یکی از اصلی ترین عوامل رشد و توسعه صنعت گردشگری در همه کشورها ، فرهنگ چگونه رفتار کردن با گردشگر خارجی می باشد . این نکته که هر گردشگر در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری ، با فرهنگ و رفتار مردم جامعه میزبان نیز آشنا می شود ، اهمیت بسیار دارد . فراموش نکنیم که گردشگران می توانند بهترین سفیران تبلیغاتی باشند ؛ در حالی که مثبت و یا منفی بودن این تبلیغات ، به رفتار جامعه میزبان بستگی دارد . عدم آموزش کافی در چگونگی رفتار با یک گردشگر ، نه تنها سبب نارضایتی گردشگر و از بین بردن فرصت های بعدی برای حضور وی در کشور میزبان می شود ، بلکه شکل گیری تصویری منفی و ناخوشایند در ذهن وی به دنبال خواهد داشت . ارگان ها و سازمان های گردشگری و مردم عادی ، دو گروه از عناصری هستند که گردشگر در مقصد با آن ها سر و کار دارد . استفاده از راهنمای تور تعلیم نیافته ، می تواند لطمه های جبران ناپذیری بر مقصد گردشگری وارد کند ، چرا که راهنمای گردشگری به عنوان پل ارتباطی میان فرهنگ ها است. در عرصه تور گردانی ، با آموزش تخصصی راهنمایان و نظارت دقیق بر تور ها می توان مشکلات مربوط را حل کرد . از طرفی دیگر ، مردم کشور ما میهمان نواز شناخته شده اند اما با وجود این ، کاستی هایی وجود دارد که برطرف کردن آن ها ابتدا نیازمند شناسایی است . دریافت مبلغی چند برابر کرایه ی معمول تاکسی ، با این تصور که گردشگر از میزان مبلغ آن بی خبر است ، آثار نامطلوبی به دنبال دارد . هر گردشگر قبل از سفر به مقصد ، در خصوص تمام هزینه ها اطلاعاتی جمع آوری می کند و در صورتی که مورد سوء استفاده های مالی قرار گیرد و یا بر اساس آن چه پرداخت می کند ، خدمات شایسته ای دریافت نکند ، تبلیغات منفی فراوانی را پس از سفر ، برای مقصد گردشگری پدید می آورد . شایسته است هر یک از ما ، به عنوان نماینده فرهنگ ایرانی ، با برخورد صحیح با گردشگران خارجی ، از ترویج تبلیغات منفی علیه کشورمان جلوگیری کنیم و راه را برای توسعه ی گردشگری داخلی هموار سازیم.
سانلی اشراقی