شهرستان کلیبر

کلیبر بهشت آذربایجان شرقی است .شهرستان کلیبر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. جمعیت این شهرستان ۸۹٫۶۹۸ نفر است و مرکز آن شهر کلیبر است. شهرستان کلیبر با ۳٫۷۰۲ کیلومتر مربع مساحت در ناحیه شمال شرقی استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهرستان از سمت جنوب با شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت غرب با شهرستان جلفا هم مرز است .این شهر با جمعیتی بالغ بر ۹,۰۳۰ نفر، بیست و پنجمین شهر پرجمعیت آذربایجان شرقی می‌باشد. این شهر در ۶۳ کیلومتری شمال غرب اهر، ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۸۱۲ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده است و دور ترین مرکز شهرستان به مرکز استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

5

آب و هوا کلیبر

شهر کلیبر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و سراسر منطقه را جنگل‌های تنک و مراتع سرسبز پوشانیده و محل ییلاق عشایر دشت مغان و ارسباران قره داغ می‌باشد.کلیبر تحت تأثیر آب و هوای خزری بوده و اغلب اوقات کوهستان های مرتفع را مه غلیظ می‌پوشاند.

6

محصولات کلیبر

سالانه ۵۶۰ تن زغال اخته از باغات کلیبر برداشت می شود . برداشت این محصول از مرداد ماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد. سطح زیر کشت زغال اخته ۱۱۲ هکتار است که بطور متوسط از هر هکتار پنج تن محصول بدست می آید. به دلیل نبود صنایع صنعتی درمنطقه این محصول به صورت خانگی فرآوری شده و به فروش می رسد. میوه، برگ، پوست و حتی ریشه این درخت دارای خواص درمانی بوده و از جمله خواص آن می توان به تقویت معده، التهاب زخم معده، درمان اسهال، رفع اختلالات جریان خون، تنظیم فشار خون و افزایش قدرت بینایی اشاره کرد.

8

پل های تاریخی خداآفرین
یکی از آثار قدیمی و مهم شهرستان کلیبر، پل های قدیمی و تاریخی خداآفرین می‌باشد. در نزدیکی شهر خمارلو، دو پل قدیمی مشاهده می شود؛ که یکی تخریب شده ولی دیگری تعمیر شده است و هنوز هم برای پیاده قابل استفاده است. طول پل سالم، ۱۶۰متر است؛ که ۱۲۰ متر متعلق به ایران و ۴۰ متر متعلق به جمهوری آذربایجان است.
محل پل ها، تنگ ترین معابر رود ارس می‌باشد؛ که بستر سنگی دارد، ولی سایر جاهای محل عبور رود آهکی و نرم است؛ که در آن زمان برای ساختن پل توانایی و امکانات نداشتند.

9

قلعه بابک
دژ بابک در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر بنا شده است، در سه‌ کیلومتری شهر کلیبر می‌باشد. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده است و نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر رویارویی با تازندگان (مهاجمین) عرب تا سال ۸۹۳ میلادی، گرفته است. این منطقه بین آذربایجان و اران، نزدیک به رود ارس واقع است.

1

2

روستای اشتبین
روستای اشتبین روستایی کوهستانی و مرتفع با آب و هوای مطلوب و معتدلی می باشد. روستای اشتبین از نظر طبیعت و معماری روستا، یکی از روستاهای دیدنی کرانه های رودخانه ارس در استان آذربایجان شرقی است. روستای اشتبین سابقه تاریخی کهنی دارد و مردم آن علاوه بر زبان آذری به زبان تاتی نیز سخن می گویند .مذهب شیعه اثنی عشری هستند. اقتصاد اشتبین براساس کشاورزی و دامپروری شکل گرفته است. قدمت این روستا به بیش از ۶۰۰ سال می رسد و آثار تاریخی متعددی در آن به جا مانده است، چند کتیبه به خط ثلث مربوط ه دوره صفوی و نیز کتیبه مرمرین مربوط به آرامگاه شخصی به نام خواجه ملک کد خدا به تاریخ ۸۴۳ هجری قمری و کتیبه های تاریخدار دیگر، از آثار تاریخی این روستاست.
معماری خانه های روستای اشتبین، نحوه استقرار خانه ها، چشم اندازهای طبیعی پیرامون آن، نحوه زندگی و آداب رسوم مردم آن از نظر اکوتوریسم و مردم شناسی حائز اهمیت است.

7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.