مکان های ترسناک و رازآلود کشورمان را بشناسید!

در دایره‌المعارف گردشگری، سفرهای با هدف خاص برای کاوش تجربیات جدید که اغلب شامل ریسک کردن یا کنترل خطر همراه با چالش شخصی، در یک محیط طبیعی یا عجیب و غریب می‌شود، تعریفی است که درباره گردشگری ماجراجویانه ارائه شده است. ایران به واسطه مناطق کوهستانی، بیابان‌های صعب‌العبور و جنگل‌های انبوه یکی از کشورهایی است که قابلیت‌های بالایی در گردشگری ماجراجویانه دارد؛‌ این نوع گردشگری بیشتر مورد توجه قشر جوان گردشگر است و با وجود دشواری در دنیا هواداران بی‌شمار دارد.

آب و هوا و طبیعت ایران می‌تواند موقعیت منحصر به فردی را برای گردشگری ماجراجویانه در کشور فراهم کند. گردشگران ماجراجو به دنبال تجربه خطر و ریسک هستند و تقاضا نیز برای محصولات بازار علایق خاص ماجراجویانه در سطح کشوری و جهانی روبه افزایش است.  این شاخه از گردشگری علایق خاص که در ایران تقریبا ناشناخته و مغفول مانده است دهها زیر شاخه دارد که به دلیل شرایط طبیعی ایران، همه آنها امکان ایجاد و توسعه در کشور را دارند. شناخت بازار گردشگری ماجراجویانه در یک منطقه جذابیت آن منطقه را چند برابر می‌کند. البته شناخته شدن یک منطقه به عنوان قطب گردشگری ماجراجویانه نیز نیاز به برنامه ‌ریزی توسعه محصولات متنوع و بازاریابی برای آن محصولات دارد.

ماجراجویی در مناطق ترسناک یکی از جذابیت‌های گردشگری است، برای همین هر از گاهی فهرستی از جاذبه‌های گردشگری عجیب و ترسناک بیرون می‌آید که راهنمایی می‌شود برای آن‌ دسته از ماجراجویان کنجکاوی که می‌خواهند سفری سرشار از هیجان و دلهره را تجربه کنند.
بیشتر مکان‌هایی که در ایران به اصطلاح ترسناک و یا مرموز معرفی شده‌اند، داستانی عجیب و گاه باورنکردنی دارند که کنجکاوی مسافران غریبه را برمی‌انگیزد تا حتما آن منطقه را ببینند و روح کنجکاو خود را در آن محیط عجیب به چالش بکشند، مثل ریگزار جن که عنوان وحشتناک‌ترین منطقه‌ی ایران را به دوش می‌کشد و هیچ برگشتی از آن متصور نشده و یا دره‌ای که روزها زیبایی شگفت‌انگیزی دارد و شب‌ها محل گذر ارواح است و افسانه‌های دیگری از این دست که برای خزینه‌ی حمام‌های قدیمی، خانه‌های کاه‌گلی، قنات‌های باریک و عمیق و جنگل‌های انبوه روایت می‌شود؛ اکنون در این گزارش به معرفی تعدادی از این مکان های رازآلود و خوفناک می پردازیم.

 

کویر وحشت

Untitled.png1 ریگ جن

«ریگ جن» یا «مثلث برمودای ایران» ، شگفت‌انگیز‌ترین، اسرار‌آمیز‌ترین و ترسناک‌ترین منطقه ایران است، با باتلاق‌های سهمگین که مرگ را برای هر موجودی زنده‌ای به ارمغان می‌آورد. اتفاقات بی‌پاسخ و توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی داده است و نمکزار‌های این منطقه محل قتل و دفن موجوات زنده بسیاری بوده است.

کویر «ریگ جن» با وسعتی حدود ۳۸۰۰ کیلومترمربع، در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، قرار گرفته است. هیچ گونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد. نبود منابع آب در گستره وسیع ریگ جن به همراه وجود موانع طبیعی از جمله باتلاق‌های نمک و تپه‌های ماسه‌ای مرتفع، عواملی است که این منطقه را در طول قرن‌ها از دسترسی انسان دور نگه داشته است. این منطقه، پوشش گیاهی و جانوری ندارد و تا کنون گزارشی درباره‌ی حیواناتی که احتمال دارد در اینجا زندگی کنند، ارائه نشده است. شن‌زارهای گسترده‌ی این منطقه و باتلاق‌های آن، هر انسانی را به وحشت می‌اندازد. اگر کسی بدون تجهیزات لازم به این منطقه سفر کند، گرفتار گل و لجن‌های بیابان می‌شود و به قولی، به کسانی می‌پیوندد که در این بیابان ناپدید شده‌اند.

