سفر به شهر خون آشام ها؛ ترانسیلوانیا

 ترانسیلوانیا به عنوان یک سرزمین مرموز شناخته می شود، شهری که در کتاب ها به نام شهر زوزه گرگ مشهور شده است. ممکن است فکر کنید که این نام مخصوص کتاب هاست. اما واقعیت این است که این شهر رازآلود است. ترانسیلوانیا در کشور رومانی، چشم اندازهایی روشن از کوه ها، قلعه ها، کلیساهای مستحکم و خانه های مرموز دارد. اگر عاشق تاریخ و طبیعت هستید این شهر برای شما یک مقصد جالب خواهد بود.

در ترانسیلوانیا می توانید غارنوردی کنید، از صخره های هولناک بالا روید و در بالای فلات بوکگی دوچرخه سواری کنید. شهر ترانسیلوانیا یکی از نقاط گردشی فریبنده اروپاست؛ شهری که آمیزه ای از معماری های تاریخی، کافه های شیک و طبیعت ماجراجویانه است. قدمت کلیساهای این شهر به بیش از دوهزارسال می رسد و هنوز هم برخی از مردان شهر با کلاه کابوی سیاه و زنان آن با دامن های قرمز رنگ در شهر تردد می کنند.

ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری

  لغت ترانسیلوانیا به معنای «شهر هفت قلعه» است و علت این نامگذاری هم به قرن ۱۲ و ایجاد قلعه های متعدد برای دفاع از تهاجم های گوناگون به شهر باز می گردد. این شهر بین سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۹ شاهد استبداد کمونیستی چائوشسکو بود و همین باعث شد خرابی های زیادی در آن به وجود آید، اما به مرور شهر توانست روی پای خود بایستد.

قلعه سبوس در نزدیکی شهر به قلعه دراکولا معروف است و همین نام باعث شده سالیان سال مردم اروپا این شهر را به عنوان پایتخت خون آشام ها بشناسند. برای یک سفر ماجراجویانه و هیجان انگیز می توانید به ترانسیلوانیا بروید و مطمئن باشید این شهر شما را ناامید نخواهدکرد، زیرا طبیعت بکر آن هر گردشگری را مجذوب خود خواهدکرد و قلعه ها و معماری تاریخی آن چشمان مسافران را به خود خیره می کند.

زمان مناسب برای سفر به ترانسیلوانیا
برای پاسخ به این سوال که چه زمانی برای سفر به ترانسیلوانیا مناسب است، باید اول قصدتان را از سفر به این شهر رویایی مشخص کنید؟ اگر اهل اسکی و لذت بردن از طبیعت زمستانی هستید آذر تا اسفندماه فصل مناسبی برای سفر به ترانسیلوانیاست. اگر دوست دارید از طبیعت سرسبز و کوهپیمایی لذت ببرید بهترین زمان سفر اردیبهشت است. در ترانسیلوانیا پیست های متنوع اسکی در کنار خانه هایی که برای اقامت در این فصل مناسب است، وجود دارند. شهر مرموز اروپایی در این فصل سال دیدنی است و شما می توانید کلمه ای بالای کوه ها اجاره کنید و  غرق در سکوت شهر خون آشام ها بشوید.

ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری

   طعم خاص پنیر
غذاهای سنتی و اصلی رومانی را می توانید در روستاهای ترانسیلوانیا تجربه کنید. رومانی در طول سال های متمادی به اشغال ترک ها، مجارها، اتریشی ها، لهستانی ها و روس ها در آمده بود. بنابراین شما می توانید رد پای هریک از این ملت ها را در غذای مردم شهر پیدا کنید. در حومه شهر مردم از ظروف مسی و زغال برای پخت و پز استفاده می کنند و همین باعث می شود غذاهای ترانسیلوانیا طعم ویژه ای داشته باشند. توصیه می کنیم غذا را با سالاد مخصوص رومانی شروع کنید. پنیرهای رومانی طعم خاصی دارند؛ پنیر گاو، بوفالو و بز دوست داشتنی هستند و مطمئن باشید در کسری از ثانیه تمام پنیز را قورت خواهیدداد. مواد غذایی در ترانسیلوانیا غالبا طبیعی، سالم و خوشمزه هستند و بیش از یک قرن است که در این شهر مردم بدون استفاده از کود شیمیایی به کشاورزی مشغولند.

ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری

 اتومبیل کرایه کنید
برای گشت و گذار در ترانسیلوانیا انتخاب های متعددی پیش رو دارید؛ می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی که شامل اتوبوس و تراموا می شود، استفاده کنید یا مسافت های بین نقاط گردشگری را با دوچرخه طی کنید. توصیه ما این است که در این شهر اتومبیلی کرایه کنید. در این صورت راحت تر می توانید ترانسیلوانیا را کشف کنید. بسیاری از نقاط گردشی شهر در کوه ها و جنگل ها قرار دارند. در صورت کرایه وسیله نقلیه می توانید ساعات بیشتری در این مکان ها گردش کنید و در کل، آزادی عمل بیشتری داشته باشید. نقشه شهر را می توانید از هتل محل اقامت خودتان درخواست کنید و اگر در پیدا کردن مسیری دچار مشکل شدید، می توانید روی راهنمایی مردم محلی حساب کنید زیرا آنها خونگرم و مهمان نواز هستند.

بهترین مکان اقامت
ترانسیلوانیا جزو شهرهایی است که با هر بودجه ای که در اختیار داشته باشید می توانید در آن هتل کرایه کنید. قیمت اجاره اتاق درا ین شهر به نسبت بسیاری از هتل های اروپا ارزان تر و خدمات آنها هم به نسبت مدرن است. ترانسیلوانیا یک شهر بکر با طبعیتی فراموش نشدنی است؛ شما می توانید در آن اتاقی رو به کوهپایه ها اجاره کنید و از مناظر آبشارها لذت ببرید.

– رو به دریا و جنگل
هتل بیوتیک در نزدیکی جنگل قرار دارد و اتاق های زیبای آن رو به دریا و جنگل است. شما می توانید در این هتل ۵ ستاره اتاق یا ویلا کرایه کنید و از خدمات مدرن آن بهره مند شوید. اتاق بیلیارد، جکوزی، سالن ماساژ و تندرستی از امکانات این هتل است. تمام اتاق های این هتل مجهز به وان است و رستوران هتل با انواع غذاهای رومانی و محصولات ارگانیک در خدمت مسافران است. قیمت اقامت در این هتل شبی ۱۲۰ دلار است.

– چشم انداز زیبا
هتل آلپین ۴ ستاره در شهر ترانسیلوانیا یکی از هتل های برتر شهر است. این هتل با سالن ماساژ و سونا و استخر برای مسافران امکانات بی نظیری را درنظر گرفته است. آلپین دوچرخه هم در اختیار شما می گذارد. مناطق بکر و شگفت انگیز و راحتی اتاق های آن اقامت در شهر را برای شما فراموش نشدنی خواهدکرد. یکی از رستوران های این هتل فرانسوی است و رستوران دیگر آن رومانی است. مرکز تناسب اندام این هتل مجهز به آخرین امکانات ورزشی است. قیمت اقامت در این هتل شبی ۶۰ دلار است.

– همجواری با قلعه ها

ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری

هتل قصر زیبای قرن ۱۹ که دیوارهای آن با کاغذ دیواری های رنگارنگ تزیین شده یکی از هتل های برتر شهر است. دیوارهای این هتل، چوبی است و بالکن های آن به مناظر زیبای شهر باز می شود. راهروهای تو در توی هتل قصر جان می دهد برای قدم زدن و لذت بردن از تابلوهای نقاشی. هتل قصر یک مکان ایده آل برای گردش در شهر است و در نزدیکی قلعه ها قرار دارد. قیمت اقامت در این هتل ۴ ستاره شبی ۵۰ دلار است.

