کلیسای سهرل، از کلیساهای قدیمی آذربایجان شرقی

اگر از جمله افرادی هستید که به بازدید از بناهای تاریخی و کمتر شناخته شده علاقه دارید، پیشنهاد بازدید کوتاه از یک کلیسای قدیمی آذربایجان شرقی را به شما ارائه می‌دهیم. شاید نام کلیسای سهرل برای شما زیاد آشنا نباشد، در این صورت برنامه‌ای برای بازدید از این کلیسا بچینید.

در صورتی که سفر کوتاه خود را از تبریز آغاز می‌کنید، وارد جاده تبریز- مرند شده، پس از گذر از پلیس راه تبریز- صوفیان، با دیدن تابلوی شهرک صیاد شیرازی در سمت راست خود وارد جاده آسفالته شوید. در طول مسیر روستاهای مختلف کوچکی را می‌بینید و همواره چشمتان دنبال یک کلیسای قدیمی می گردد اما عجله نکنید و از مسیر لذت ببرید. پس از پیمودن حدود بیست دقیقه در سمت چپ جاده بنایی قدیمی به همراه برجی با پلان ستاره‌ای شکل در بالای تپه‌ای بر فراز روستای سهرقه یا سهرل خودنمایی می‌کند. در ابتدای روستا خودروی خود را در جایی مناسب پارک کرده و برای رفتن به سمت کلیسای سهرل وارد روستا شوید. در اینجا نگاه کردن به تپه‌هایی که به صورت موج وار در سمت راست جاده قرار گرفته‌اند را فراموش نکنید؛ منظره جالبی دارند.

روستای سهرل، روستای کوچکی در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر است که طبق اطلاعات آخرین سرشماری تعداد خانوار این روستا در سال ۱۳۹۵،  ۴۸ و تعداد جمعیت آن ۱۶۵ نفر است. مردم روستای سهرل بسیار مهمان‌نواز هستند و حتما شما را به نوشیدن چایی دعوت خواهند کرد.

برای بازدید از کلیسا باید مسیری را از داخل روستا عبور کنید، دیدن زندگی روستایی آرامش خاصی به شما هدیه می‌دهد. در مسیر، تابلوهایی شما را به سوی کلیسا هدایت خواهد کرد.

کلیسای سهرل یک بنای آجری است که قدمت آن به سال ۱۲۱۹ هجری شمسی می‌رسد. با اینکه بنای اصلی چندین بار ویران شده اما به خوبی تجدید بنا شده و در حال حاضر پذیرای بازدیدکنندگان است. این کلیسا یکی از کلیساهای ارامنه کاتولیک است. نام سهرقه از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام یوحنا که ارامنه به آن هوانس می‌گویند، گرفته شده است.

بنای کلیسا توسط معماران روسی و فرانسوی و استادکاران آذربایجانی ساخته شده است. این کلیسا در اثر زلزله سال ۱۳۱۵ هجری شمسی به شدت آسیب دیده و درها و پنجره‌های بنا به تاراج رفته بود. این بنا با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۶/۳۰ × ۱۸/۱۵ متر ساخته شده و دارای سه قسمت ورودی، تالار مرکزی و محراب می‌باشد. گنبد رک این کلیسا یکی از زیباترین قسمت‌های بنا بوده و طرح آجرکاری آن نیز از مهمترین کارهای دوران قاجاریه است. ضلع غربی بنا، یک ایوان آجری است که به وسیله دو راه پله به برج ناقوس کلیسا ارتباط دارد. تالار مرکزی مستطیل شکل بوده و طاق مرکزی آن به وسیله کاربندی‌های آجری به پلانی ۱۰ ضلعی تبدیل می‌شود که پایه گریو گنبد تالار بر روی آن قرار می‌گیرد (گریو در معماری سنتی به معنای ساق گنبد است). در منتهی الیه ضلع شرقی بنا، محراب کلیسا با گنبد رک بر روس گریوی هشت ضلعی قرار گرفته است. از جمله ویژگی‌هایی که موجب کاهش یکنواختی و سادگی بنا شده، طاق‌های هلالی شکلی است که بر روی دیوار خارجی کلیسا تعبیه شده‌اند.

کلیسای سهرل در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شماره ثبت ۷۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از کلیسا زمانی را به عکاسی اختصاص دهید. پس از اتمام بازدید، خالی از لطف نیست اگر برای گذراندن ساعاتی خوش، راهی سد امند شده و از طبیعت لذت ببرید. امیدواریم سفر کوتاه لذت بخش و مفرحی داشته باشید.

عکس‌ها از اسماء بهتاش

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.