قدیمی‌ها معتقد بودند، این سرزمین نفرین شده و پایگاه شیطان‌ها و ارواح پلید است. مردمی که در اطراف این کویر زندگی می‌کنند بر همین باور هستند که اگر کسی پایش به «ریگ جن» برسد، ناپدید و از سوی ارواح و موجودات ماورایی به قلب «ریگ جن» فرستاده می‌شود! یکی از کاوشگران می‌گوید که حتی شترهای اهالی کویر هم وقتی به این منطقه می‌رسند، می‌ایستند و حرکت نمی‌کنند. هر چند طلسم مثلث برمودای ایران ده سال پیش شکست و علی پارسا ماجراجوی ایرانی پس از چند بار تلاش ناکام بالاخره توانست از این کویر وحشتناک بگذرد.

تماشا و کاوش در این منطقه می‌تواند مورد علاقه‌ی گردشگرانی باشد که هدف‌شان از سفر، چیزی به‌جز تفریح است.

دره‌ای که محل گذر ارواح است

دره ستاره ها دره ستاره ها1

جزیره قشم فارغ از تمام زیبایی‌های شگفت‌انگیزش با روایت‌ها و حکایت‌های مردم بومی آن منطقه، قصه‌هایی دارد که جذابیت بسیاری از این جاذبه‌ها را دو چندان می‌کند؛ یکی از آنها “دره ستاره‌ها” است. این دره یکی از ژئوسایت‌های جزیره‌ است که در پنج کیلومتری ساحل جنوبی قشم و بعد از روستای “برکه خلف” قرار دارد.

داستان‌های وهم‌انگیزی درباره این دره که شبیه عمارتی ویران شده با دالان‌های تو در تو و شکاف‌ها و حفره‌های بسیار است، روایت می‌شود؛ به طوری که محلی‌ها با تاریک شدن آسمان گذرشان به این دره نمی‌افتد و معمولا با لبخند مسافران غریبه را برای رفتن به این دره در تاریکی منصرف می‌کنند و می‌گویند: اجنه و ارواح شب‌ها به آن رفت‌وآمد دارند.

به عقیده ی اهالی در دره ستارگان، ستاره‌ای بر زمین افتاده و قطعه‌ای از زمین را منفجر کرده و شگفتی احجام غول‌آسای این دره به خاطر برخورد همین ستاره‌ است!
ماندن در این نقطه از جزیره پس از غروب آفتاب هم برای عده‌ای نگران‌کننده و دلهره‌آور است، چون می‌پندارند با سکوت شب موجودات فرازمینی در این دره گردهم می‌آیند.
با این حال دره ستاره‌ها محلی برای شیفته‌گان پدیده‌های آسمانی است که شب‌هنگام به دور از داستان‌های خیال‌انگیز تسخیر دره توسط ارواح از بام تندیس‌ها، اجرام و پدیده‌های آسمانی را رصد کنند.
جنگلی که جیغ می‌کشد

جنگا جیغ1

Untitled

در نزدیکی‌های مشهد ابتدای روستای “سربرج” از توابع بخش طرقبه ، جنگلی انبوه دیده می‌شود که با تاریک شدن آسمان صداهای وحشت‌آوری از میان درختان آن به گوش می‌رسد که به گفته‌ی اهالی و غریبه‌هایی که به آن منطقه سفر کرده‌اند، شبیه جیغ است.

