یادگاری‌های خوشمزه تبریز

خرید سوغاتی یا ره‌آورد یکی از لذت‌‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر است و از گذشته‌های دور یکی از سنت‌های زیبای ایرانیان بوده است به طوریکه با خرید سوغاتی برای عزیزانشان، یادآور می‌شوند که همواره به یاد آنان بوده‌اند.
ره آوردها به طور معمول جزء صنایع دستی، محصولات صنعتی و موادغذایی ساخته شده در نواحی مختلف جغرافیایی هستند.
در این میان شهر تبریز با سوغاتی‌های رنگارنگش همواره مورد توجه مسافران داخلی و خارجی بوده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به این شهر زیبا برویم و با سوغات تبریز آشنا شویم.
۱-نوقای تبریز
نوقا (nougat) یک شیرینی مشترک بین ملل مختلف است.این شیرینی امروزه در بیشتر نقاط دنیا از جمله اروپا و خاورمیانه یافت می‌شود اما نوقای تبریز در این میان، جایگاه ویژه‌ای دارد. این شیرینی لذیذ که طرفداران زیادی هم دارد و یکی از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز است، از خانواده گز اصفهان محسوب می‌شود. البته بنا به تعریف غرب از نوقا، سوهان قم را نیز می‌توان نوعی نوقا به حساب آورد. این شیرینی از شکر، سفیده تخم مرغ، گردو، وانیل و مغزپسته تهیه می‌شود. نوقا در انواع طعم‌های گردویی، وانیلی و کاکائویی در قنادی‌های تبریز خودنمایی می‌کند که البته قدمت نوقای گردویی بیشتر است.
کمتر کسی یافت می‌شود که به شهر اولین ها -تبریز- سفر کند و لذت خوردن نوقا را از دست بدهد. پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی لذیذ را به همراه یک فنجان چای نوش جان کنید. لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۶، گوگل نام اندروید هفت را nougat برگزید.

۲-شیرینی قرابیه تبریز
یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار و البته گران قیمت شهر تبریز، شیرینی سنتی قرابیه می‌باشد. قرابیه در سراسر ایران عزیزمان بسیار پرطرفدار است و در جشن‌ها و اعیاد تبریزی‌ها هم جایگاه ویژه‌ای دارد. می‌توان گفت قرابیه، گران‌ترین شیرینی تبریز و بهترین سوغات تبریز است و در انواع نارگیلی، پسته‌ای و بادامی طبخ می‌شود.
عمده محتویاتش، مغزهایی است که در طبخ آن بکار برده می‌شود. این سوغاتی لذیذ توسط گردشگران داخلی و خارجی خریداری می‌شود تا لذت تجربه‌ی طعم بینظیر قرابیه تبریز را برای عزیزانشان هدیه ببرند.


۳-اریس (ریس)
یکی دیگر از شیرینی‌های اصیل و سوغات تبریز، اریس (ریس در زبان محلی سوت شیرینی سی) می‌باشد. این شیرینی در انواع مختلف ریس کاکائویی، ریس شیری، ریس ترد و شکلات تسبیحی، تهیه می‌شود. ریس از شیر، شکر، وانیل، پسته، کاکائو و… درست می‌شود که دستور پخت نسبتا آسانی دارد. در کنار این شیرینی لذیذ حتما یک فنجان چای نوش جان کنید.


۴-باقلوای تبریز
باقلوا نوعی شیرینی بسیار خوشمزه است که در بیشتر نقاط ایران، طرفداران زیادی دارد. این شیرینی، مخصوص کشورهای ترکی آسیای میانه است که در شهر تبریز به سبک ترکیه تهیه می‌شود و به باقلوای استانبولی معروف است. باقلوا از تبریز به سایر شهرهای ایران عزیزمان آمده است که البته باقلوایی که در تبریز تهیه می‌شود، طعم فوق‌العاده‌ای دارد.
این شیرینی بسیار لذیذ، انواع مختلفی از جمله گردویی، پسته‌ای و بادامی دارد و به دلیل برخورداری از پسته، بادام و گردو، انرژی و ارزش غذایی زیادی دارد.
به عنوان نویسنده مطلب پیشنهاد می‌کنم اگر به تبریز سفر کردید، خرید باقلوای استانبولی را به هیچ عنوان فراموش نکنید که شاید خوشمزه‌ترین سوغات تبریز همین باقلوا باشد!


