آبشار چهارده

یکی از جاذبه‌های گردشی و تفریحی شهرستان بیرجند آبشار چهارده نام دارد که مردمان پاک و ساه دلی در آن زندگی می‌کنند.
دلیل نام گذاری این روستا به چهارده این است که ۱۴ آبشار کوچک در اطراف روستا قرار دارد. نخستین و مرتفع‌ترین این آبشار‌ها هفت متر ارتفاع دارد.روستای چهارده به دو قسمت پایین و بالا تقسیم می‌شود که در این روستا تقریبا تمام مردم به کار سبد بافی مشغول اند.
مردمانی که هر کدام به روش خودشان مهمان‌نوازی را در حق مسافران تمام می‌کنند.

 

14 1

آبشار های چهارده بیرجند در موقعیت جغرافیایی E591426 N324834 در استان خراسان جنوبی واقع است. آبشارهای چهارده در مسیر کوهنوردی قله باقران در جنوب شهرستان بیرجند واقع شده و از حدود هشتاد آبشار کوچک و بزرگ متفاوت تشکیل شده است که مسیری مناسب جهت آبشار نوردی و سنگنوردی به شمارمی آید.

 

14 2

وجود این همه آب در کنار کویر گوارایی و خنکی آن، نظر هر بیننده ای را جلب می کند. لازم به ذکر است که در نزدیکی روستای چهارده پایین نیز آبشار کوچکی در کنار یک امامزاده قدیمی به نام سلطان شیخ حسین واقع شده است که محل تجمع و استراحت خانواده ها است و برای دسترسی به آبشارهای اصلی چهارده نیاز به دو ساعت کوهنوردی و گذشتن از موانع سخت است

 

14 3

چهارده نام روستایی است که در پنج کیلومتری جنوب شهر بیرجند واقع شده است و از انتهای خیابان غفاری و پس از گذشتن از یک مجتمع دانشگاهی، قابل دسترسی است.

 

14 4

این روستای کوچک محل عبور کوهنوردان و عاشقان طبیعت جهت دسترسی ارتفاعات باقران است. باقران، نام قله و رشته کوهی است که از غرب به شرق کشیده شده و همچون دیواره ای مستحکم شهرستان بیرجند را احاطه کرده است.

 

14 6

این رشته کوه از چشمه سارها و قلعه های زیادی تشکیل شده و تاریخی کهن دارد. نام دیگر این قله، النگ آتش است.

 

14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.