اجرای طرح جدید برای توسعه روستاهای اردبیل

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از اجرای طرح جدیدی در کشور برای توسعه روستاها خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدابوالفضل رضوی، شامگاه پنج شنبه، ۲۹ آبان در همایش توسعه روستایی در اردبیل اظهار کرد: در این طرح همه روستاییان و نیز ساکنان شهرها که تمایل به اجرای پروژه‌های مختلف تولیدی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر دارند می‌توانند با مقداری آورده و تشکیل شرکت‌های تعاونی به این کار اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح از سرمایه‌های اندک مردم استفاده می‌شود. یک چهارم از مبلغ به عنوان آورده توسط مشارکت کنندگان و بقیه توسط دولت به شکل تسهیلات با کارمزد چهار درصد و با زمان بازپرداخت مناسب پرداخت می‌شود. برای دریافت این تسهیلات لازم نیست روستاییانی که می‌خواهند پروژه‌ای را اجرا کنند سند ملکی به عنوان تضمین بیاورند بلکه با ارائه کارت یارانه، این کار عملی می‌شود.

رضوی تصریح کرد: طرح ارائه بسته توسعه روستایی در برنامه پنجم توسعه، تصویب و مقرر شده بود که معاونت توسعه روستایی آن را ارائه کند اما با تاسف، این بسته در دولت قبل بایگانی شده بود. با آغاز به کار دولت یازدهم به لحاظ اهمیت توجه به توسعه روستاها، این بسته از بایگانی، خارج و مراحل اجرایی شدن آن انجام شد.

وی با اشاره به اهمیت روستاها در کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور از دهیاران خواست افراد دارای تحصیل های دانشگاهی حوزه روستاهای خودشان را شناسایی و از ظرفیت های علمی و برنامه ریزی آنها برای توسعه روستاها بهره بگیرند.

رضوی با یادآوری اینکه ایران اسلامی در شرایط جنگ اقتصادی با استکبار است، افزود: در چنین شرایطی باید با برنامه ریزی و فرصت سازی، مردم و به ویژه روستاییان را برای توسعه روستاها که منجر به تقویت بنیه اقتصادی کشور می‌شود مشارکت دهیم.

وی یادآور شد: برای افرادی هم که بخواهند به شکل خانوادگی در تاسیس شرکت تعاونی و اجرای پروژه‌های مختلف دامداری و تولیدی اقدام کنند، تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد اعطا می‌شود اما برای دریافت این نوع تسهیلات ارائه سند ملکی و نظایر آن لازم است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، میزان آورده برای مشارکت در چنین پروژه‌هایی و ایجاد شرکت های تعاونی برای ایثارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را ۲۰ درصد و برای روستاهای مرزی ۱۵ درصد ذکر کرد.

رضوی بیان کرد: برخی آسیب‌های اجتماعی مانند پدیده مهاجرت روستاییان و ایجاد حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ ناشی از وجود مشکل‌های مختلف به ویژه بیکاری، نبود درآمد کافی و توسعه نیافتگی روستاها است.

وی، برخوردار شدن همه روستاییان از امکاناتی مانند اینترنت پرسرعت، سند مالکیت خانه‌های روستایی و سایر امکانات رفاهی و خدماتی را از حقوق اهالی روستاها دانست و گفت: فقط با مشارکت دادن خود مردم در توسعه روستاها، این امر امکان پذیر می شود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.