– هتلی تاریخی
هتل تاریخی کاساواگنر که به نسبت هتل ارزان قیمتی به حساب می آید، برعکس بیشتر هتل ها قبل از این عمارتی مجلل یا قصر نبوده است، بلکه در قرن ۱۵ یک بانک آلمانی بود. این هتل درست در مرکز شهر قرار دارد و مبلمان مدرن آن برای هر مسافری خیال انگیز است. اگر دوست دارید در یک هتل تاریخی اما مدرن اقامت کنید باید کاساواگنر را انتخاب کنید. صبحانه هتل بوفه و غنی است. این هتل در نزدیکی نقاط تاریخی شهر قراردارد. قیمت اقامت در این هتل شبی ۴۰ دلار است.

چگونه برویم؟
برای دریافت ویزا از سفارت رومانی در تهران نیاز به یک دعوت نامه دارید. بعد از دریافت دعوت نامه همراه با این مدارک به سفارت رومانی در تهران مراجعه کنید و اصل دعوت نامه، اصل پاسپورت (دارای حداقل شش ماه اعتبار)، سه قطعه عکس ۴×۳ زمینه سفید جدید، اصل شناسنامه، گردش حساب بانکی جهت نشان دادن تملک مالی سفر، بیمه بین المللی برای طول مدت اقامت، برگه های رزرو هتل و هزینه صدور ویزا.

مدت زمان صدور ویزا حداکثر دو هفته است و حضور متقاضی در سفارت الزامی است. برای رفتن به ترانسیلوانیا می توان از خطوط هوایی ترکیش و امارات استفاده کرد.

شاهزاده ترسناک ترانسیلوانیا
شخصیت دراکولا که به خون آشامی معروف است، برگرفته از زندگی واقعی فردی به نام کنت دراکولاست که در نزدیکی شهر ترانسیلوانیا زندگی می کرد. در مورد زندگی این شاهزاده داستان ها و افسانه های بسیاری بر سر زبان هاست. مطابق این افسانه ها، دراکولا در قصر قرمز رنگ خود زندگی می کرد و تلاش داشت با ایجاد رعب و وحشت در بین مردم حکومت کند. او لباس های سیاهرنگی به تودوزی قرمز به تن می کرد و غالبا نوشیدنی های قرمز می خورد. به همین دلیل مردم به او لقب خون آشام داده بودند.

ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری  

 دراکولا در طول دوران حکومت خود در رومانی فضای رعب آوری در کشور ایجاد کرده بود. در افسانه ها آمده که او نزدیک ۸۰ هزار نفر را به قتل رساند. رفتار او با زیردستانش به قدری خشن بود که کمتر کسی جرات می کرد به این پادشاه نزدیک شود. قلعه دراکولا براساس کتاب های تاریخی سال ۱۲۱۲ به وسیله شوالیه توتن ساخته شد و سال های سال حکمرانان کشور رومانی در این قلعه زندگی می کردند.

گرچه پس از مرگ دراکولا و بدنامی این قلعه، چند سالی خالی از سکنه بود، اما بعدها منظره زیبا و معماری جالب آن باعث شد تا بار دیگر تبدیل به قصر سلطنتی شود؛ قصری که امروز به موزه ای برای علاقه مندان داستان های ترسناک تبدیل شده است. قلعه دراکولا و داستان زندگی او دهان به دهان گشت تا تبدیل به یکی از افسانه های مشهور جهان شد. البته در این بین داستان حقیقی دچار تحریفات بسیاری شده است. دراکولا در زمان حمله عثمانی به رومانی مقاومت بسیاری کرد و خون های زیادی هم در جنگ ریخته شد. در نهایت او در قلعه خود مدفون شد.

گشت و گذار در ترانسیلوانیا

۷۲ ساعت در شهر هفت قلعه
ترانسیلوانیا مخلوطی از جاذبه های طبیعی، تاریخی و هنری است که هر گردشگری را به خود جذب می کند. شما می توانید سه روز مفرح را همراه با تجاربی ناب در این شهر پشت سر بگذارید. برای گردش در ترانسیلوانیا باید روحیه ماجراجویی داشته باشید زیرا این شهر مملو از هیجان است.