۵-پنیر لیقوان
احتمالا شما هم تعریف لبنیات استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز را شنیده‌اید زیرا لبنیات مخصوص این استان زبانزد خاص و عام است. پنیر لیقوان نیز، یکی از بهترین سوغات تبریز است. لیقوان یکی از کهن‌ترین روستاهای تبریز و در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، در دامنه‌های کوه سهند واقع شده است. شاید در شهرهای دیگر ایران، پنیری با عنوان پنیر لیقوان مصرف کرده‌اید اما در واقع آن طعمی که در تبریز تجربه خواهید کرد، بسیار متفاوت‌تر است. آب و هوای سرد و معتدل این شهر باعث شده تا چمنزارهای مناسبی برای پرورش دام در لیقوان پدید آید.

اقدام متفاوتی که اهالی این روستا انجام می‌دهند، این است که به جای فروختن شیر خام به کارخانه‌های تولید لبنیات،خودشان پنیر تولید می‌کنند. شاید برخی از مردم به بهداشتی بودن تولید این پنیر شک کنند اما حداقل، اطمینان از عدم استفاده روغن پالم در تولید این پنیر وجود دارد. یکی از ویژگی‌های خاص پنیر لیقوان در مقایسه با سایر پنیرها، استفاده از باکتری‌های پروبیوتیک در تولید آن است. پروبیوتیک‌ها باعث بهبود هضم مواد غذایی می‌شوند و برای دستگاه گوارش مفیدند. این پنیر علاوه بر شهرت و طعم لذیذ، با بهره‌وری بالایی تولید می‌شود. بطوریکه از هر ۳ کیلوگرم شیر گوسفندی، ۱ کیلو پنیر تولید می‌گردد. این در حالی است که در سایر مناطق، از هر ۵ کیلو شیر خام، ۱ کیلو پنیر تولید می‌شود.


۶-راحت الحلقوم
یکی از خوراکی‌های محبوب مردم ایران و به ویژه کودکان، راحت الحلقوم است. این شیرینی که بافتی نرم و لطیف دارد، از سوغات ویژه تبریز به حساب می‌آید. بیشتر ما در شب یلدا و اعیاد، از این شیرینی در کنار سایر تنقلات و شیرینی‌ها استفاده می‌کنیم. راحت‌الحلقوم از شکر، آب، گلاب، آرد و… تهیه می‌شود.


۷-شیرینی رشته ختایی
شیرینی رشته ختایی تبریز، یکی دیگر از خوراکی‌های بومی و سنتی آذربایجان شرقی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان، توسط کدبانوهای تبریزی تهیه و مصرف می‌شود. این شیرینی از رشته ختایی، آب، شکر، گردو، پسته و… تهیه می‌شود که بسیار خوشمزه است و در کشور ترکیه نیز طرفداران زیادی دارد.


۸-آجیل مخصوص تبریز
یکی از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز، آجیل مخصوص این شهر است که شهرت جهانی دارد و به سرزمین‌های دیگر صادر می‌شود. آجیل تبریز شامل بادام، پسته، فندق و دیگر مغزهای مفید می‌باشد که البته پسته آن از دیگر استان‌های کشور تهیه می‌شود. آجیل تبریز در جشن‌ها، اعیاد و مراسم‌های مختلف مردم آذربایجان، جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین مردم تبریز از گذشته‌های دور، در شب یلدا و چهارشنبه آخر سال، آجیل تزئین شده به خانه نوعروس می‌برند.

مهسا عبدلپور

زندگی‌نامه‌ای کوتاه برای بخش شناسنامه خودتان بنویسید. این متن ممکن است برای همه نمایش داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.