راهنمای سفر ارزان آخر تابستان

اگر درست و به موقع وسیله سفرتان را انتخاب کنید، کلی در خرج و مخارج تان صرفه جویی کرده اید.

قرار نیست خدای نکرده سفرتان تبدیل به سفر آخرت شود، پس در انتخاب وسیله نقلیه قبل از ارزان بودن به امنیتش توجه کنید. همین چند روز پیش همه مان دیدیم که هر ارزانی لزوما خوب نیست. برای همین است که الان اگر کسی پول دستی هم به مردم بدهد، حاضر نمی شوند سوار ایران ۱۴۰ و توپولوف شوند. جدای از بحث امنیت و اهمیتش، راحتی مسافران هم مهم است؛ چرا که خیلی وقت ها زمانی را که در مسیر هستیم بیشتر از زمانی است که در مقصد سپری می کنیم، بنابراین باید گشت و متناسب با حال جمع و بودجه تخصیص داده شده، وسیله نقلیه را انتخاب کرد.

ماشین شخصی

ماشین شخصی دوتا حسن بزرگ دارد. اول اینکه در مقصد سفر، خیلی درگیر کرایه تاکسی و آژانس و دور و نزدیکی هتل نیستید. حسن دوم هم اینکه اختیار آدم در سفر دست خودش است. البته همین مزیت، اگر جاده ها را نشناسید باعث دردسر می شود. در نتیجه قبل از مسافرت حتما مسیر سفرتان را شناسایی کنید. یک نقشه هم توی ماشین تان داشته باشید و هر جایی که شک کردید آن را چک کنید چون خیلی وقت ها گم شدن در جاده علاوه بر هدر رفتن گاز و بنزین و زیاد شدن هزینه، باعث سردرگمی و اعصاب خردی هم می شود.

به دلایل امنیتی و مالی حتما قبل از سفر، ماشین تان را پیش یک تعمیرگاه آشنا ببرید و مشکلاتش را رفع کنید؛ چرا که اگر مشکلی داشته باشد، در بهترین حالت ممکن است وسط جاده بمانید و مجبور شوید در تعمیرگاه های ناشناس بین راهی پول خون تان را بابت یک مشکل کوچک پرداخت کنید. نکته آخر هم اینکه اگر سفر دوستانه است و حق انتخاب بین چندتا ماشین را دارید، از نوع دوگانه سوزش استفاده کنید تا هزینه هایتان پایین تر بیاید.

هواپیما

بعضی وقت ها سفر با هواپیما به صرفه تر از بقیه وسایل است. مثلا فرض کنید که قصد سفر از مشهد به کیش را دارید. اگر بخواهید از راه زمینی بروید، باید رسما ۱۰ روز کاری را از کار و زندگی تان بزنید، ضمن اینکه با توجه به قیمت بلیت اتوبوس و پول بنزین، دیگر سفر کم هزینه ای هم نخواهید داشت؛ بنابراین راه عاقلانه تر یک سفر هوایی ارزان است.

بلیت چارتر که ارزان تر از سایر بلیت هاست، می تواند گزینه خوبی برای سفرتان باشد. با کمی خلاقیت و حوصله می توانید همین بلیت ها را ارزان تر هم تهیه کنید. اگر قرار است خلاف جهت آب شنا کنید، پس زمانی به سفر می روید که همه دارند برمی گردند. اینجور وقت ها که پروازهای برگشت شلوغ است، بلیت رفت ارزان تر می شود.

یک روش دیگر برای تهیه بلیت ارزان تر هم این است که تا ساعت های پایانی قبل از پرواز صبر کنید چون چارترکننده ها برای جلوگیری از ضرر و خالی نماندن صندلی ها در ساعت های آخر قیمت ها را پایین می آورند. آخرین نکته در مورد بلیت های چارتر این است که قبل از سفر تصمیم تان را قطعی بگیرید و بعد بلیت بخرید، چرا که اگر بعدا نظرتان عوض شد، امکان پس دادن بلیت وجود ندارد.

راهنمایی: بلیت های چارتر را می توانید از این سایت ها تهیه کنید:

http://charter_ticket.ir

 http://charter.ir

http:www.tcharter.ir

  http://charter726

http://blitcharer.com

قطار

معمولا همه وسیله های نقلیه در ایام عید به خاطر یکطرفه بودن سفرها، بلیت هایشان را گران تر می کنند اما با تمام شدن تعطیلات دوباره قیمت ها سر جای اولش برمی گردد. در دوران ثبات و در شرایط یکسان، بلیت اتوبوس گران تر از قطار است، بنابراین اگر مسیر سفرتان به هر دو وسیله مجهز بود، قطار پیشنهاد می شود، ضمن اینکه قطار کوپه ای حکم ماشین دربست را دارد و به خاطر راحتی و خصوصی بودنش حس خانه را به آدم منتقل می کند.

اگر می خواهید با قطار سفر کنید و در مسیر هم لذت ببرید، باید گوش به زنگ باشید و اولین تاریخ فروش بلیت های هر دوره را بدانید، اینطوری در همان ساعت های اولیه که حق انتخاب تان زیاد است، بلیت تان را تهیه می کنید و می توانید بسته به نوع قطار، کوپه دربست یا صندلی های کنار هم را بگیرید.

اگر دیر جنبیدید و بلیت بهتان نرسید، همچنان جای امیدواری هست؛ چرا که معمولا روز آخر هم تعداد محدودی بلیت در سایت می گذارند. اینکه با کدام قطار سفر کنید تا هزینه کمتری بپردازید، بستگی به مبدأ و مقصدتان دارد اما طبق قیمت هایی که توی سایت رجا نوشته به ترتیب ارزان ترین قیمت ها برای قطارهای درجه دو اتوبوسی، اتوبوسی، معمولی، صندلی، اتوبوسی درجه یک سفیر و کوپه ای مبله سفیر است.

اتوبوس

اتوبوس ها به خاطر تنوع ساعت حرکت شان انعطاف بیشتری نسبت به قطار و هواپیما دارند و این امکان را به شما می دهند که ساعت حرکت و برنامه زندگی تان را با هم هماهنگ کنید. در نتیجه اگر تحمل دیدن فیلم های شانه تخم مرغی را دارید و نسبت به بوی ترمینال و ماشین هایش حساسیت ندارید، با اتوبوس سفر کنید. بلیت رفت و برگشت تان را هم می توانید از سایت های فروش اینترنتی بخرید. بلیت اتوبوس مثل قطار تنوع قیمت ندارد، با اینحال اتوبوس هایی که VIP نیستند، درصورتی که آتش نگیرند قیمت معقول تری دارند.

ون

با یادی از اردوهای دوران مدرسه، پیشنهاد ویژه و ارزان برای سفرهای دوستانه همین گزینه است، مخصوصا اگر جمع رفقای تان یک جمع یکدست و سرحال باشد. در واقع اگر حال جمع تان خوب باشد می توانید مطمئن باشید که توی مسیر بیشتر از مقصد بهتان خوش می گذرد. از طرف دیگر چون احتیاج به ماشین شخصی و رانندگی هم ندارد، خانواده ها کمتر نگران هستند و شما را در جور کردن سفر بیشتر یاری می کنند.

از لحاظ نسبت هزینه و خوشی تقریبا بهترین گزینه این منو است. طبق قوانین بدیهی ریاضی هم واضح است که هر چقدر تعدادتان بیشتر باشد، هزینه ها کمتر می شود و به سمت صفر میل می کند.

منبع: همشهری جوان

 

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.