گشتی کوتاه در شهر قزوین

شهر قزوین که همین کنار گوشه تهرانی هاست اغلب آنطور که باید شناخته نشده و تنها محل عبور بوده است. با این حال، این شهر آنقدر آثار دیدنی دارد که بتوان کتابی به آن اختصاص داد. از باغستان های سنتی خوش آب و هوای دور تا دور قزوین که بگذریم، جدای از بزرگترین آب انبارها و مساجد و کوچه های دیدنی قزوین ، بزرگترین کارونسرای قدیمی کشور هم در این شهر است. کاروانسرای سعد السلطنه به دستور«سعد السلطنه» حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمند ترین قسمت این بنا، چهارسوق آن استکه از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشی کاری شده ای قرار دارد.

qazvin-bazar-1

یکی-از-معدود-کاروانسرا-های-ایران-است-که-دارای-چندین-حمام،-سرا،-تیمچه،-شترخان،-راسته،-چهارسوق،-مسجد،-چایخانه-و-…-می-باشد.

فضای بزرگ و پیچ در پیچ این کاروانسرا این امکان را می دهدکه ساعاتی در آن سر کنید و خود را به دست معماری شگفت انگیز ایرانی بسپارید. اگر هم به خانه ها تاریخی ایرانی علاقه مند هستید، سری به حسینبه امینی ها بزنید.

الموت، یادگار غیرت ایرانی در دل طبیعت

pkp910zcu2nhlpss2x4i5c4c-pic

در زمانه ای که سلطان ترک بر ایران حاکم است و به نام خلیفه عرب خطبه می خواند، مردی دغدغه میهن دارد. هر چند که رویای او دست نیافتنی به نظر می رسد او این رویا را به حکومتی ۲۵۰ ساله بدل می کند. این حکومت ۲۵۰ ساله از قلعه ای آغاز می شود که امروزه در دل کوهستان ها شمال قزوین است. جاده ای سرسبز و مه آلود و پیچاپیچ که به قلعه ای بر ستیغ کوه بلند می رسد. اگرچه تا چندی پیش از این قلعه جز چند سنگ بر هم افتاده چیزی باقی نمانده بود اما به همت گروه باستان شناسی حاضر در الموت اکنون می توانید از نزدیک ببینیدکه قلعه در زمان اوج خود چگونه بوده و مردمان در آن چگون می زیسته اند. الموت غیر از قلعه های سترگ و شگفت حسن صباح، دریاچه زیبایی به نام اوان هم داردکه شبی را ارگ کنار آن به صبح برسانید، هنگام بیداری با تصویر وهم انگیز بازتاب نور خورشید و نیزارهای اطراف دریاچه در آب بیدار خواهید شد. بدنیست بدانیدآب دریاچه نه از رود یا باران بلکه از چشمه های کف دریاچه تامین می شود.

Ivan

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.