آش انار شیرازی، غذای شب یلدا

یلدا یکی از شب های خاص ایرانیان است که باید برای آن برنامه های خاصی در نظر گرفته شود. شام شب یلدا نیز باید متفاوت بوده و با مزه ای یلدایی پخته شود. در این شب سرد زمستانی بهتر است با پختن یک آش خوشمزه و گرم فضای دورهمی این شب به یاد ماندنی را گرم تر کنید.

آش در میان انواع غذاهای ایرانی جایگاه ویژه ای دارد؛ مخصوصا اگر یکی از چندین غذای محلی و سنتی شیرازی ها باشد. آش انار یکی از غذاهای بسیار لذیذ و خوش طعم شیرازی است که می تواند بهترین انتخاب برای شب یلدا باشد.

گفتنی است که آش انار غذای سبکی است زیرا حبوبات نداشته و فقط از غلات تهیه می شود.

در این مطلب طرز تهیه آش انار شیرازی را برای شما عزیزان معرفی می کنیم.

مواد لازم (برای ۶ نفر):

گوشت چرخ کرده                                 ۳۰۰ گرم

سبزی آش خردشده                             ۸ لیوان

برنج                                                   ۱٫۵ لیوان

لپه                                                    ۰٫۵ لیوان

پیاز                                                    ۶ عدد

روغن کانولا                                          ۶ قاشق غذاخوری

آب انار                                                ۴ لیوان

رب آنار                                                ۱٫۵ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه                                 به میزان دلخواه

طرز تهیه:

ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و با ۳ قاشق غذاخوری روغن کانولا سرخ کنید. در درون روغن باقیمانده، در قابلمه ای دیگر گوشت و لپه را تفت دهید و نصف پیاز را به آن اضافه کنید. سپس سبزی ها را به آن افزوده و ۴ لیوان آب انار و ۴ لیوان آب معمولی اضافه کنید. گفتنی است که برای خوشمزه تر شدن این غذا بهتر است سبزی را قبل از اضافه کردن به محتویات آش، تفت دهید.

در ادامه نیز باقیمانده پیاز سرخ شده، نمک، فلفل سیاه و رب انار باقیمانده را به این مخلوط اضافه نمایید. آش را حدود ۳ ساعت روی شعله ملایم بگذارید تا خوب محتویات آن پخته شود. زمانی که لپه ها به خوبی پخته شد و روغن روی تمام محتویات آن آمد، می توانید آش انار خوشمزه را نوش جان بفرمایید.

نکته:

  • توجه کنید که رب انار مورد استفاده خیلی ترش یا خیلی شیرین نباشد.
  • اگر از آب انار خانگی استفاده کنید، لذت آش چندین برابر می شود.
  • پشنهاد می کنیم این آش را در قابلمه های مسی بپزید.
  • برای تزئین نیز می توانید از نعنا سرخ شده استفاده کنید.
  • همراه آش نیز می توانید نان سبوس دار و یا نان خشک میل کنید اما توجه داشته باشید که مصرف زیاد نان به همراه این آش کمی چاق کننده است.
اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.