موزه ادبی استاد شهریار، محل زندگی خالق حیدربابا

خیابان مقصودیه شهر تبریز پر است از خانه‌های قدیمی که هر کدام از آن‌ها چه از لحاظ قدمت و چه از حیث ساکنان آن درخور اهمیت هستند. کمتر کسی را می‌توان یافت که نام استاد شهریار به گوشش نرسیده باشد. حتی افرادی که به شعر و ادب علاقه چندانی نداشته باشند نیز با شنیدن ابیاتی از حیدربابا، مسحور زیبایی و لطافت کلام شهریار می‌شوند. چه زیباست در خانه‌ای قدم گذاشت که محبوب‌ترین شاعر معاصر، بیشتر اشعار معروفش را در آن سروده است.

شهریار با اینکه زاده خوشکناب بود اما علاقه زیادی به شهر تبریز و زندگی در آن داشت، به همین دلیل خانه‌ی کوچکی را از خود در کوچه پس کوچه‌های این شهر به یادگار گذاشت؛ خانه‌ای که قدمت آن به دوره پهلوی دوم برمی‌گردد.

این خانه که سومین اقامتگاه استاد شهریار بود، بعد از درگذشت وی در سال ۱۳۶۷ از سوی شهرداری تبریز خریداری شده و تبدیل به موزه شد. وسایل خانه نیز از سوی خانواده ایشان به موزه ادبی استاد شهریار اهدا گردید. این شاعر بلندآوازه بیست سال آخر زندگی‌اش را در این خانه سپری کرد. این موزه در سال ۱۳۷۰ افتتاح شد.

علاوه بر وسایل شخصی استاد که در موزه به نمایش داده شده، اسناد مختلفی از وی با فراخوان شهرداری از سوی شاعران آذربایجانی و همراهان استاد شهریار جمع‌آوری شده و در اختیار موزه شهریار قرار گرفت. به این ترتیب مجموعه‌ای از اشیاء گرانقدر استاد شهریار در خانه محقر این شاعر گردهم آمدند. در موزه ادبی استاد شهریار بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار و وسایل شخصی وی را می‌توان یافت که شامل لوازم زندگی، کتاب، دستخط، انواع یادبودها و هدایای داخلی و خارجی می‌باشد.

این ساختمان در زیربنایی بالغ بر ۲۵۰ متر و زمینی به مساحت ۲۴۱ متر مربع در دو طبقه ساخته شده است. بخش صمعی- بصری که دربرگیرنده عکس‌ها و تصاویر استاد شهریار است، در زیرزمین خانه واقع شده و بخشی از زیرزمین نیز به محل استراحت میهمانان خانه شاعر اختصاص داده شده است. بخش اصلی این موزه، طبقه بالای ساختمان است که می‌توانید در اتاقی از آن رختخواب و بستر استراحت استاد را مشاهده کرده و در قسمت‌های دیگر لباس‌ها، کتاب‌ها، لوازم‌التحریر، هدایا، لوح‌های تقدیر و تندیس‌های وی را ببینید. از دیگر آثار ارزشمند موزه می‌توان به سه تار معروف و آثار خط نستعلیق این شاعر اشاره کرد.

درهای موزه ادبی استاد شهریار همه روزه به روی علاقمندان تاریخ، فرهنگ و ادبیات گشوده است. این موزه از خیابان‌های ارتش جنوبی، ۱۷ شهریور جدید و ارک جدید قابل دسترس است. پس از بازدید از این موزه به گشت و گذار در مقصودیه ادامه داده و سری به دانشکده معماری، عمارت شهرداری تبریز و چندین خانه تاریخی بزنید.

عکس‌ها از اسماء بهتاش

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.