سفر به مراکش؛ کشور فرهنگ و زیبایی ها

جهان همچون کتابی است که هر منطقه و کشوری صفحات آن را تشکیل می دهند. و کسی که قصد مطالعه آن را دارد بهتر است که صفحه مناسبی برای خود انتخاب کند. بدین منظور اگر شما به دنبال یک تجربه سفری شامل ماجراجویی ، فرهنگی ، تاریخی و بیابان گردی هستید ، ما به شما پیشنهاد می کنیم که به کشوری جز کشور مراکش فکر نکنید. کشور متنوعی که مملوء از کاخ های باشکوه ، موزه های جالب ، آشپزی های لذیذ و سطح وسیعی از مناظر طبیعی بسیار زیبا می باشد.

مراکش (به عربی: المغرب ، به بربری: مٌراکٌش Murakuc / آمرّوک Amerruk) ، کشوری در شمال غربی آفریقا است. مراکش ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد که از شمال به جبل الطارق و دریای مدیترانه می رسد. کشور مراکش از سوی خاور با کشور الجزایر ، از غرب با اقیانوس اطلس ، از جنوب با کشور موریتانی و از شمال با دریای مدیترانه همسایه است.

تاریخ مراکش با بربرها آغاز می شود. بربرها سکنه اولیه و اولین قومی بودند که از اواخر هزاره دوم قبل از میلاد در این منطقه ساکن شدند. در سال ۱۴۶ قبل از میلاد ، هنگامی که روم باستان در طی گسترش امپراتوری خود ، کارتاژ را تسخیر کرد ، بر این منطقه نیز مسلط شد و شواهد حضور رومیان در آن جا ، همچنان در خرابه های ولوبیلیس وجود دارد.

جمعیت این کشور از دو قوم سامی عرب و بربرآمازیغ تشکیل شده که علاوه بر نقاط مشترک از جمله دین اسلام ، پایبند به  فرهنگ خاص خود هستند. مراکش در مسیر تاریخی خود، از تبادلات فرهنگی با بیگانگان جز آنچه را که خودشان خواسته اند ، سرباز زده اند و هویت فرهنگی خویش را اولویت اول قرار داده اند. مردم مراکش همواره تلاش نموده اند در گذر زمان به سنت های مذهبی- ملی خود حتی در پوشیدن لباس سنتی خود ، پایبند باشند.

دین رسمی کشور اسلام است و تعداد اندکی مسیحی و یهودی نیز در مراکش زندگی می کنند.لازم به ذکر است که زبان رسمی مراکش عربی بربری است.

بااینکهبزرگترینشهرمراکش،کازابلانکامیباشدولیپایتختآنرباطاست.مهم ترین بندرهای مراکش عبارتند از: کازابلانکا ، طنجه ، ناظور ، محمدیه ، آسفی و اگادیر. مهم ترین شهرهای مراکش نیز: رباط (پایتخت سیاسی- اداری) ، کازابلانکا (دارای مرکزیت اقتصادی- تجاری) ، فاس (دارای نوعی مرکزیت مذهبی- فرهنگی) ، مراکش (دژ فرهنگ بربر) ، طنجه و اگادیر (شهرهای توریستی) هستند.

آب و هوا:

آب و هوای مراکش همواره معتدل بوده و امکان لذت بردن از تنوعات این کشور در تمام طول سال وجود دارد. مراکش بهاری گرم و دلپذیر به همراه شکوفه های درختان و برف روی قله کوه ها دارد. در تابستان نیز هوا گرم می باشد ولی با این حال آب و هوای خنک در کوه های اطلس فراهم است. در زمستان هوا سرد و مرطوب بوده ، به طوری که شما می توانید در کوه های پوشیده از برف اطلس به اسکی بپردازید و یا در همان زمان در اگادیر به شنا بروید! فصل پاییز نیز بهترین زمان برای استراحت است زیرا شب های آن طولانی بوده و باران فصل زمستان هنوز شروع نشده و هنوز هم شنا در دریا لذت بخش می باشد.

پول و اختلاف ساعت:

واحد پول مراکش درهم مغرب (MAD) می باشد که به ۱۰۰ سنتیم تقسیم می شود و یک درهم تقریبا معادل ۳۰۰۰ ریال ایران است. لازم به ذکر است که امکان تبادل ارز در خارج از مرزهای این کشور وجود ندارد. ورود و صدور ارز مراکش اکیدا ممنوع است ولی با این حال هیچ محدودیتی در واردات ارز خارجی وجود ندارد و شما می توانید پول خود را به راحتی در دفاتر موجود در فرودگاه ها ، هتل های مرکزی و بسیاری از بانک ها به درهم تبدیل کنید. به یاد داشته باشید که پیش از خروج از کشور نسبت به تبدیل ارزهای درهم خود اقدام کنید.

خالی از لطف نیست اگر به این نکته نیز اشاره کنیم که اختلاف ساعت ایران با مراکش ۳:۳۰- می باشد.

