دنیای مخوف دخمه پاریس با ۶ میلیون استخوان مرده

پاریس، پایتخت فرانسه، که اغلب به آن “شهر نور” نیز گفته می شود، یکی از شهرهای معروف اروپایی با ۱۲ میلیون جمعیت می باشد. اما زیر این شهر مشهور، دنیای تاریکی با ۶ میلیون استخوان و جمجمه وجود دارد. این دنیای تاریک، دخمه پاریس نام دارد که شامل مجموعه ای از غارهای قدیمی، معادن و تونل ها، و استخوان های مردگان می باشد که گویی به انتظار نشسته اند.

ریشه های دخمه پاریس در معادن سنگ آهک در حومه شهرستان است. این منابع طبیعی از زمان رومی ها مورد استفاده قرار گرفته و مصالح ساختمانی برای ساختمان های شهر فراهم نموده، همچنین به رشد و گسترش شهر نیز کمک کرده است. پس از نیمه دوم قرن هجدهم بود که معادن آهک سابق به محل دفن تبدیل شدند.

در قرن هجدهم، گورستان های پاریس مانند Les Innocents (بزرگترین گورستان در پاریس) پر شدند، روی قبرها باز شده و اجسادی کشف شدند. به طور کاملا طبیعی، افرادی که نزدیک این مکان زندگی می کردند، از بوی بد و گسترش بیماری ها از گورستان شکایت کردند.

Paris Catacombs (2)

در سال ۱۷۶۳، حکمی توسط لویی پانزدهم مبنی بر خارج کردن تمام اجساد از پایتخت صادر شد. با این حال، کلیسا نمی خواست این گورستان ها جابه جا شوند و مخالف این حکم بود. در نتیجه، این حکم عملی نشد. این وضعیت تا سال ۱۷۸۰ ادامه داشت، تا اینکه یک دوره غیرمنتظره و طولانی از باران بهاری باعث شد یکی از دیوارهای گورستان مذکور سقوط کند. در این زمان، مقامات فرانسه وارد عمل شدند.

در سال ۱۷۸۶، معادن سابق به دخمه پاریس تبدیل شدند. دو سال طول کشید تا تمام استخوان ها از قبرستان Les Innocents به دخمه پاریس منتقل شوند. طی دهه های بعد، استخوان های اجساد از گورستان های اطراف پاریس نیز برای تدفین در دخمه برداشته شدند. پس از انقلاب فرانسه، اجساد تازه نیز به طور مستقیم در این دخمه دفن شدند.

در سال ۱۸۵۹ بود که انتقال نهایی استخوان ها انجام گرفت و در نهایت در سال ۱۸۶۰ به پایان رسید. هفت سال بعد، بازدید از دخمه پاریس برای عموم آزاد شد. در مجموع دخمه های پیچ در پیچ تا ۳۰۰ کیلومتر امتداد دارند.

اگرچه امروزه دخمه پاریس هنوز هم برای عموم باز است، اما دسترسی به برخی از بخش های آن محدود شده است. از سال ۱۹۵۵ ورود به بخش های دیگر دخمه ممنوع شده است.

برخی از بخش های این دخمه نیز به فضاهای خلاق تبدیل شده است. برای مثال، یکی از غارهای زیرزمینی به یک آمفی تئاتر مخفی با صفحه نمایش بزرگ، تجهیزات پروژکسیون، چندین فیلم و صندلی تبدیل شده است.

Paris Catacombs (7)
Paris Catacombs (3)

Paris Catacombs (4)

Paris Catacombs (5)

Paris Catacombs (6)

Paris Catacombs (8)

Paris Catacombs (9)

Paris Catacombs (10)

Paris Catacombs (11)

Paris Catacombs (12)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.