جشن بین المللی نوروز ، از چلوکباب ایرانی تا آلو گوبی هندی

کشور عضو حوزه تمدنی نوروز روز شنبه در نخستین روز سال نو شمسی با برگزاری مراسمی ویژه در یکی از هتل های دهلی نو این سنت چندهزار ساله ایرانی را جشن گرفتند.

دراین مراسم سفیران کشورهای ایران،افغانستان،پاکستان،تاجیکستان، ازبکستان،ترکمنستان،آذربایجان،ارمنستان،قزاقستان،ترکیه و معاون وزیر خارجه هند حضور داشتند.

هتل’امرو’دهلی امروز شاهد به نمایش گذاشتن انواع غذاها،شیرینی ها و اجرای موسیقی ۱۰ کشور عضو حوزه تمدنی نوروز در دهلی نو بود.

دراین جشن انواع غذاها ازچلوکباب ایرانی گرفته تا دلمه ترکیه ای،انواع پلو ترکمنی،منتو افغانی،بریانی و قورمه پاکستانی و الوگوبی،دال،متر پنتر هندی به بازدیدکنندگان عرضه می شد.

همچنین درکنار این غذاهای رنگارنگ و خوشمزه انواع شیرینی های سنتی این ۱۰ کشور کام بازدید کنندگان را در نخستین روز سال نو شمسی شیرین می کرد.

یکی از نکات جالب توجه،رسوم،فرهنگ ها و لباس های مختلف این حوزه تمدنی بود که بازدید کنندگان را بر سر ذوق آورده بود به گونه ای که بازار عکس یادگاری گرم بود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه چهارم اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۲۲ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه ای روز ۲۱ مارس برابر با یکم فروردین را درچارچوب ماده ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رساند و درتقویم خود جای داد.

هم اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در کشورهای حوزه تمدنی نوروز سنت باستانی را با تاکیدی بر هماهنگی با طبیعت جشن می گیرند.

نوروز جشنی با ریشه ایرانی قدمتی بیش از سه هزار سال دارد.

hhe80

2

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5

11

107494_267

13901223000611_PhotoL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.