حمل و نقل و اقامت:

بهترین وسیله سفر در داخل مراکش قطارها هستند ، زیرا سرعت آن ها بالاست ، ساعات حرکت آن ها منظم و مکرر و نیز بسیار راحت می باشد. بعد از قطار ، اتوبوس های لوکس بهترین وسیله حمل و نقل در مراکش می باشند که در همه جا در دسترس هستند. تاکسی ها مجهز به تاکسی متر بوده ولی اغلب آن ها کار نمی کنند. پس حتما قبل از سوار شدن مبلغ را با راننده نهایی کنید.

برای پیدا کردن اقامتگاه در مغرب انتخاب های زیادی با توجه به بودجه تان خواهید داشت. Aubergeاقامتگاه های روستایی می باشند که به شیوه سنتی با گل ساخته می شوند. این اقامتگاه ها راحت و کوچک می باشند و به صورت خانوادگی اداره می شوند. در شهرهای مراکش ، صوبره و فاسبخشی به نام مدینه قرار دارد که قسمت قدیمی شهر می باشد ، در این مکان ها خانه هایی به نام Riadsوجود دارد که به عنوان اقامتگاه ارائه داده می شوند.

جاذبه های گردشگری:

کشور مراکش منزلگاه جالب ترین و زیباترین مکان های دیدنی در دنیاست. مسجد حسن دوم واقع در کازابلانکا بزرگ ترین مسجد مراکش و سومین مسجد بزرگ دنیا پس از مسجد الحرام و مسجد النبی می باشد. کلیسای نوتردام دلورد ، نیومدینا ، آرامگاه ملک محمد ، مسجد حسان ، قلعه شاله ، موزه باستان شناسی و موزه ودایه از دیدنی های شهر رباط ، ضریح مولای اسماعیل ، باب المنصور و موزه دارالمجامع از جاذبه های گردشگری شهر مکناس ، آرامگاه ابن بطوطه ، غار هرکول ، موزه هنرهای معاصر و موزه کازبا از دیدنی های شهر طنجه ، مسجد بوعینیه ، جامع قرویین ، موزه باتا ، الحمرا ، مقبره پادشاهان سلسله سعدیون و موزه دار سی سعید از دیدنی های شهر فاس می باشد. شهر مراکش که به عنوان شهر سرخ شناخته می شود ، به دلیل جشنواره فیلم مراکش شهرت زیادی پیدا کرده است. آبشار اوزود واقع در مراکش به ارتفاع ۱۱۰ متر از مهم ترین جاذبه های طبیعی کشور مغرب می باشد.

کشور مراکش از ۹ سایت فرهنگی برخوردار است که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این سایت ها شامل محوطه باستانی ولوبیلیس ، شهر تاریخی مکنس ، کاخ آیت بن حدو ، شهر صویره ، شهر فاس ، شهر مراکش ، شهر تطوان ، شهر پرتقالی مازاگان (الجدیده) و  شهر رباط می باشند.

خرما ، لباس های چرمی ، روغن ارگان ، تاجینز ، بیراد (قوری چای سنتی) ، Djellabh(ردای سنتی) و فرش مهم ترین سوغاتی های مغرب به شمار می روند.

ماه رمضان در مراکش:

در کشور مراکش بسیاری از مردم پیش از آغاز ماه رمضان شروع به روزه داری می کنند تا خود را به لحاظ جسمی ، فکری و روحی آماده ی پذیرایی از این ماه مبارک کنند.

زمانی که ماه مبارک رمضان آغاز می شود ، آهنگ زندگی تغییر می کند ؛ سرعت فعالیت های اقتصادی روزانه کاهش می یابد و به سکوت رهنمون می شود. تقریبا در طول روز خیابان ها خالی است. با آغاز خرید پیش از افطار خیابان ها رنگ دیگری به خود می گیرد و با جشن و سرور بعد از افطار رونق می گیرد. نیمه شب که می شود خیابان های مراکش شلوغ تر از هر ساعت دیگری از روز است.

در ماه رمضان ، زنان خانه دار ساعات بیشتری را برای پیشدستی کردن در پخت غذاهای ویژه ی رمضان برای افطار می گذرانند. از جمله این غذاها سوپ لذیذ حریره است. یک ویژگی خاص افطار مراکشی چای سبز با طعم و بوی نعناع تازه است.

کودکان تا نزدیکی های سن بلوغ یعنی ۱۰-۱۲ سالگی مجبور نیستند که در ماه رمضان روزه بگیرند. بنابراین نخستین مرتبه ای که شخصی روزه می گیرد بهانه ای است برای جشن گرفتن بسیاری از خانواده های مراکشی ، مخصوصا برای دختران جشن خاصی به صرف افطار در شامگاه اولین روزی که روزه می گیرند ، برگزار می گردد. در طی این جشن شخص روزه دار بهترین لباس خود را که معمولا از لباس های سنتی مراکش است ، می پوشد ، در کنار یک میز می نشیند و دستانش را حنا می گذارند.

morocco-high-atlas-ait-ben-haddou-kasbah

Morocco_Travel

MOROCCO_SS1

Meknes-Morocco-300x300

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.