خانه‌ای مرموز در یکی از دورافتاده‌ترین نقاط زمین

تصور کنید شما و اعضای خانواده‌تان تنها ساکنان جزیره‌ای دورافتاده هستید، به نظرتان این وضعیت چه شرایطی را پیش روی‌تان می‌گذاشت؟ روزهایی در زندگی همه ما هست که آرزو می‌کنیم ای کاش در خلوت‌ترین و پرت‌ترین نقطه‌ی زمین سکنی داشتیم، جایی که احدی مزاحم خلوت تنهایی‌‌‌مان نمی‌شد. مکانی که در ادامه به بازدید آن خواهیم رفت، شاید همان آرزوی ذهنی برخی از ما باشد.

اگرچه محل قرار گیری این ساختمان آن قدرها هم بزرگ نیست، اما در عوض از منظره‌ای تماشایی برخوردار هستند. به طور حتم زمینی سرسبز که رو به اقیانوس دارد، مورد توجه بسیاری از عاشقان طبیعت قرار خواهد گرفت، به ویژه آنکه در صورت اقامت، مزاحمت چندانی را هم نمی‌توان متصور بود. در عالم واقع این خانه متعلق به چه کسی بوده و با چه انگیزه‌ای ساخته شده است؟

lonely-house-ellidaey-iceland-10

جزایر وست‌مَن (Vestmannaeyjar)، ایسلند

شهر و مجمع‌الجزایری که در ساحل جنوبی ایسلند واقع شده‌اند، به نام جزایر ویستمن یا “وست‌مانایِر”  شناخته می‌شوند. بزرگ‌ترین جزیره‌ی این ناحیه تنها ۴,۱۳۵ نفر سکنه دارد. سایر جزایر غیر مسکونی بوده و در تعدادی هم تنها کلبه‌های شکارچیان ساخته شده‌اند. این ناحیه با فوران آتشفشان اِلدفِل (Eldfell) در سال ۱۹۷۳ مورد توجه جهان قرار گرفت، فورانی که منجر به تخریب بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و تخلیه‌ی بسیاری از بخش‌های جزایر این منطقه شد. آتشفشان شکل جزایر را به گونه‌ای دگرگون کرد که  دیگر برای زندگی بیش از اندازه کوچک بودند.

eldfell-volcano

در این ناحیه جزیره‌ی کوچکی واقع شده که اِدلیدایی (Elliðaey) نامیده می‌شود. خانه‌ای کوچک و پرت در این جزیره ساخته شده که توجه و کنجکاوی بسیاری را برانگیخته است. برخی تصور می‌کنند  این خانه به خواننده معروف “یورک” (Bjork) تعلق دارد، عده‌ای هم بر این باورند که اینجا منزلگاه میلیاردری مرموز است.

lonely-house-ellidaey-iceland-67

Untitled

lonely-house-ellidaey-iceland-9

اما واقعیت چیز دیگری است، در حدود ۳۰۰ سال پیش، پنج خانواده که با ماهیگیری، گله‌داری و شکار پافین روزگار می‌گذراندند، در این جزیره سکنی داشتند. اما در دهه‌ی ۱۹۳۰،  آخرین افراد نیز این جزیره را ترک کردند. اکنون  این ساختمان متعلق به انجمن شکارچیان محلی است و تنها در فصل شکار پافین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Vestmannaeyjar-Photo-by-Ágúst-Eiríksson-740x489

lonely-house-ellidaey-iceland-3

Vestmannaeyjar-Photo-by-Ástþór-Ingi-Pétursson-740x415

نظرتان در باره زندگی به دور از تکنولوژی، بدون گجت‌ها و بدون سر و صدا و در مکانی دور از تمدن اما بسیار آرام و اینچنین زیبا چیست؟

منبع: zomiit.ir

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.