سفالگری

سرویس خبری ارک – سفال ،از مهم ترین و قدیمی ترین دست ساخته های بشر است که ایرانیان در این هنر به بهترین نمونه های خود دست یافتند . از مشهورترین سفالینه‌ها می‌توان به کوزه و پیاله سفالین اشاره کرد . قبل از رواج شیشه، سفالینه‌ ها رایج‌ترین ظروف مورد استفاده ی بشر بودند. در میان اشیای به جا مانده از گذشتگان ، از ظروف متعدد سفالی به لحاظ اینکه دارای خاصیت فساد ناپذیری هستند و به عنوان بهترین مدارک قابل تعبیر و تفسیر به کار می آیند و نیز سازندگان آن ها به زیباترین نحوه اندیشه های خود را در قالب طرح و نقش از حوادث روزمره ، سرگرمی ، آرزوها و ایده های خود به روی این ظروف به تفسیر کشیده اند ، می توان نام برد . سفال های ساخته شده ابتدا دست ساز بودند ، سپس چرخ ساز و بعد به شکل مجسمه حیوانات و حجم های ترکیبی ارائه شدند. سفالگری اسلامی ابتدا در قالب نیاز های روزمره بدون انگیزه ی هنرنمایی و تزیین تولید می شد و سپس با کشف لعاب های رنگی سبک تولید مبتنی بر تکنیک لعاب و تکنیک تزیین پایه گذاری گردید . با کشف لعاب های رنگی کیمیاگران ، ظروف سفالی رنگارنگ و زرین فام اولیه تولید شد. طی گذشت قرن ها ، فنون و شیوه های سفالگری کامل تر و پیشرفته تر گردید.

 مرغوب‌ترین خاک در صنعت سفالگری خاک رسمی‌باشد که به دلیل وجود مقادیر بالای آهن در آن، به رنگ سرخ است. هم اینک در اکثر نقاط ایران از جمله مند گناباد ، لالجین همدان ، میبد یزد و شهر رضا ظروف سفالین مرغوب تهیه می شود .

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.