ایرانی‌ها نوروز امسال کمتر سفر رفته‌اند؟!

سرویس خبری روزنامه ارک آیا ادعای مسوولان درباره رشد ۳٫۵ درصدی سفرهای نوروزی صحت دارد؟ یا نوروز ۹۴ با افت سفر مواجه شده است؟

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، سفرهای نوروزی هر سال و تحت هر شرایطی با رشد همراه بوده است. امسال نیز رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که ۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شب اقامت در ۱۶ روز تعطیلی ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سلطانی‌فر گفت، این آمار از ۳۱ استان به علاوه هفت منطقه آزاد به‌دست آمده، مناطقی که به ندرت حتا هنگام اعلام ظرفیت اسکان و اقامت در محاسبات این سازمان لحاظ می‌شود.

این در حالیست که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال گذشته این آمار را بدون احتساب هفت منطقه آزاد، ۵۷ میلیون نفر شب اقامت اعلام کرد.

علاوه‌بر این، رییس سازمان سال پیش با فرض آن‌که برای هر نفر چهار شب اقامت درنظر گرفته شود، گفته بود نوروز ۹۳ حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون سفر انجام شده است و برای نوروز امسال نیز با وجود اعلام رشد پنج درصدی در سفرهای نوروزی، بار دیگر اعلام کرد که حدود ۱۵ میلیون سفر انجام شده است.

شاید دیگر وقت آن رسیده که به مهمترین رویداد گردشگری داخلی کشور نگاه صرفا آماری نداشته و آن را آسیب‌شناسی و مردم‌شناسی کنیم.

به واقع تا کنون هیچ‌گاه جز اعلام آمار تعداد مسافران نوروزی که درباره‌ی آن حرف و حدیث هم کم نبوده، ابعاد و جزییات موثر دیگری از این سفرها مشخص نشده است، مثل میزان درآمدزایی، سهم آن در اقتصاد، میزان اشتغالزایی و حتا ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن.

با وجود آن‌که دولت مصوبه‌ای را برای تشکیل یک ستاد جامع به منظور هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع سفر صادر کرده و برای هر دستگاهی وظیفه‌ای مشخص شده است، اما هنوز در زیرمجموعه این ستاد و یا سازمان متولی سفر بخشی وجود ندارد که نگاه و برخوردی فراتر از آمار داشته باشد و به نیازسنجی و آسیب‌شناسی سفرهای نوروزی بپردازد.

هرچند رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال پیش هنگام اعلام آمارهای نوروزی گفته بود: ما به‌شدت از آمارسازی کاذب پرهیز کردیم، چون می‌خواستیم مشکلات، نیازها‌، رفتار و رغبت مردم را بررسی و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم.

اما مساله آن است اگر این آسیب‌شناسی از سال گذشته با استخراج آمارهای واقعی‌ و یا تعبیری نزدیک به واقعیت آغاز شده، این پرسش مطرح است چرا آثار آن هنوز ملموس نشده و تمایل و تاکید این سازمان نیز مانند دوره‌های گذشته برای اعلام رشد و ازدیاد سفرهای نوروزی است؟

ارقام اعلام شده از سوی مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره میزان سفرهای نوروزی گویای آن است که پیش از تعطیلات نوروز ۹۴ مشخص بود که چه تعداد از ایرانی‌ها به سفر خواهند رفت.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیش از آغاز تعطیلات نوروزی اعلام کرد، برای سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شب، ظرفیت اقامت ایجاد شده است که با حساب آن در ۱۶ روز تعطیلی، همان عددی حاصل می‌شود که سلطانی‌فر به عنوان تعداد اقامت‌های نوروزی اعلام کرد، یعنی ۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شب اقامت.

البته این یک فرضیه است، چرا که مسوولان سازمان سال پیش هنگام ارائه آماری نوروز ۹۳ با صراحت و اطمینان اعلام کردند «به‌شدت از آمارسازی کاذب پرهیز کرده‌یم» که امسال نیز زمان اعلام آمار سفرهای نوروز ۹۴ روی همین نکته تاکید کردند.

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.