اریسمان، پایتخت صنعتی فلات ایران

محوطه اریسمان با قدمتی مربوط به هزاره های  ۴ و۱ قبل از میلاد واقع در باررود از توابع شهرستان نطنز استان اصفهان، در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اریسمان، یکی از قدیمی ترین شهرهای صنعتی تمدن بشری به عنوان اولین منطقه تاریخی ذوب فلز شناخته شده است. شهر تاریخی اریسمان  به دلیل کشف کوره های ذوب فلز با قدمتی بیش از  شش هزار سال به عنوان پایتخت فلات مرکزی ایران شناخته می شود.

نخستین پژوهش  بین المللی برروی این منطقه بعد از انقلاب در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ به انجام رسیده‌است.

محوطه اریسمان به وسیعترین و قدیمی ترین محوطه متالیک پیش از تاریخ ایران شناخته شده است و آثار بسیار متنوعی از جمله طلا و نقره کشف شده است.

حضور ایران در تاریخ و گردونه تمدن جهان با کشف این شهرک صنعتی و سفالینه های منقوش در آن بیش ار پیش پررنگ شد.

آثار کشف شده در محوطه تاریخی اریسمان به دلیل نبود موزه و مخزن مناسب برای حفظ و نگه داری به اصفهان برده شده اند تا امکانت و زیرساخت لازم ایجاد شده و به موزه تخصصی انتقال یابند.

بنابر تحقیقات اولیه منبع فلزات مورد نیاز صنعتگران از انارک و نخلک و یا کوه های کرکس بادرود بیان می شود

متاسفانه به دلیل عدم تعهد به حفظ آثار و روش نادرست حفاظتی در هنگام کاوش بخشی از کوره ذوب مس هزاره سوم که نشان فناوری و پیشگامی در صنعت پیش از تاریخ ایران می باشد آسیب دیده است و از بین رفتن تمام دستاوردهای تحقیقی برآمده از آن چندان دور از چشم نیست.

محوطه باستانی اریسمان
محوطه باستانی اریسمان

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.