روحیات ملل، شرط برد در بازار

شرط برد و فعال شدن هر بازار هدف، بستگی به در نظر گرفتن خواست‌ها و روحیات مردم آن دارد. بنابراین اکنون برای جذب گردشگران مالزی لازم است از تنوع آب و هوایی کشور،‌ نمایشگاه‌های صنعتی‌، و تورهای کشاورزی بهره جست. همچنین وعده‌های متنوع غذایی را در نظر گرفت.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ گردشگری امری تقاضا محور است،‌ بدین معنی که باید به دنبال تقاضای مسافر بود تا بتوان داشته‌ها را مطابق سلیقه گردشگر ارائه داد. این موضوع به‌خصوص در ابتدای کار با یک بازار هدف و در برخورد با متخصصانی که قصد دارند ایران و جاذبه‌های گردشگری را به مردم کشور خود معرفی کنند،‌ اهمیت بیشتری می‌یابد. در حاشیه نشستی که طی آن مدیران آژانس‌های ایران و مالزی به تبادل اطلاعات پرداختند، برخی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی ایران و مالزی در گفت‌وگو با خبرگزاری CHN از نکات مورد توجهی گفتند.
یکی از مدیران آژانس‌های مالزیایی ضمن تعریف از سفر یک هفته‌ای خود به ایران گفت: «همه جا خیلی خوب بود اما اصفهان و بازار آن خیلی جذاب بود. فقط امیدوارم که مسأله غذا هم تا حدی حل شود زیرا بهتر است رستوران آسیایی نیز برای گردشگران در نظر گرفته شود.»
وی از موارد دیگری که می‌تواند مورد توجه گردشگران مالزیایی قرار گیرد به برف و اسکی اشاره کرد: «در مالزی ما برف نداریم و به همین دلیل از ماه نوامبر تا دسامبر که تعطیلی طولانی در حدود ۱۵ روز داریم خیلی از مشتریان ما به پکن، کره و کشورهای دیگر می‌روند. اما ایران می‌تواند مقصد خوبی برای اسکی باشد زیرا در این کشور تهیه غذای حلال آسان است.
ایران مقصد مناسبی برای علایق ویژه
لیزا آلیپ یکی دیگر از مدیران آژانس‌ها گفت: «این اولین سفر من به ایران است که باعث آشنایی من با ایران شده و نسبت به آن دید خوبی پیدا کنم. متوجه شدم که ایران در هر منطقه قابلیت‌های بسیاری برای پیشنهاد دارد و خیلی دوست دارم که در این زمینه کار کنم.»
این مدیر مالزیایی توضیح داد: «علاقه اصلی من،‌ گردشگران عادی هستند که دوست دارند دنیا را کشف و تجربه کنند. چون دوستان من پیش از سفر، به من هشدار می‌دادند اما وقتی آمدم، ایران و مردم آن را دوست‌داشتنی دیدم. مردم خیلی دوست داشتند با ما صحبت کنند و خیلی خوش‌برخورد بودند.»
وی ادامه داد: «با تعداد زیادی از فعالان صنعت گردشگری طی چند روز سفر، گفت‌وگو داشتم که علاقه زیادی به جذب گردشگر از مالزی دارند. معتقدم شما می‌توانید محصولات و برنامه‌های خوبی به بازار مالزی ارائه بدهید.»
وی تأکید کرد: «این برنامه‌ها نه تنها برای گروه‌های عادی بلکه برای گروه‌های خاص هم  می‌تواند وجود داشته باشد. همچنین می‌تواند نمایشگاه‌ها و متخصصان را نیز در برگیرد.»
لیزا آلیپ معتقد است: «از این برنامه، خیلی‌ها می‌توانند بهره‌مند بشوند،‌ به‌ویژه گروه‌های خاص مانند عکاسان که مناظر و معماری برایشان جالب است. گروه دیگر تجار و بازرگانان هستند که نمایشگاه‌ها می‌تواند برایشان جذاب باشد. نمایشگاه‌های صنعتی مانند شیشه و مصالح ساختمانی نمونه‌هایی از این دست هستند. ایرانیان مهارت‌های فراوانی دارند.»
وی ادامه داد: «این چند روز، غذا خوب بود ولی بهتر است غذاهای آسیایی مانند چینی و کره‌ای که می‌دانم در ایران هست، اضافه شود. همین طور برای گردشگر عادی مالزیایی بهتر است که رستوران مالزیایی نیز در نظر گرفت.»
وی در مورد طبیعت نیز گفت: «طبیعت، دوستداران بسیاری در مالزی دارد. در مالزی ما فقط منطقه سبز داریم ولی اینجا شما کویر دارید و یا ما در کاشان گلاب‌گیری دیدیم که بسیار جذاب است.»
این مدیر آژانس در پاسخ به این پرسش که چه زمان می‌توان انتظار بازخورد این سفر را داشت،‌ گفت: «برای ارائه بسته‌های سفر از زمانی که بازگردیم حداقل ۳ ماه زمان و شاید بیشتر لازم است. شاید بتوان برای تعطیلات زمستان و اسکی اولین گروه‌ها را عازم کرد.»
وی در این زمینه که در مدت زمان یادشده آژانس‌داران ایران چه فعالیتی باید داشته باشند،‌ پاسخ داد: «اگر بازخورد صادقانه من را بخواهید،‌ حفظ ارتباط در این مدت ضروری است. و بعد از آن زبان انگلیسی لازم است چون خیلی از افراد انگلیسی را به خوبی صحبت نمی‌کردند.»
اسکی و کویر در یک سفر،‌ جذابیتی برای آژانس‌داران مالزی
فرزانه نبی‌زاده مدیر یکی از دفاتر طبیعت‌گردی درباره نکات مورد نظر گروه مالزیایی به خبرگزاری CHN گفت: «دو نکته اصلی در صحبت‌هایشان بود. تورهای بیابان و کویر لوت و همچنین مناطق برفی برایشان جذاب بود. بنابراین وقتی متوجه شدند که در زمان معین و در یک سفر می‌توانند هر دو منطقه را تجربه کنند،‌ خیلی خوششان آمد.»
وی ادامه داد: «از نظر امور جانبی،‌ خیلی روی خرید تأکید دارند. خیلی شاکی بودند که در این سفر وقت برای خرید نداشتند. همچنین غذاهای متنوعی را می‌طلبند.»
نبی‌زاده افزود: «وقتی توضیح دادیم علاوه بر غذاهای اصلی ایرانی مانند کباب، ما در هر منطقه مانند آذربایجان و کردستان غذاهای مخصوص داریم، جالب بود و استقبال کردند. البته غذاهای آسیایی مانند چینی و کره‌ای هم مد نظرشان است.»
وی همچنین اشاره کرد: «به برداشت محصول مانند انگورچینی،‌ گیلاس و توت فرنگی خیلی تمایل نشان دادند. در این سفر از این که درخت را تکان داده و توت سفید خوردند خوششان آمده بود. به‌علاوه قایق‌رانی در رودهای خروشان (رفتینگ) برایشان جذابیت داشت.»
این مدیر آژانس در پاسخ به این پرسش که آیا امکانات خاصی نیاز دارند،‌ گفت: «به جز یک مورد که روی هتل ۵ ستاره تأکید داشت بقیه مورد خاصی نداشتند. خانه محلی را نیز می‌خواستند. برخی هتل یک یا دو ستاره مد نظرشان بود که ما توصیه نکردیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.