راهنمای سفر به مالزی

کشور شگفت انگیز مالزی که لقب تمام آسیا (Truly Asia) را به خود گرفته است، توجه جهانیان را به خود جلب می کند. جهانگردان و مسافرینی که برای اولین بار به مالزی سفر می کنند، سفری دلپذیر در کشف ناشناخته های مالزی در پیش روی خود دارند. سلامت داتانگ (Salamat Datang) در زبان ملی مالزی به معنای “خوش آمدید” است؛ خوش آمدی که در چهره همه مردم این سرزمین نقش بسته است و نشان دهنده صمیمیت و مهمان دوستی مردم این کشور می باشد. در کشور مالزی مناطقی را خواهید دید که چهره ی میلیون ها سال پیش این کره خاکی را به نمایش می گذارد و همچنین می توانید یکی از مهم ترین مراکز تجمع انسانی را در آسیا بازدید کنید.

مالزی ادغامی است از طبیعت دست نخورده و مدرنیزم. در شهرها نشانه های فراوانی از مدرنیته در پیشرفت های صنعتی، ساختمان ها و برج های مدرن، تکنولوژی مدرن و سریع حمل و نقل، ارتباطات و مخابرات پیشرفته و تکنولوژی در سیستم اطلاعاتی نمودار است. همه این ها در فاصله ای کوتاه با طبیعت دست نخورده این کشور قرار دارند. خارج از شهرها خانه های چوبی و دودی که از دودکش آشپزخانه های آن خارج می شود؛ آشپزخانه هایی که در آن ها غذاهای محلی با اجاق های هیزمی تهیه می شود.

مالزی5

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالالامپور است. نام مالزی زمانی انتخاب شد که فدراسیون مالایا؛ سنگاپور، صباح و ساراواک، یک اتحادیه متشکل از ۱۴ ایالت را تشکیل دادند. در سال ۱۹۶۵ سنگاپور از مالزی جدا شد و به کشوری مستقل تبدیل گردید. مالزی در بردارنده دو ناحیه جغرافیایی است و دریای جنوبی چین آن ها را از هم جدا می کند: شبه جزیره مالزی یا مالزی غربی که بر روی شبه جزیره مالایی قرار دارد و از شمال با تایلند مرز خشکی داشته و از طریق جاده شوسه جوهور از جنوب با سنگاپور پیوند دارد.

مالزی یک جامعه چنددینی است و اسلام دین رسمی این کشور می باشد. هندوها به برهما و چینی ها به بودا معتقد هستند. مردم مالزی افرادی بسیار خونگرم و میهمان نواز هستند. زبان مالایی زبان رسمی و ملی مالزی است و اکثر مردم مسلط به زبان انگلیسی می باشند.

ساعت رسمی مالزی ۸ ساعت جلوتر از زمان مبدأ گرینویچ است که در مقایسه با ایران در شش ماه اول سال شمسی زمان در مالزی ۳٫۵ ساعت جلوتر از ایران بوده و در شش ماه دوم سال (به خاطر تغییر ساعت رسمی در ایران) این اختلاف ۴٫۵ ساعت می باشد. واحد پول این کشور نیز رینگیت (MYR) است.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به مالزی:

 برای رفتن به مالزی دو بازه زمانی بیشتر رونق دارد. یکی از آن ها از ابتدای دسامبر شروع شده و تا پایان ژانویه ادامه دارد که تعطیلات سال نو میلادی و همچنین چینی است. دومی در ماه های ژوئن، جولای و آگوست بوده که در این زمان بیشتر مسافران از خاورمیانه هستند. اواخر سپتامبر تا دسامبر مالزی بسیار خلوت و آرام می باشد. معمولا میانگین دمای روزانه در مالزی بین ۲۲ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است. در مناطق مرتفع تر میانگین هوا ۲۱ درجه در روز و ۱۰ درجه در شب است. در ماه های آوریل و مارچ بیشترین میزان رطوبت و در ماه های اکتبر و دسامبر هم رطوبت بالایی وجود دارد. کم بارش ترین ماه های سال ژوئن و جولای هستند.

مالزی6

تعطیلات و جشن های مالزی:

مشهورترین روز تعطیل در مالزی «هاری مرداکا» (روز استقلال-National Day) در ۳۱ آگوست به یادبود استقلال فدراسیون مالزی در سال ۱۹۵۷ می باشد. هاری مرداکا، و نیز روز کارگر (۱ می)، روز تولد شاه (اولین شنبه ماه ژوئن) و برخی اعیاد دیگر به عنوان تعطیلات عمومی و رسمی و فدرال در این کشور محسوب می شوند.

مسلمانان در مالزی (از جمله تمام مالایایی ها و دیگر مسلمانان غیر مالایایی) در تعطیلات مسلمین جشن می گیرند. معروف ترین عید Hari Raya Puasa، می باشدکه ترجمه مالایایی آن عید فطر است. علاوه بر این، آن ها Haji Hari Raya (ترجمه آن عیدالاضحی یعنی قربان بوده)، و اول ماه محرم (سال جدید اسلامی)، و مولدالرسول (روز تولد پیامبر (ص)) را نیز جشن می گیرند.

