سد شهر چای، جاذبه‌ای دیدنی در ارومیه

سد شهر چای در ۱۲ کیلومتری غرب شهر ارومیه قرار دارد که حجم مخزن آن تا تراز نرمال بیش از ۲۲۱ ملیون متر مکعب بوده، ارتفاع از پی ۱۱۹ متر و از بستر رودخانه ۸۴ متر می باشد. در سال های اخیر و بعد از احداث سد این منطقه به یکی از مناطق گردشگری برای علاقمندان به طبیعت و ماهیگیری تبدیل شده است و دوستداران طبیعت برای دیدن مناظر بدیع این منطقه به اینجا آمده و از جاذبه های طبیعی و زیبایی های این خطه از کشور عزیزمان دیدن می کنند.

سد شهر چای از نوع خاکی – سنگریزه ای بوده و دارای ۲۱۵ میلیون متر مکعب حجم مفید خواهد بود. هدف احداث سد شهر چای تامین آب آبیاری برای ۱۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست شهر ارومیه و تامین حدود ۷۶ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شرب و صنعت شهر ارومیه است.

این رود از کوه کان کبوتر به ارتفاع ۳۲۷۱ متر از کوه های کردستان سرچشمه می گیرد و رشته ای از کوه های مرزی ترکیه نیز به آن افزوده شده، پس از کندن دره ای برای خود در بلندی های یادشده وارد بردسیر شده و از آن گذشته، پس از دریافت رگه هایی چند در طول مسیر خود و آبیاری زمین های مسیر خود به روستای بند نزدیکی شهر ارومیه می رسد و جلوه های زیبایی را به وجود می آورد که در نوع خود بی نظیر است.

سد  (1) (2)سد ش (3)ئسد شهر چای (5)سد شهر چای (6)سد شهر چای (7)سد شهر چای (8)سد شهر چای (9)سد شهر چای (1)سد شهر چای (2)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.