برخی ساکنان منطقه، این صداهای وحشت‌آور را از ملخ‌هایی می‌دانند که به این منطقه هجوم آورده‌اند و شب‌ها به درختان پناه می‌برند، برخی دیگر نیز عواملی ناشناخته را از جمله آب‌وهوا، دلیل به‌وجود آمدن این صداها می‌دانند. جالب است بدانید که این صداها چندسالی است که به گوش می‌رسد و قبلا از آن خبری نبوده. این منطقه در دره‌ای واقع‌ شده که رودخانه‌ای از آن می‌گذرد.این رودخانه هر سال در یک فصل خشک می‌شد، ولی از سال ۱۳۹۰، یعنی درست از سالی که این صداها از جنگل شنیده می‌شود، همچنان آب در آن جریان دارد و همین امر باعث جلب توجه مردم و به تبع آن، ترس آن‌ها از این پدیده‌ی شگفت‌انگیز شده است، وحشتی که می‌تواند گردشگران کنجکاو را به‌ سوی خود جلب کند و این جنگل می تواند برای آنهایی که قصدشان از سفر تجربه ترس است و ترشح آدرنالین، کمپ زدن در آن گزینه خوبی برایشان باشد.

گورستانی برای جن‌ها

گورستان جن گورستان جن.jpg1

در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران، گورستانی با سنگ قبرهای عظیم‌الجثه مکانی جالب برای ماجراجویانی است که به دنیای ماورالطبیعه علاقه دارند. “گورستان جن” در روستای تیس نزدیک شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان، همان جایی است که سنگ قبرهای بزرگ و عجیبی دارد و محلی‌ها را به این باور رسانده که این گورها محل دفن آدمیزاد نیست.

تیس روستایی باستانی با قدمتی نزدیک به ۲۳۰۰ سال است که مردم آن حوالی داستان‌های عجیبی درباره‌اش می‌گویند و آن را محل زندگی جن‌ها می‌دانند. گورستان جن که مردم بلوچ‌ به آن “جن سنط” می‌گویند، نمونه‌ای از این باورهاست.

در گورستان جن، قبرها کنار هم روی سطحی صخره‌ای حفر شده‌اند که این شیوه‌ی حفاری پرسش‌های زیادی را بوجود آورده و در نهایت پاسخ را به دنیای از ما بهتران کشانده. بومی‌ها معتقدند، با تاریک شدن هوا جن‌ها بر سر مردگان خود مویه می‌کنند و هرکس شبانه گذرش به این گورستان افتد، مورد نفرین آن‌ها قرار می‌گیرد و بعد از چند روز با عذابی سخت می‌میرد.
غار قاتل

ghar ghatel Untitled.png2

حفره‌ها و تنگناهای عمیق سرشار از سکوت و سیاهی‌ و حتی گاهی صدای جانورانی چون خفاش‌ها در دالان‌های تنگ ، همیشه مکان‌هایی هیجان‌انگیز برای ماجراجویی بوده‌اند.

غار پَراو در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه نزدیک روستای چالآبه در ارتفاع ۳۰۵۰ متری میدان جنوبی قله کوه پراو با ۷۵۱ متر عمق با ۲۶ حلقه چاه، یکی از عمیق‌ترین و صعب‌العبورترین غارهای جهان است.عمیق‌ترین چاه پرآو ۴۲ متر عمق دارد، دهنه‌ی ورودی غار کاملا چاهی است و ورود به آن به گردشگران معمولی و حتی غارنوردان غیرحرفه‌ای اصلا توصیه نمی‌شود.

برودت دمای هوا در پرآو به دلیل آب جاری داخل آن که حاصل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی است می باشد، این دما همیشه بین یک و سه درجه سانتی‌گراد است و همین مساله پیمایش غار را سخت می‌کند. جدا از این، گذرگاه‌های تنگ و خرچنگ‌روها، ریزشی بودن برخی از قسمت‌های غار، تراورس‌های خطرناک و چاه‌های عمیق، پرآو را در دنیا به غاری صعب‌العبور و سخت تبدیل کرده، به‌ طوریکه پنج غارنورد ایرانی جان خود را در این غار از دست داده‌اند و اجساد برخی از آن‌ها هیچ‌وقت به بیرون از غار منتقل نشده است.

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

2 Comments

  1. بسیار عالی بود

  2. جالب بود. من مطالبی هم در مورد دره جن در آذربایجان نیز شنیده ام.و همچنین منطقه ای جن زده در کیش. همه مناطق برای خود داستانهایی دارند و مردم محلی برای هیجان بیشتر این داستانها را بزرگ می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.