مشهد؛ آشنایی با پایتخت معنوی ایران

مشهددومین شهر پر جمعیت ایران بعد از تهران است . این شهر به واسطه وجود حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ، هشتمین امام مذهب شیعه ، سالانه پذیرای ۳۲ میلیون از داخل و بیش از یک میلیون زائر از خارج کشور است . در تاریخ ۸۸/۸/۸ سالروز تولد امام رضا (ع) ، توسط رئیس جمهور وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مشهد به عنوان »پایتخت معنوی ایران «برگزیده شد.

قدمت اکثر اماکن تاریخی این شهر و حومه آن به اوایل قرن ۸ هجری می رسد . از آن جمله می توان به مسجد گوهرشاد ، میل اخنگان ، مسجد هفتاد و دو تن ، گنبد خشتی ، گنبد هارونیه و بازه هور اشاره کرد . آرامگاه نادرشاه و آرامگاه فردوسی و نیز مدرسه عباسقلی خان از دیگر آثار تاریخی موجود در این شهر هستند.

 

مکان های مذهبی

مهمترین اماکن مذهبی شهر مشهد که مهم‌ترین مکان مذهبی ایران نیز هست، حرم امام رضا (ع) است که سالانه حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر به زیارت این حرم می‌روند. دیگر مسجدها ، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها از جمله مکان‌های مذهبی هستند که دارای زیارت کنندگان فراوانی می باشند. مسجد جامع گوهرشاد واقع در محدوده حرم مطهر رضوی، مسجد هفتاد و دوتن ، امامزاده ناصر و یاسر و آرامگاه امامزاده یحیی بن زید ، آرامگاه خواجه اباصلت، آرامگاه خواجه مراد ، آرامگاه شیخ نخودکی ، گنبد خشتی ، گنبد سبز ، از جمله مکان‌های مذهبی مشهد هستند.

موزه ها

در سطح شهر مشهد حدود ۱۵ موزه مشغول فعالیت هستند. مجموعه موزه‌ها یا گنجینه‌های آستان قدس رضوی که در محدوده حرم علی بن موسی‌الرضا قرار دارد و یکی از بزرگترین موزه‌های کشور و دارای ده موزه جداگانه است ، موزه توس واقع در کهن‌شهر توس در کنار آرامگاه حکیم توس، موزه نادری واقع در باغ نادری در کنار آرامگاه نادرشاه افشار ، موزه آب ، موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد، موزه بزرگ تاریخ طبیعی خراسان از جمله موزه‌های سطح شهر مشهد هستند.

فضاهای سبز و پارک ها

از جمله پارک های بزرگ و زیبای مشهد می توان به پارک ملت، پارک بانوان ، باغ ملی ، پارک بزرگ وحدت ، کوهستان پارک شادی ، پارک رازی ، پارک کوهسنگی و پارک خورشید که اولین پارک مشهد است ، نام برد .

پارک بزرگ انقلاب و پارک جنگلی وکیل آباد ، دو نمونه از پارک جنگلی های مهم شهرستان مشهد هستند و تنها باغ وحش استان خراسان رضوی در جنوب غربی مشهد و هم جوار پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد. که از بزرگترین اماکن اسکان و ارائه خدمات گردشگری به شهروندان و مسافران هستند .

مراکز تجاری و بازارها

از مراکز تجاری بزرگ و مهم مشهد می توان به زیست خاور ، یاقوت مصلی ، الماس شرق ، وصال و بازار رضا اشاره کرد . به دلیل وجود جاذبه های مختلف در مشهد ، در حال حاضر نیمی از هتل ها و هتل آپارتمان های ایران در مشهد قرار دارد . نمایشگاه بین‌المللی مشهد امروزه به‌عنوان بزرگترین و فعالترین نمایشگاه بین‌المللی تجاری در ایران بعد از نمایشگاه بین‌المللی تجاری تهران فعالیت می‌کند. مشهد به علت هم‌جواری با کشورهای آسیای میانه و موقعیت صنعتی سالانه میزبان ده‌ها نمایشگاه بین‌المللی است.

مجموعه های ورزشی

مشهد دارای چندین مجموعه ورزشی و استادیوم و پیست هایی است که علاوه بر استفاده شهروندان مشهدی ، سالیانه شاهد مسابقات ملی و بین المللی در رشته های مختلف ورزشی هستند . از بزرگ ترین و مجهزترین آنها می توان به مجموعه های ورزشی تختی ، مجموعه‌های ورزشی آستان قدس رضوی ، مجموعه ورزشی موج های آبی ، پیست دوچرخه‌ سواری و پیست سوارکاری اشاره کرد . گفتنی است در سال ۱۳۹۰ بزرگترین مجموعه آبی سرپوشیده طبقاتی آسیا با نام پارک ساحلی آفتاب در مشهد افتتاح گردید.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.