سیری در روستاهای جاده چالوس (قسمت اول)

جاده چالوس، با نام رسمی جاده ۵۹، یکی از مهمترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند. محور چالوس – کرج از بی نظیرترین مناظر و چشم اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور می باشد که همین امر گاهی سبب ترافیک های سنگین در تعطیلات می شود.

برای بسیاری از افراد محور کرج ـ چالوس وسیله ای برای رسیدن به شهرهایی مثل نمک آبرود، سلمانشهر، محمودآباد، کلاردشت و… است، دریغ از اینکه خود جاده چالوس می تواند به عنوان یک مقصد تلقی شود. این جاده علاوه بر جنگل، رودخانه و بنای تاریخی، روستاهای زیادی دارد که به شما پیشنهاد می کنیم در مسیر سفر خود از آن ها دیدن فرمایید.

۱) روستای بیلقان:

بیلقان شهرکی در استان البرز است که در ۴ کیلومتری شهر کرج و در ابتدای جاده چالوس واقع شده و دهات حسین‌آباد، باغ پیر و بهمنیه از توابع شهرک بیلقان می‌باشد. بیلقان دارای آثار تاریخی نیز می‌باشد که حمام بیلقان و کوره آجر پزی بیلقان از جمله این بناهاست. لازم به ذکر است که حمام بیلقان مربوط به دوره قاجاریه بوده و کوره آجرپزی بیلقان نیز مربوط به دوره صفویه است.

تونل و پلی به ارتفاع حدود ۵۰ متر در این شهرک وجود دارد که جاده چالوس را به ابتدای اتوبان تهران – کرج متصل می‌کند.

روستای بیلقان

۲) روستای وینه:

وینه (کرج)، روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. روستای وینه روستایی بکر با طبیعتی محدود ولی چشم نواز است که در ورودی آن تابلویی از جانب شورای اسلامی وینه جلب توجه می کند؛ با این مضمون که ورود افراد غیر بومی و وسایل نقلیه غیر ساکنین به داخل روستا اکیداممنوع می باشد!

وینه

۳) روستای سرودار:

سرودار، روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. این روستا در دهستان آدران قرار دارد.

۴) روستای پورکان:

پورکان (کرج)، روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. این روستا در دهستان آدران قرار دارد.

روستای پورکان

۵) روستای کندر:

روستای خوش آب و هوای کندر در میان البرز مرکزی و در فاصله ۶ کیلومتری شمال شرقی کرج واقع شده است و منظره های دلنشین و زیبا و باغ های گلابی و گیلاس در نگاه اول چشم هر بیننده ای را نوازش می کند و هر کسی یک بار پا بر این خطه بگذارد شیفته اش می شود. هوای خنک و لطیف و کوه های زیبا و سر به فلک کشیده با چشمه های روان و مردمی نجیب و سخت کوش از خصوصیات این روستا است.

روستای کندر

۶) روستای نمرک:

روستای نمرک یکی از روستاهای شهرستان کرج می باشد که اخیرا به یک مرکز گردشگری تبدیل شده است. در این روستا خدمات بسیار زیادی به مسافران داده می شود و آنان می توانند علاوه بر مسافرت به شهرهای گوناگون سفری ارزان قیمت را داشته باشند.

۷) روستای ادران:

ادران (کرج)، روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. این روستا در دهستان آدران قرار دارد.

روستای آدران

۸) روستای ارنگه:

ارنگه روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. از جمله مکان‌های دیدنی روستای ارنگه، قبرستان باستانی ارنگه، آبشار ارنگه و دره هفت چشمه این روستا می‌باشد که جهت دسترسی به روستای ارنگه، پس از ورود به جاده چالوس از سمت کرج در کیلومتر ۱۸، در جهت راست تابلویی می‌باشد که شما را به سمت این روستا هدایت می‌نماید.

روستای-ارنگه

۹) روستای گوراب:

این روستا در ۳۵ کیلومتری شهر کرج واقع شده و از توابع استان البرز می باشد. علت نامگذاری این روستا به نام گوراب این است که این روستا متبرک به آرامگاه یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بنام شاهزاده حسین می باشد و به دلیل اینکه موقعیت این قبر به گونه ای است که جوب آبی که از وسط روستا میگذرد از زیر امامزاده عبور کرده و پس از گردش دور قبر از قسمت دیگر خارج می شود این روستا را به نام گوراب نامگذاری کرده اند.

روستا گوراب

۱۰) روستای سیجان:

سیجان (کرج)، روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. این روستا در دهستان آدران قرار دارد. در ۱۸ گیلومتری جاده چالوس، جاده ای به سمت پیست اسکی خور و روستای خوزنکلا منشعب می شود که روستای سیجان در کنار این جاده واقع شده است.

