کاخ موزه شهرداری تبریز، نخستین و تنها موزه شهرداری ایران

کاخ موزه شهرداری یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های توریستی تبریز، در مرکز شهر و در میدان شهرداری معروف به میدان ساعت، واقع گردیده است.


موزه شهر تبریز در سال ۱۳۸۶، همزمان با صدمین سال تاسیس نخستین بلدیه ایران در تبریز راه اندازی شد. این موزه در ۸۰۰ متر مربع در طبقه زیرزمین کاخ شهرداری تبریز واقع شده است. موزه شهر تبریز نه تنها به عنوان اولین و تنها موزه تاریخ شهرداری ایران شناخته شده است بلکه پس از کشور چین یکی از اولین موزه های شهرداری جهان محسوب می‌شود. تالار فرش، تالار چاپ و نشر، تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، هنرهای معاصر و … از جمله تالارهای مختلف این موزه است.

در بازدید از این موزه اشیاء، آثار و اسناد قدیمی مربوط به بلدیه تبریز، اسناد اداری و مالی، جام‌های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، کتب خطی و آثار هنری، هدایای مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به شهرداران تبریز، سفرنامه‌های نوشته شده درباره تبریز، چینی آلات، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوط به شهر تبریز شما را با تاریخ شهرداری تبریز آشنا خواهد کرد.

در این موزه اسلحه قاسم خان والی (اولین شهردار تبریز)، اولین پمپ «آتش خاموش کن» برج یانقین، وسایل مورد استفاده شهرداران در زمان‌های مختلف، عکس‌های بناهای قدیمی تبریز، عکس‌هایی از سرداران مشروطه، اولین خیابان‌کشی‌ها و چراغ گازی که با نفت کار می‌کرد و در معابر عمومی استفاده می‌شد، اولین مکاتبات شهرداران و بسیاری چیزهای دیگر‌ خودنمایی میکنند.

تالار فرش

در تالار فرش که با شکوهترین تالار این موزه است، فرش هایی با قدمت ۱۱۰سال، چشمان هر بیننده ای را مجذوب خود میکند. بزرگترین فرش ایران (که در سال ۱۳۲۰ بافته شده است) در این تالار به نمایش گذارده شده است. ۱۲ تخته فرش نفیس موجود در این تالار فرش هایی هستند که از زمان تاسیس عمارت شهرداری تبریز تا سال ۱۳۲۰ به دستور ارفع الملک جلیلی (بانی بنای عمارت شهرداری تبریز) بافته شده است.


تالار دوربین

در این تالار تجهیزات و دوربین های عکاسی از ۱۵۰ سال پیش تا به روی کار آمدن دوربین‌های دیجیتال عکاسی امروزی، که توسط استاد جدیدالاسلام گردآوری شده، به نمایش گذاشته شده است.

تالار صدا

در این تالار شما می‌توانید سازهای ملی، بومی و کلاسیک که شامل تار ایرانی، سه تار، تار آذربایجانی، بالابان، ساز عاشقی (گوپوز)، نی انبان، دوتار جنوب و خراسان است، را ببینید. همچنین انواع زنگوله و کوبه های دَر دوره صفویه و قاجار، سازهای آئینی، مذهبی، ریل، آپارات، رادیوهای قدیمی، نمونه تلفن و زنگ مدرسه سده اخیر و دیگر وسایل مربوط به صدا در این تالار موجود میباشد. این مجموعه دیدنی متعلق به شخص آقای حسین ساجدی می باشد.

تالار بلدیه

این تالار که در برگیرنده عکس‌های قدیمی تبریز است، اسناد تاریخی، ظروف و وسایل شهردار وقت، اموال شهرداری و گاوصندوق مخصوص زمان قاسم خان والی، شهردار تبریز در سال ۱۲۸۶ را نیز در خود جای داده است.

تالار شهدا

در این تالار عکس ها و اسنادی از مقاومت دلیرانه مردم آذربایجان و تبریز در طول ۸ سال دفاع مقدس سرزمینمان ایران در برابر رژیم بعثی عراق به نمایش گذاشته شده است. عکس هایی از دفاع جانانه و استوار مردانی از جنس نور و بزرگانی چون سردار شهید مهدی باکری که شجاعانه برای خاک سرزمینمان جان باختند. در داخل محوطه کاخ شهرداری تبریز هم، اولین تاکسی و اولین ماشین آتشنشانی شهر تبریز قرار دارد.

تالار کفش

صنعت کفش در شهر تبریز قدمتی طولانی دارد و کیفیت و زیبایی کفش چرم تبریز در دنیا شناخته شده است. به همین دلیل تالاری در زیرزمین عمارت شهرداری تبریز به نمایش کفش هایی از اقوام و زمان های مختلف و همینطور تجهیزات کفاشی اختصاص داده شده است.

تالار آتش نشانی

اهمیت امدادرسانی در تبریز با مشاهده تالار آتش‌نشانی مشخص می‌شود زمانی که در این شهر آتش‌نشانی و تجهیزات امدادی وجود داشت، شاید در شهرهای دیگر هنوز شهرداری تشکیل نشده بود. این سند تاریخی نشان می‌دهد که در تبریز مدیریت شهری و امداد رسانی از زمان‌های بسیار دور نظام‌مند بوده است.

مهسا عبدلپور

زندگی‌نامه‌ای کوتاه برای بخش شناسنامه خودتان بنویسید. این متن ممکن است برای همه نمایش داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.