بهترین مقاصد سفرهای یک روزه شمالغرب ایران

بهار که می آید همه چیز خوب می شود. دنیا سبز، رنگی و زیبا می شود و هوا خنک و باران های گاه و بیگاه بسیار دلنشین و دوست داشتنی هستند. در فصل بهار که زمین اوج زیبایی خودش را به رخ مردمان میکشد ، لازم است که ما نیز همگام با زمین گردشگران را به طبیعت فرا خوانیم تا از تماشای خلقت خداوند لذت ببرند.

آبشار سرکند دیزج شبستر

آبشار سرکند دیزج یکی از جاذبه های دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در ۲ کیلومتری روستای سرکند دیزج از توابع شهرستان شبستر واقع شده ‌است. سرچشمه اصلی آب های این آبشار از چشمه سارهای ارتفاعات میشو می باشد. آبشار سرکند دیزج یکی از آبشارهای کم ارتفاعی است که از نظر زیبایی دارای مناظر منحصر به فردی است. این آبشار در شکاف دره ای قرار دارد که آب رودخانه از آنجا جاری می شود. آبشار سرکند دیزج که معروف به آبشار شبستر نیز می باشد ، در فصول پربارش از آب فراوانی برخوردار بوده و با ۳۰۰ متر مربع مساحت ، گردشگاه مسافران تابستانی است.

کاروانسرای خواجه نظر

_«_ê_د_ش_ç ______

یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی که در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده کاروانسرای خواجه نظر (عباسی) می باشد. این بنا در ۵کیلومتری غرب شهرستان جلفا و کرانه جنوبی رودخانه ارس قرار گرفته است. این کاروانسرا که قدمت آن به دوره ی صفویه میرسد ، دارای حیاط مرکزی و سه ایوان در سه طرف حیاط و دارای پوشش های گنبدی شکل با طاق جناقی می باشد. بنا در سه ضلع حیاط چرخیده و مصالح آن سنگ تراش و آجر می باشد. بنا در زمان شاه عباس صفوی برای آسایش و امنیت کاروان ها و مردم احداث شده است.

غار کبوتر مراغه

___د__ _ر_ذ_ê_ز__1

غار هامپوئیل که به “غار کبوتر” نیز معروف است ، در جنوب شرقی مراغه و در حوالی روستای گشایش واقع شده است. عرض دهانه ی غار ۸ متر است و ارتفاع آن به ۲۵ تا ۴۰ متر میرسد و در ابتدای ورودی غار ، میدان بزرگی وجود دارد که سقف آن لانه ی کبوتران است. شاید به دلیل وجود کبوتران زیاد و دشوار بودن تلفظ کلمه ی هامپوئیل که در زبان سانسکریت به معنای غار است ، مردم محلی نام کبوتر بر این غار نهادند. اهمیت غار کبوتر به خاطر وجود چاه‌های عمیق و مخوفی است که به صورت تنوره‌های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می‌شود. رسوبات آهکی و استالاکتیت موجود در اطراف چاه‌ها و دیواره‌ها و سقف میدان دوم ، مناظر جالب توجه و زیبایی را به وجود آورده است. هوای غار بسیار مرطوب است و در انتهای آن به خصوص در کنار چاه سوم و چهارم هوای کافی وجود ندارد و رسیدن به کنار چاه‌های مزبور ، بدون تجهیزات کافی مانند طناب ، نورافکن ، وسایل ایمنی ، کپسول هوا و راهنما غیرممکن است. در حال حاضر این غار تحت مدیریت و بهره‌ برداری سازمان یافته نیست.

آبشار گل آخور

_د_ذ___د__ _____ر___» _»_î___ش2

روستای گل آخور از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا در شهرستان ورزقان واقع شده است. این روستا به دلیل وجود آبشار و آب و هوایی ییلاقی و جاذبه هایی همچون قله جلا داغی و امامزاده پیر سید علی آقا منطقه ای مستعد برای گردشگری در استان می باشد. واژه گل‌آخوردر زبان ترکی آذربایجانی به معنای گل‌ریزاست. این آبشار که ارتفاع آن حدود ۱۰ متر است از کوههای شمالی و مرتفع این روستا سرچشمه گرفته و پس از گذر از دره ای زیبا و پر درخت و گذر از روستای ارزیل به رود طرزم پیوسته و به پائین دست سرازیر میگردد.