روستای سیجان

۱۱) آزادبر (آزادور):

این ده از قسمت شمالی منطقه شروع می‌گردد. در قسمت خط‌رأس آبریز قله کندوان قرار دارد و بسیار سردسیر و برفگیر که بین کوههای سربه فلک کشیده قرار دارد و به دلیل سرمای شدید کاشت درختان میوه امکان‌پذیر نیست و کوه‌ها از نظر پوشش گیاهی غنی است. کشت محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی و بعضی از گلها نیز در این سرزمین رواج دارد و بعضی از گلها در این منطقه پرورش می‌یابد، اما شغل اصلی آنها دامداری و پرورش گوسفند، بز، گاو در مراتع سرسبز که از کرج هشتاد کیلومتر فاصله دارد، است.

روستای آزادبر

۱۲) کُهنه ده:

جاده آن سالها پیش از راه مال‌رو داشت، سر راه آزادبر قرار دارد و غار معروف یخ مراد در این ده قرار گرفته است. در تابستان که هوا گرم است، داخل این غار یخبندان بوده و اهالی آنجا قبل از برق‌کشی که یخچال نداشتند، از یخ آن برای نگهداری مواد غذایی و گوشت استفاده می‌کردند. در فصل زمستان که هوا سرد است، داخل این غار دیگر یخبندان نیست و یخها ذوب شده و آب در غار جاری است. کار مردم کُهنه‌ده دامداری است.

روستای کهنه ده

۱۳) آسیاب درگاه:

این ده هم در مسیر جاده آزاد بر و کنار رودخانه واقع شده است. شغل اصلی آنها دامداری است و باغها کشت و زرع می‌کنند. این ده، تا جاده اصلی چالوس فاصله زیادی ندارد.

۱۴) وِلِه: کنار جاده چالوس و در همسایگی ده گچسر قرار دارد.

۱۵) گچسر: این ده همانطور که از اسم آن پیداست، روی معدن گچ قرار دارد و حدود ۷۵ کیلومتری کرج قرار دارد. اغلب مردم به پرورش دام می‌پردازند.

روستای گچسر

۱۶) وارنگه رود:

بیشتر مردم دامدار هستند. در ۸۳ کیلومتری کرج و نزدیک جاده ویترین قرار دارد. اطراف آن مراتع سرسبز و پوشیده از گیاهان گوناگون و برای پرورش دام مناسب است.

روستای وارنگه

۱۷) ولایت رود (یا ویلات رود): نام کنونی آن دیزین است که با ایجاد پیست اسکی، مردم از نظر مالی، وضع خوبی پیدا کرده‌اند. با توجه به برگزاری مسابقات داخلی و خارجی اسکی در این منطقه و افتتاح فروشگاه‌های لوازم اسکی و آموزش آن، هنوز عده‌ای به دامداری و باغداری اشتغال دارند.

۱۸) گاجِره:

قسمتی از ویلات رود است که نزدیک پیست اسکی قرار گرفته و در گذشته، معادن زغال‌سنگ بسیار فعال بود، به طوری که کارکنان، خانه سازمانی، اداره بهداشت، درمانگاه، مسجد، حمام و سرویس رفت و آمد داشتند.

۱۹) کوشکک: که بمعنای قصر کوچک است و به صورت تپه‌ای در بلندی قرار گرفته است.

۲۰) نساء: به نظر نویسنده، چون قسمتی از آن آفتابگیر نیست و سایه است، نسام یعنی سرد و از نسیم گرفته شده است، به این نام معروف است. نسام شامل دو قسمت نسام بالا و نسام پایین است. شغل آنها دامدای است. در این منطقه معدن آهک هم هست؛ به همین دلیل به آهک‌پزی هم اشتغال دارند.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

3 Comments

  1. سلام
    ضمن تشکر از مطالبی که تهیه نمودید اما من مطلبی در مورد روستای بسیار معروف واریان در مجاورت سد امیر کبیر و همچنین روستاهای هرین و نشتار و پل خواب و آساراو … ندیدم لطفا” علت آن را توضیح دهید.

    باسپاس

    motevaselani.mehdi@yahoo.com

    1. سلام
      پیشنهاد می کنم قسمت دوم و سوم این مطلب رو از لینک های زیر مطالعه کنین.
      http://arktourism.ir/?p=11340
      http://arktourism.ir/?p=11253
      ممنون از توجه شما

  2. سلام.در مورد روستای زیبای ابهرک هم مطلب بنویسید.مچکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.