تالاب قوری گل

تالاب قوری گل در ۱۸ کیلومترى شمال باخترى بستان‎آباد تبریز قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۹۰ متر است. آب این دریاچه بیشتر از رودها و آبراهه‎هاى فصلى و سیلابى و به مقدار کمتر از طریق چشمه‎هاى زیردریاچه تأمین می‎شود و شیرین است.دریاچه و آب راکد قوری گل، در کنار جاده ترانزیتی تبریز- بستان آباد در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق تبریز و ۱۵ کیلومتری غرب بستان آباد، در میان کوهها و ارتفاعات شرقی گردنه شبلی در یک گودی واقع شده است. این دریاچه در میان مردم محل به نام قوری گل (استخر خشک) معروف است اما بعضی آن را دوری گول (استخر آب زلال) و برخی قویل گول (استخر و گودال ژرف و عمیق) می نامند. شاید این نام مصداق بیشتری داشته باشد. درازا و پهنای قوری گل، ۴ کیلومتر و مساحت آن ۱۶ کیلومتر مربع است و ژرفای این دریاچه – که تمام سال آب دارد- در عمیق ترین نقطه به ۱۳ متر می رسد. آب این دریاچه شیرین و در صورت تصفیه قابل شرب می باشد. در حال حاضر این آب دارای آبیاری کشتزارهای روستاهای پیرامون دریاچه یعنی روستاهای ارشتناب، رامناب و یوسف آباد، به مصرف می رسد.
اطراف دریاچه را مرتع، چمنزارها، مزارع و کشتزارهای متعددی فراگرفته و به علت وجود هوای مطبوع در تابستانها، یکی از مراکز استراحت و تفریح مردم تبریز می باشد. قوریری گل که امروز در ردیف آبهای راکد آذربایجان است، دارای قدمتی تاریخی می باشد
 

تالاب قوری گل یکی از منابع زیست محیطی بسیار مهم استان می باشد که به عنوان یکی از تالابهای بین المللی حفاظت شده کشور به ثبت رسیده است . تالاب قوری گل برای بسیاری از پرندگان مهاجر از نظر زیستگاهی حائزاهمیت بین المللی است . لذا حفاظت از آن به عنوان یک هدف اصلی امری اجتناب ناپذیر مدنظر قرار گرفته است . دریاچه قوری گل باتوجه به دارابودن قابلیتهای مختلف می تواند دربرگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی ، آموزش ، تحقیقات واکوتوریسم باشد. البته برای استفاده بهینه از شرایط طبیعی ونیز گردشگری ، تفرجگاهی در جنب این تالاب احداث شده ودر خدمت مسافران است . بااین حال باید گفت بهره وری پایدار از این تالاب متضمن استفاده بهینه از آن برای جلوگیری از هرگونه تعارض وتضمین موجودیت ارزشهای دریاچه است .

 

تالاب قوری گل جزو تالاب های بین المللی ثبت شده درکنوانسیون رامسرمی باشد که برای شماری ازپرندگان مهاجرآبزی وحمایت شده ازنظرزیستگاهی حایزاهمیت ملی وبین المللی است. تالاب قوری گل سه دهه قبل به عنوان تالاب بین المللی درکنوانسیون رامسربه ثبت رسیده ودرسال ۷۳به عنوان منطقه شکارممنوع تصویب شده است. تالاب قوری گل دردهه های قبل محل عبوروزیستگاه قوچ ومیش ارمنی به عنوان یکی ازگونه های نادربوده ولی به دلیل توسعه شهری وایجاد صنایع، این ویژگی ازدست رفته است. ازحیات وحش تالاب قوری گل درزمان حاضرمی توان به پستاندارانی چون “جربیل ایرانی” ، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه وسمورسنگی اشاره کرد. حدود ۹۲گونه پرنده نیزدرتالاب بین المللی قوری گل شناسایی شده که می توان ازاردک سرسفید، اردک مرمری، اردک بلوطی به عنوان برخی ازآنها یاد کرد که درردیف گونه های جانوری درحال تهدید به انقراض تلقی می شوند. همچنین بیش از۲۸۰گونه گیاهی درتالاب بین المللی قوری گل تشخیص داده شده که ۸۹درصد آن درحوزه تالاب قوری گل روییده وبقیه را گیاهان آبزی ونیمه آبزی تالاب وحوزه بلافصل آن تشکیل می دهند.

ghori-gol-tabriz (2)-1393493875

ghori-gol-tabriz (8)-1393493875

ghori-gol-tabriz (3)-1393493875

ghori-gol-tabriz (10)-1393493875

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.