غار خرسین، یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده‌ی استان هرمزگان

استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین مراکز استراتژیکی و تجاری ایران است که جاذبه های تاریخی و طبیعی آن کم نیستند، یکی از این جاذبه های طبیعی غار نمکی خرسین است که یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده‌ی استان هرمزگان می‌باشد.

هر غاری زیبایی های خاص خودش را دارد این غار نیز با دارا بودن ویژگیهای خاص و منحصر به فرد و چشم اندازهای متعدد در مقایسه با سایر گنبدهای نمکی دارای چشم اندازهای منحصر به فرد و زیبایی است. از جمله این زیبایی ها آبشار نمکی ، قندیل های متنوع با ستون های عظیم نمکی می باشد که جزء جدا ناشدنی این غار زیبا و بکر و جلوه ای از زیبایی های طبیعت هستند .

غار خرسین (1) غار خرسین (3)

محیط کوه  غالبا از سنگهای ناپایدار و نمکی تشکیل شده است از این رو پیشروی در این غار باید با احتیاط کامل انجام شود. ارتفاع دهانه غار ٣ متر، عرض دهانه ۴ متر و طول غار ١٧٨ متر می‌باشد. پس از طی چند متر وارد تالاری می‌شوید که در واقع بزرگترین و تنها تالار این غار است. پس از حدود ١٠ متر پیشروی در تالار به یک حفره و یا به اصطلاح گربه رو واقع در سمت چپ تالار می‌رسید که شما را وارد راهروی اصلی غار می‌کند. این راهرو بدون داشتن راههای فرعی و گمراه کننده تا طول ١٧٠ متری داخل غار پیش می‌رود‌. در هنگام ورود به راهرو بسادگی متوجه شیب غار می‌شوید و این شیب بطرف بالا تا رسیدن به انتهای غار ادامه می‌یابد.

غار خرسین (5)

 اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده است و در طول مسیر قندیل‌های نمکی متعددی دیده می شوند که به زیبایی های این غار می افزاید. لازم به ذکر است جریان آب شوری در غار وجود دارد که با توجه به شیب غار در فصل زمستان و بارش های شدید دارای سرعت نسبتا زیادی به سمت خارج غار می‌باشد . پس از ١ساعت غار نوردی به انتهای غار می‌رسید. بهترین فصل برای بازدید از غار اوایل بهار و تابستان است که میزان بارندگی کم می‌باشد. در سرتاسر مسیر غار قندیل ها و گنبد های نمکی وجود دارند و در میانه غار آبشار نمکی به ارتفاع ۱۲ متر قابل رویت است. در قسمتهایی از مسیر شیب زیاد و پوشیده بودن مسیر از نمک با جریان داشتن آب از زیر پوشش نمکی پیشروی را قدری مشکل می‌کند.

غار خرسین (6)

 آب شوری که از گنبد سرچشمه می‌گیرد به زمین‌های کشاورزی اطراف و آبهای شیرین منطقه اثرات زیانباری وارد نموده است که در این مورد به منظور حفاظت اراضی کشاورزی از پیشروی آب شور ، اقدام به ایجاد حوضچه هایی نموده اند که آب شور درآن تبخیر گردد و نمک آن هم قابل استفاده گردد و با این راه حل از پیشروی گنبد نمکی هم جلوگیری می‌شود.

غار خرسین (2)

مسیر دسترسی:

غار خرسین در بخش سیاهو، روستای درگز در شمال شرقی بندرعباس و در فاصله ٨٠ کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع است. با حدود یک و نیم ساعت کوهپیمایی سبک به دهانه غار می‌رسیم. همچنین به علت ریزشی و ناپایدار بودن دیواره‌های غار و بطور کلی محیط این کوه بازدید از غار در فصل هایی که با بارش شدید همراه می‌شود به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و از آنجایی که آب آشامیدنی در داخل و همچنین در نزدیکی غار در دسترس نیست می‌بایست از قبل پیش بینی‌های لازم بعمل آید و حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.