چیچکلی

_ش___»__ _____»_é___ê

شهرستان ورزقان به دلیل قرار گرفتن در منطقه زیبای ارسباران دارای مناظر بدیع و بکر طبیعی است که یکی از این مناطق زیبا منطقه چیچکلی (چیچکلو) است که در ۳۵ کیلومتری شمال غرب ورزقان قرار گرفته ‌است. در این منطقه ، به خصوص در ماه های اردیبهشت و خرداد ، کوه‌های پوشیده از گل و درخت و چمن زیاد دیده می‌شوند. نام چیچکلی نیز به همین دلیل به این منطقه نهاده شده است زیرا در زبان ترکی به معنی گلستان و جای پر از گل می باشد. از گونه های جانوری منطقه می توان از پستانداران به گراز، خرس قهوه ای ، شغال و … و از پرندگان می توان به کبک ، کبک چیل وابیا و پرندگان شکاری چون عقاب طلایی ، لاچین و بالابان اشاره کرد.

جنگل فندقلو

___î___ر___î3

جنگل فندقلو در استان اردبیل و جنوب شهر نمین واقع شده است. محدوده جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا واقع در مسیر جاده بین شهری نمین– آستارا شروع شده با جهت شمال غربی– جنوب شرقی در شرق روستای حور خاتمه پیدا می‌کند. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات ، دارای آب و هوایی متبوع و خنک می باشد و فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به این بهشت بی نظیر است. در مجموع ۱۹ گونه جنگلی در این منطقه شناسایی شده‌اند که در این میان ، گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارند که به ارزش منطقه می‌افزایند. اما نام فندقلو از این جهت بر این جنگل نهاده شده که در آن درخت فندق بیش از سایر گونه‌ها روییده است. در دشت‌های جنگل فندقلو یکی از زیباترین و نادرترین گل‌های دنیا به نام سوسن چلچراغ می‌روید و قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه صنعت گردشگری دارد. در داخل جنگل یک استخر آب گرم به نام میشه سویی وجود دارد که به دلیل خاصیت درمانی این آب ، افراد زیادی به این مکان مراجعه کرده و چند روزی را داخل جنگل و در کنار استخر آب گرم و آبشار موجود در منطقه ، اقامت می‌کنند. همچنین در این جنگل امکانات اقامتی و رفاهی برای گردشگران تدارک دیده شده است که امکان اقامت شبانه روزی هم در آن مهیاست. از جمله امکانات دیگر در این منطقه وجود پیست اسکی مناسب برای فصل سرد سال و پیست روی چمن و تله کابین با منظره طبیعی   و جنگل دایر شده است.

دریاچه نئور

_»___î_د___ç ___خ_ê__

دریاچه نئور که بزرگترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان اردبیل می‌باشد ، مابین شهر اردبیل و شهر خلخال و در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌طرف خلخال واقع شده است. این دریاچه با مساحتی بیش از ۲۱۰ هکتار ، شامل دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می آورند.

بارندگی مناسب و وجود چشمه‌های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده ، ضمن آنکه هوای متبوع منطقه و طبیعت بکر و زیبای آن زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر خصوصاً در اوقات گرم سال را فراهم کرده است. این دریاچه محل پرورش ماهی قزل آلا می باشد و ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند. هرساله مسابقه تفریحی تحت عنوان ”مسابقه ماهیگیری“ در این دریاچه بین دوستداران صید ماهی انجام می شود.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

2 Comments

  1. بسیار بسیار سپاس از اینهمه علاقه و انرژی

    لطفآ راه های دسترسی مقاصد رو هم اگه میشه بنویسین.

    خسته نباشید

    1. به روی چشم
      سعی داریم روی نقشه نشان دهیم، ممنون از نظرات سازندتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.