پل دلیچای

پل دلیچای که سالیان طولانی راه ارتباطی تهران به شمال بوده، حالا سالیان سال است دارد رو به ویرانی می‌ رود. این پل در فهرست آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده و با اینکه یک بار مرمت شده توانی برای مبارزه و ایستادگی در برابر رد شدن ماشین آلات راهداری ندارد.

پل فردوسی یا پل دلیچای مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان دماوند، روستای دلیچای واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل فردوسی یا پل دلیچای دارای ۵ دهانه است که ۳ دهانه آن به یک اندازه و دو دهانه جانبی آن کوچکتر است.

در قسمت فوقانی دهانه میانی پل یعنی قسمت شمال غربی و جنوب شرقی پل دو کتیبه وجود دارد که نام پل، سال احداث و اداره طرق ناحیه ۸، روی آنها مرقوم شده است. طول پل ۴۵ متر و عرض آن حدود ۴٫۵ متر است.مصالح اصلی اسفاده شده در پل از سنگ های تراش دار و ملات سیمان است.

فرماندار شهرستان دماوند از پروژه های عمرانی راه و شهرسازی شهرستان دماوند بازدید کرد. به گزارش تارود، این بازدید از پروژه کنار گذر پل دلیچایی و انجام روکش آسفالت مسیر دماوند به فیروزکوه انجام شد که در حال اجرا است و به زودی به بهره برداری می رسد.

ناصر محمودی فرد در این بازدید گفت: کنارگذر پل دلیچایی به علت فرسوده بودن پل های موجود با هزینه ای بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال در حال احداث است که تا یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید، امنیت مسافران بیش از پیش تأمین خواهد شد.

فرماندار دماوند با اشاره به انجام روکش آسفالت مسیر دماوند به فیروزکوه و بالعکس افزود: این راه یکی از مسیرهای اصلی مواصلاتی کشور است و دسترسی استانهای دیگر به شمال کشور است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: برنامه عملیات روکش آسفالت این مسیر با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار و طول ۴۰ کیلومتر در حال اجرا است که از ویژگی های خاصی برخوردار است به صورتی که برای اولین بار از آسفالت پلیمری استفاده شده ازخواص آن ضخامت کم و استحکام بالا است.

همچنین فرماندار دماوند از راهدارخانه آبسرد بازدید کرد و دستور داد تا برای خدمات رسانی بیشتر در فصل سرما در کنار راهداران مستقر اکیپ های هلال احمر و پلیس راه نیز در این راهدارخانه مستقر شوند.

6sjfhfo9srho9oz1jjt6

6v4mjg4bgqwki642ivgd

gaqrp5pbwip4yg7p16hy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.