موزه کاریکاتور، گنجینه‌ای از شاهکارهای بزرگترین کارتونیست‌های جهان در شهر اولین‌ها

موزه گردی، یکی از جذاب‌ترین و متداول‌ترین فعالیت‌های گردشگران و همیشه بخشی از برنامه سفر به شمار می‌رود که توسط آن می‌توان بخشی از تاریخ را در حوزه مربوطه، مشاهده کرد.

شهر تبریز که به علت تعدد موزه‌هایش به شهر موزه‌ها معروف است، مملو از موزه‌های تاریخی و هیجان انگیزی است که شما را با تاریخ راز آلود آذربایجان آشنا می‌سازد. در بین این موزه‌های پرطرفدار، موزه کاریکاتور خودنمایی می‌کند، موزه‌ای که شاید خیلی کم اسمش را شنیده باشید؛ موزه‌ای که خبری از عتیقه‌ها و اشیای تاریخی و زینتی و ظروف گران قیمت نیست، بلکه مجسمه‌ها و تابلوهایی از شخصیت‌های هنری و کارتونی، که بعضا در داستان‌ها هم شاهد بودیم، عناصر موزه را تشکیل می‌دهند.

موزه کاریکاتور تبریز اولین و تنها موزه کارتون و کاریکاتور ایران می‌باشد که در سال ۱۳۸۵ در شهر اولین‌ها ساخته شده است و علاوه بر بزرگسالان، توجه کودکان را نیز جلب می‌کند. این موزه نخستین موزه بزرگ و مجهز در سطح قاره آسیا و پنجمین موزه بزرگ کاریکاتور جهان می‌باشد که در آن ۱۴ هزار اثر از استادان و کارتونیست‌های مشهور جهان از جمله زلاتکوفسکی، کوزوبورکین، کوراوغلی، درژنین، کولمشکینو، پرومبیتا، بایرام حاجی‌زاده و … در دو گالری نگهداری می‌شود. این آثار که همگی اصل می‌باشند، حاصل برپایی بیش از ۱۰ جشنواره بین‌المللی در استان است.

کاریکاتور هنری است که به وسیله‌ی آن می‌توان در عرصه‌ی بین الملل منظور خود را به همه انسان‌ها از هر زبان و فرهنگی و به هر سنی، انتقال داد. کارتون و کاریکاتور با دارا بودن کارکردهای آموزشی و فرهنگ‌سازی، همواره مورد توجه بوده است و دارای وزن بالاتری نسبت به تصویر است به طوری‌که یک طرح می‌تواند به اندازه‌ی یک مقاله با مخاطب سخن بگوید.

مشاهده چنین آثاری در گنجینه‌ای این چنینی که شاهکارهای بزرگترین کارتونیست‌های جهان در چند قرن اخیر است، افتخار و فرصتی بی بدیل بوده که خیلی‌ها عاشقانه منتظر بدست آوردن چنین لحظاتی هستند. مشاهده آثار و کاریکاتورهایی از برجسته‌ترین استادان و کاریکاتوریست‌های جهان و یا مشاهده مجسمه کاریکاتوری که همیشه تصویر آن را روی کاغذ دیده بودیم، به‌صورت حجمی، مخاطبان خود را به وجد و تفکر وامی‌دارد و پیام خود را رمزگونه ارائه می‌دهد.

موزه کاریکاتور در ضلع شمالی باغ گلستان و در محل پیشین کتابخانه‌‌ی ملی تبریز قرار داشته و در یک ساختمان مستحکم، شکیل و قدیمی مستقر می‌باشد. این موزه دو گالری با نمایش ۶۰ اثر از آثار اصل بزرگترین کارتونیست‌های جهان، یک کتابخانه تخصصی و کلاس و امور اداری دارد.  در مخزن موزه کاریکاتور هم بیست هزار اثر به همراه آرشیو نشریات تاریخی و خارجی از صد کشور جهان قرار دارد. در موزه کاریکاتور تبریز به غیر از دو مجسمه کارتون ساخته آقای مغفوریون، کلکسیونی از پوسترها و کارت پستال‌ها و تمبرها و کارت ویزیت‌های کارتونی و کتاب‌های چاپ شده کارتون قرار دارند.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.