گرداب سنگی خرم آباد

گرداب سنگی خرم آباد یکی از آثار تاریخی این شهر می باشد که مربوط به دوره ساسانی است که یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی و گردشگری استان لرستان و شهر خرم آباد به حساب می آید.

این بنای تاریخی در مرکز شهر فعلی خرم آباد و در میان بافت قدیمی شهر واقع شده است.نام محلی این اثر تاریخی گِردآو به‌ردینه می باشد.

-سنگی-خرم آباد-1378398592

بنای گرداب سنگی دایره‌ای شکل است و به دور چشمه‌ای با استفاده از سنگ و ساروج ساخته شده است تا آب خارج شده از چشمه را ساماندهی کرده و سپس از طریق کانال آب چشمه را به نقاط مختلف شهر باستانی شاپورخواست منتقل کند. چشمه گرداب سنگی تقریباً در تمام ایام سال آب دارد. قطر این بنا ۱۸ متر با محیط ۲۵۶ متر مربع با پهنای ۳ متر و ارتفاع آن تا کف چشمه ۱۸ متر می باشد. بنای گرداب سنگی دارای یک دریچه‌ای به ابعاد ۹۰×۱۶۰ برای انتقال آب از گرداب به کانال‌ها توزیع آب است.

05403072133472895786

این بنا به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

طغیان آب این چشمه فصلی معمولا در نیمه دوم بهمن شروع می شود و این امر موجب بالا آمدن سطح آب درون این گرداب می شود.

بنای تاریخی چشمه گرداب سنگی خرم آباد می تواند مکانی زیبا و جذاب برای دیدن گردشگران داخلی و خارجی باشد.

آدرس: خرم آباد – میدان تختی – ابتدای خیابان ۱۷ شهریور

1 (4)

Gerdab_Sangi

88761

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.