روز اول؛ قلعه گردی
ترانسیلوانیا به شهر خون  آشام ها و دراکولاها معروف است. گرچه واقعا کسی در این شهر خون کسی را نخورده اما علت این نام گذاری به داستان های قدیمی باز می گردد. نام یکی از پادشاهان این شهر دراکولا بود. بهتر است روز اول سفر را با کشف نقاط مرموز شهر سپری کنید.

– قلعه سبوس

  ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری

 نزدیک براسوو حدود ۱۰۰ مایلی شمال بخارست، می توان قلعه سبوس و محبوب ترین مقصد گردشگری شهر را مشاهده کرد؛ قلعه ای که در تمام ترانسیلوانیا به قلعه دراکولا معروف است. بازدید از این قلعه در تمام روزهای سال ممکن و ورودی ان شش یورو است. (البته دانش آموزان و سالمندان می توانند از تخفیف ورودیه بهره مند شوند). سالانه نیم میلیوننفر از این قلعه بازدید می کنند. بازسازی های اخیر این قلعه قدیمی را جذاب تر کرده است. با سوار شدن به آسانسور این قلعه می توانید مسیر فرار دراکولا را تجربه کنید! این قلعه در گذشته محل زندگی اشراف زاده ای بوده که براساس افسانه ها ۸۰هزار نفر از دشمنانش را به قتل رسانده است.

– خانه دراکولا

  ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری

 برخلاف نام آن، هیچ ارتباطی بین خون آشام ها و این خانه وجود ندارد. همان طور که آنتونی بوردن، آشپز مهاجر آمریکایی گفته، این خانه هوای رنسانس را با یک صبحانه مفصل برای شما فراهم می کند.

– قلعه پیلز
معماری این قلعه مشابه قلعه نئوشوانشتاین آلمان است. این قلعه شهرت جهانی دارد و البته یکی از قلعه های زیبای اروپاست. این قلعه در گذشته اقامتگاه تابستان شاه کارول رومانی بوده و منظره کوه و جنگل از بالای آن، به یک کارت پستال زیبا و رویایی می ماند. توریست ها از معماری نئورنسانس و مجسمه های گوتیک این قلعه شگفت زده می شوند.

طبیعت گردی:
طبیعت ترانسیلوانیا یکی از معدود طبیعت های دست نخورده در اروپاست. هنوز در کوه های این شهر، حیوانات وحشی به آسانی زندگی می کنند. زندگی روستایی در ترانسیلوانیا جریان دارد.

– چشم اندازهای قرون وسطایی
مراتع ویلدفلاور آخرین چشم انداز بازمانده از دوران قرون وسطی در اروپاست. سفر به این مراتع به شما احساس سفر به ۱۰۰ سال قبل را می دهد. روستاییان هنوز در این قسمت شهر به سبک سنتی اروپایی زندگی می کنند و انگار هیچ یک از نمودهای دنیای مدرن وارد این مراتع نشده است. شما می توانید ساعت ها در این مراتع به تماشای طبیعت بکر بنشینید و از گذر آهسته قطارها یا کشت و کار کشاورزان لذت ببرید. بهتر است برای سفر به این مراتع اتومبیلی کرایه کنید تا بتوانید بیشتر از جذابیت های آن استفاده کنید.

ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری  

– جنگل خرس های قهوه ای
کوه های کارپات یکی از نقاط دیدنی این شهر است. این کوه ها بزرگ ترین جمعیت خرس های قهوه ای را در دل خود جای داده اند. حدود پنج هزار خرس در جنگل های راش و بلوط این شهر مشغول زندگی هستند. البته این کوه ها داستان های تاریخی بسیاری هم در دل خود دارند؛ مثلا در زمان تسلط کمونیست ها چائوشسکو تنها کسی بود که در این منطقه اجازه شکار داشت.

– کوهنوردی
در حالی که ترانسیلوانیا مانند یک گوهر از چشم توریست های اروپایی مخفی مانده اما در عوض کوهنوردان به خوبی این شهر را می شناسند. کوه های پوستاورا و قله موادووینو از قله های محبوب رومانی برای کوهنوردان به شمار می آیند. در بالای قله کارای مان صلیبی به عنوان یادبود جنگ جهانی اول قرارداده شده که دیدنی است.

ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری  

 کمی هیجان
شهر ترانسیلوانیا یکی از شهرهای هیجان انگیز رومانی است. شما می توانید در این شهر به تماشای حیوانات عظیم الجثه بروید، در بازار صنایع دستی قدم بزنید یا در یکی از جاده های شگفت انگیز اروپا رانندگی کنید.

– پارک ملی
یکی دیگر از نقاط گردشی و دیدنی ترانسیلوانیا، پارک ملی این شهر است. این پارک شامل صدها گونه مختلف از گیاهان و حیوانات است که درون آن هم یک باغ وحش قرار دارد. شما می توانید در این باغ وحش به دیدن انواع خرس ها، گرگ ها و حیوانات عچیب و غریب بروید، اما لازم نیست به خودتان ترس راه دهید؛ زیرا این حیوانات در قفس های مخصوصی نگهداری می شوند.

– جاده شگفت انگیز
در حالی که بیشتر جاده های ترانسیلوانیا ناهموار و سنگلاخ است، بزرگراه ترانسفگراسان یک مسیر نظامی است که در دهه ۱۹۷۰ به دستور چائوشسکو ساخته شده و کوه های بلند شهر را به دریاچه بلا متصل می کند. بارش برف سنگین گاهی این جاده را مسدود می کند، این مسیر پر پیچ و خم آن به همراه مناظر طبیعی، این جاده را تبدیل به یکی از جاده های شگفت انگیز جهان کرده است.

ترانسیلوانیا,شهر ترانسیلوانیا,گردشگری,تور گردشگری

   – بازار محلی
بازار محلی ترانسیلوانیا یکی از بازارهای زیبای محلی اروپاست. مردم شهر صنایع دستی جالبی دارند که حاکی از هنر و فرهنگ کهن این سرزمین است. زنان مجارستانی که امروز ۱۹درصد جمعیت شهر را به خود اختصاص داده اند، در این بازار با فروش صنایع دستی خود روزگار می گذرانند. توصیه می کنیم برای خرید سوغاتی به این بازار بروید.

سفرنامه

یادگار قرون وسطی

لورابرانت- نویسنده سایت لونلی پلنت

ترانسیلوانیا یکی از شهرهای مهم دنیا برای شناخت قرون وسطی است. معماری قدیمی، سبک نقاشی خانه ها، سنگ فرش خیابان ها و برج ساعت های قدیمی انگار شما را به قرن ۱۴ می برند.

مغازه های کوچک عتیقه فروشی و محصولات دست ساز صنعتگران و هنرمندان محلی ترانسیلوانیا دیدنی است. قلعه های ترانسیلوانیا هم با برج های سر به فلک کشیده شان که تنها راه حافظت از شهر بودند، حال و هوای قرون وسطایی دارند.

کلیساهایی که در ترانسیلوانیا وجود دارند، برخوردار از معماری گونیک هستند. میراث استعمار آلمان و مجارستان به شکل جالبی در لباس های محلی، معماری، آشپزی، موسیقی و جشنواره های شهر آشکار است. سنت های صدساله هنوز در روستاهای کوچک ترانسیلوانیا زنده است و مردم اینجا هنوز چوپان، بافنده، آهنگر و نجار هستند و به این مشاغل افتخار می کنند.

محدوده کوه های آپوسنی در غرب ترانسیلوانیا چشم انداز زیبا و رمزآلودی دارد.

در اینجا افسانه های باستانی هنوز رواج دارند و هنوز گونه های نادری از حیات وحش در این شهر زنده هستند. بیش از چهار هزار غار در این قسمت شهر قرار دارد که کشف هرکدام از آنها عالمی دارد. اگر به ترانسیلوانیا سفر کنید و کوهنوردی و غارنوردی نکنید، این شهر را به درستی درک نکرده اید.

طبیعیت یکی از مولفه های اصلی این سفر است. حتی اگر حرفه ای هم نیستید، بهتر است یک کفش کوهنوردی همراه خود داشته باشید. زمستان ترانسیلوانیا جان می دهد برای اسکی سواری در چشم اندازهای فوق تصور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.