فرهنگ چینی در مالزی به عنوان نمونه جشن هایی برگزار می شود که از سوی تمام چینی های سراسر جهان انجام می گیرد. سال جدید چینی معروفترین این جشن ها است که ۱۵ روز طول می کشد و با “جشن فانوس” به پایان می رسد.

مالزی15

حمل و نقل:

مالزی دارای یکی از بهترین شبکه های حمل ونقل آسیا می باشد و وسایل حمل و نقل زمینی و هوایی فراوان و مناسبی دارد. علاوه بر این، هم در داخل شهر کوالالامپور و هم بین کشور مالزی و کشورهای همسایه جاده های سریع السیری تعبیه شده اند که نواحی مختلف را به هم متصل می کنند.

فرودگاه بین المللی کوالالامپور، مرکز هوایی این شهر می باشد که از سراسر جهان هواپیماهای بسیاری به آن پرواز می کنند. همچنین سیستم حمل و نقل عمومی که از این فرودگاه به مرکز شهر حرکت می کنند نیز فوق العاده هستند. به علاوه حمل و نقل با اتوبوس و قطار از پایتخت به هر نقطه ی دیگر مالزی بسیار ارزان است. در این شهر می توان ماشین های کرایه ای را به صورت آن لاین درخواست کرده و در فرودگاه آن ها را تحویل گرفت. لازم به ذکر است که فاصله هوایی تهران تا کوالالامپور ۷ ساعت می باشد.

مالزی9

غذا و اقامت:

مالزی برای پذیرایی از مسافران با هر بودجه ای آمادگی دارد. هتل های بزرگ و کوچک، کلبه ها، پلاژها از جمله مراکز اقامت توریستی هستند. در شهرها شما می توانید هر نوع غذایی را که باب میلتان باشد به راحتی پیدا کنید. در مالزی مسلمانان دارای رستوران ها و فروشگاه هایی هستند که با آرم حلال مشخص می شوند.

در مالزی کسی انتظار انعام ندارد اما بهتر است برای خریدهای کوچک دو رینگیت و رستوران ها و هتل های گران قیمت ۵ رینگیت انعام داده شود.

مالزی8

جاذبه های گردشگری:

شبه جزیره مالزی به سبب داشتن سواحل بیشمار و گوناگون در بخش های مختلفش، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مکان های غواصی در دنیا شمرده می شود. محدوده ساراواک به سبب داشتن آب های شفاف و گوناگونی ماهی ها از زیباترین جاذبه های مالزی به شمار می رود.

طبیعت زیبا و استوایی مالزی مکان های متعددی را برای گردشگران علاقه مند به طبیعت ارائه می کند. تامان نگارا یا جنگل ملی مالزی از قدیمی ترین جنگل های جهان به شمار می رود.

مالزی

سواحل شرقی شبه جزیره مرکزی مالزی، دارای جزایر بسیار دیدنی و بکر می باشند که عبارتند از: جزیره پرهنتیان، جزیره ردانگ و جزیره تیومان. همچنین می توان به جزیره لنکاوی اشاره کرد که در شمال غربی مالزی واقع شده است و در زبان مالایی به معنی جزیره عقاب سرخ قهوه ای است. جزیره لنکاوی با جزیره کیش در خلیج فارس خواهرخوانده هستند.

برج های دوقلوی پتروناس که متعلق به شرکت نفتی پتروناس مالزی می باشند در حال حاضر بلندترین برج های دوقلوی جهان می باشند که یکی از مکان های توریستی شهر کوالالامپور را به وجود آورده اند.

مجسمه ایستاده بودا در باتوکیو بلندترین مجسمه ایستاده دنیاست که همه روزه تعداد زیادی از توریست ها از آن دیدن می کنند. پارک پرنده ها واقع در شهر کوالالامپور نیز بزرگترین باغ پرنده های روباز در دنیاست.

مالزی14

بلندی های گنتینگ و مجموعه هتل ها و رستوران ها به همراه تنها کازینو موجود مالزی در فاصله کمی از کوالالامپور نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در مالزی می باشد. بازارهای محلی و فروشگاه های بسیار بزرگ داخل شهر کوالالامپور نیز شاید یکی دیگر از جاذبه های این شهر برای عده ای از گردشگران باشد.

مالزی13

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

2 Comments

  1. kheli gashange mersi .

  2. ممنون بابت اطلاعات خوبی که در اختیار ما قرار میدین
    برای سفر به مالزی بصورت آزاد و بدون تور نیاز به اطلاعات دقیق دارم از کجا میتونم پیدا کنم؟ آیا کسی هست که در این زمینه راهنمایی کنه؟
    ممنون میشم به ایمیلم ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.