مرداب هسل، پیشنهادی رنگارنگ که باید در پاییز تجربه کنید!

پاییز بهترین فصل سفر برای تماشای رنگین کمانی از رنگ های طبیعت و فصل خوبی برای سفرهای طبیعت گردی است. در پاییز هوا لحظه ای آفتابی و لحظه ای دیگر بارانی است، لحظه ای باد می وزد و لحظه ای دیگر خورشید می تابد. برگ‌هایی که رنگین‌کمانی از رنگ را ساخته‌اند و با صدای خش‌خش‌شان زیر پای شما ساز پاییز می‌نوازند و جاده‌هایی فارغ از ازدحام تابستانی، انتظار شما را می‌کشند.

 به پیشنهاد سفر پاییزی ما فکر کنید تا متوجه شوید که چرا سفر در پاییز می تواند بهترین تجربه طبیعت گردی شما باشد!
img136
mjvrige45oiwva2alpas

برای چنین سفری شاید هیچ مقصدی به اندازه سفر به چالوس و هیچ زمانی به اندازه این روزها مناسب نباشد؛ منطقه ای بکر و زیبا و مظهری از مظاهر طبیعت که یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود. پس به بهانه سردی و بارانی بودن هوا لذت تجربه سفری در طبیعت بکر و رنگارنگ را از دست ندهید.

img127
چالوس در پاییز، رویایی ترین آب و هوای خود را تجربه می کند. آب و هوای خنکی که در آن نه خبری از هوای مرطوب و شرجی و دم کرده‏ است و نه طبیعت یک دست سرسبز این منطقه. کمتر کسی پیدا میشود که از زیبایی های بی حد و حصر چالوس چیزی نشنیده باشد، مرداب هسل یکی از این جاذبه ها به شمار می رود.

8yor3jpb1bg78n6qtvml

هسل به معنی آب راکد، مردابی است که در سمت جنوب غربی شهر چالوس در منتها الیه جنوبی دو روستای زیبای سینوا و طلاجو در عمق جنگل انبوه «مَشَل »  چون مشعل می درخشید. این مرداب در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا و در نزدیکی محل سینوا واقع شده است که مامن پرندگان و آبشخور وحوش و دام اهلی است .

13930926120137635_PhotoL

حدود ۵۰ سال قبل تعداد ۱۰ الی ۱۵ خانه وار جهت دامداری در مجاورت هسل زندگی میکردند. هسل در گذشته های نه چندان دور زیستگاه لاک پشت ها، وزغ ها و زالوهایی بود که امروزه کمتر به چشم میخورند دلیل اصلی آن هم  جاده ایست که در مجاورت مرداب هسل توسط سازمان جنگل ها احداث شده و مردم منطقه به خصوص در روز سیزدهم فروردین ماه هر سال که روز طبیعت است با متحمل شدن کمترین مشقت با وسیله ی نقلیه خود را به آنجا رسانده و الحق والانصاف با ریختن زباله هایشان خوب از خجالت طبیعت در می آیند. همچنین شرکت مستقر در منطقه مشعل لات جهت احداث آزادراه، که با انجام فعالیت های راه سازی باعث رانش بخش عظیمی از جنگل های مشعل لات و مشعل شده نقش غیر قابل انکاری در تخریب و کاهش حجم آب هسل دارد.

img47

مسیر دسترسی:

این مرداب در مجاورت روستای طلاجو از توابع شهرستان چالوس در منطقه ای جنگلی به نام  مشعل واقع شده که از جنوب به جنگل های سوته لار و منطقه کردشت، از شمال و شمال غرب به گاوسرای قدیمی مشعل و منطقه ی مشعل موزی و از مشرق به منطقه مشعل لات میرسد.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.