هابیتون، جایی که همه چیز از آن جا آغاز شد!

هابیتون، دهکده‌ای است که منزلگاه گروهی از هابیت‌های ناحیه‌ی شایر و به ویژه خانواده معروف بگینز بود. مکانی که در هر دو  داستان «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» به آن اشاره شده است. پیتر جکسون کارگردان مطرح این دو تریلوژی، در لوکیشن اصلی و در کشور نیوزیلند، دهکده‌ای واقعی را بنا نهاد که امروزه به مقصد گردشگری پرطرفداری بدل شده است. برای آشنایی بیشتر در ادامه ما را همراهی کنید.

 جی آر. آر. تالکین، نویسنده سرشناس انگلیسی و خالق ماجراهای پر کشش ارباب حلقه‌ها و هابیت، دنیایی خیالی را به تصویر کشید، دنیایی مملو از موجودات جادویی که در حال ترک جهان میانه و سپردن آن به دست انسان بودند. او حتی برای واقعی جلوه دادن هر چه بیشتر این جهان، زبان خاصی را نیز خلق کرد.

340140_867

کارگردان مطرح پیتر جکسون ، هنگامی که  تصمیم به ساخت سه گانه ارباب حلقه‌ها گرفت به دنبال مکانی  مناسب برای فیلمبرداری بود، جایی که عناصر و اِلمان‌های اصلی داستان را در خود داشته باشد. نیوزیلند با گستره‌ی متنوعی از مظاهر طبیعت بهترین انتخاب بود، همان جایی که دهکده‌ی کوچک هابیتون ساخته شد.

340141_186

قرار شد دهکده دقیقاً با همان شکل و شمایلی که در کتاب از آن یاد شده و در مزارعی در نزدیکی شهر کوچک «مَچِماچا» در شمال نیوزیلند ساخته شود. همچنین عوامل کار تصمیم گرفتند این دهکده و سوراخ‌های هابیتی آن را به عنوان یک گردشگاه حفظ و آن را برای بازدید عموم نگهداری کنند، حتی در این محل تابلویی نصب شده که روی آن نوشته «به هابیتون خوش آمدید»، استقبالی گرم برای بازدیدکنندگانی که به تماشای این مکان خاطره انگیز آمده‌اند. خانه‌های هابیت‌ها که از آن با عنوان سوراخ یا نقب یاد می‌شود، به خوبی با محیط اطراف تطبیق یافته و به نرمی در دل طبیعت پیرامون خود پنهان شده‌اند.

340142_822

340143_118

340144_697

340145_706

در فیلم و با استفاده از یک سری ترفندهای بصری، خانه «بیلبو بگینز» به گونه‌ای به تصویر کشیده شده که گویی برای یک موجود ریزه میزه ساخته شده است ولی در اصل برای انسان‌های معمولی نیز مناسب بوده و جادار و راحت است.

340146_212

در بخش دیگری از سفر خود سری به دیگر مکان آشنای فیلم ارباب حلقه‌ها می‌زنیم، جایی که اگر چه هابیت‌ها مدتها است ترکش کرده‌اند، اما انسان‌ها جای آنها را گرفته و در آن به تفریح و خوشگذارنی و البته مرور خاطرات مشغولند.

مهمانخانه اژدهای سبز، هابیتون، مَچِماچا (Matamata)، نیوزیلند

340147_606

این مهمانخانه که در محل دهکده هابیتون و در خلال فیلمبرداری ارباب حلقه‌ها ساخته شده، اکنون میزبان بازدید کنندگان بیشماری از گوشه و کنار جهان است. اگر چه این سازه در اصل برای هابیت‌ها ساخته شده است، اما انسان‌های معمولی نیز از وقت گذرانی در آن لذت خواهند برد. در هنگام نمایش فیلم و با کمک یک سری جلوه‌های بصری، این مهمانسرا  برای هابیت‌های کوچک اندام مناسب جلوه داده شد.

340148_969

340149_506

340150_334

340151_394

درهای این مهمانخانه در اول دسامبر سال ۲۰۱۲ به روی عموم گشوده شد. بدین صورت بازدید کنندگانی که رهسپار دهکده‌ی هابیتون هستند، سری نیز به این مکان زده و بیشتر با حال و هوای لوکیشن فیلم آشنا می‌شوند، جایی که روزگاری فرودو، سام، مری و پپین مهمانی برگزار می‌کردند. مالکان تصمیم دارند در نزدیکی همین مهمانخانه، هتلی نیز تأسیس کرده تا راحتی بیشتری برای مسافران و گردشگران فراهم آورند.

340152_986

340153_405

تورهای تفریحی- سیاحتی متعددی در این ناحیه برگزار می‌شوند. نیوزیلند با آب و هوای مناسب و ملایم در تمام طول سال میزبان گردشگران است. اکنون که آخرین بخش از سه گانه هابیت، «نبرد پنج ارتش» نیز در انتظار اکران است، قطعاً علاقه‌مندان و شیفتگان دنیای جادویی تالکین سری به این محل خواهند زد، جایی که همه چیز از آن جا آغاز شد.

منبع: zoomit.ir

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.