لاک پشت های دریایی کیش

سواحل شنی جزیره کیش به دلیل آرامش و امنیتی که بر آن حکم فرماست از سالیان دور مکانی مناسب برای آشیانه و لانه گذاری انواع آبزیان به ویژه لاک پشت های دریایی بوده است که همواره برای تغذیه و همچنین تولید مثل به این سواحل می آیند.

 

lakposht2

درآبهاى ساحلى جزیره بخصوص در نزدیکى دماغه غربى و تمام سواحل سنگى جنوب و غرب جزیره، لاک پشت های دریایی غول پیکری را به راحتى از فراز دیوارهاى ساحلى مى توان مشاهده نمود. فراوانی لاک پشت ها در آبهاى ساحلى بخصوص درهنگام غروب یکى از جاذبه هاى سواحل صخره اى کیش محسوب می شود.

 

lakposht3

این آب ها و سواحل شنی با ماسه های نرم با شیب ملایم زیستگاه دو گونه لاک پشت دریایی پوزه عقابی و سبز می باشد لاک پشت های سبز برای تغذیه عمدتا” به آبهای کیش می آیند اما لاک پشت های پوزه عقابی که شدیدا” در معرض خطر انقراض قرار دارند از اواخر اسفند ماه تا اواسط مرداد ماه برای تخم گذاری به سواحل ماسه ای حفاظت شده به ویژه در جنوب و غرب جزیره مراجعت می نمایند. این لاک پشت های پوزه عقابی در طول هر فصل بطور متوسط سه بار و با فاصله زمانی ۱۵ روز یک بار تخمگذاری انجام می دهند و لاک پشت های درون تخم ۶۰ تا ۷۰ روز بعد سر از تخم ها بیرون می آورند و به کمک محیط بانان به طرف دریا هدایت می شوند.

 

lakposht4

بچه لاک پشت هایی که چند روزی از تولدشان می گذرد،بیشتر وقت خود را در ساحل های کم عمق و در لابه لای علف ها و جلبک های دریایی می گذرانند و اما لاک پشت های بالغ بسترهای صخره ای و آبسنگ های مرجانی که آشیانه ای امن است را برای زندگی انتخاب می کنند. بچه لاک پشت ها هنگامی که بزرگ می شوند برای تخم گذاری به زادگاه خود برخواهند گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.