نطنز، مروارید سبز کویر

چندیست اسم نطنز ورد زبان خبرگزاری های داخلی و خارجی است. نام نطنز با سایت غنی سازی اورانیوم و اخبار انرژی هسته ای کشورمان ایران گره خورده است.

اما چند درصد از ما نطنز واقعی و مبرا از نام سقیل انرژی هسته ای را می شناسد.

در این سفریار می خواهیم سفری کوتاه به دل سبز و تپنده کویر سفر داشته باشیم.

شهرستان نطنز واقع در استان اصفهان و مسیر ما بین اصفهان و کاشان نشسته بر دامنه کوه های کرکس فضایی متفاوت از کویر را نمایان می کند.

نطنز کجاست؟
نطنز کجاست؟

نطنز از شمال به آران و بیدگل ، از جنوب به اصفهان ، از مشرق به اردستان و از مغرب  به شهرستان برخوار و میمه می رسد.

آب و هوای لطیف این شهرستان از قدیم الایام آن را بدل به مکانی امن و دلپذیر برای کاروانیان گذر کرده از کویر کرده است. چنانکه نام این شهرستان بارها با لفظ نطین و نطن به معنی جای خوش آب و هوا در زبان پهلوی در متون مختلف ذکر شده است.

 

مروارید سبز کویر
مروارید سبز کویر

مروارید سبز کویر با تنوع آب و هوایی که دارد بسیار جالب توجه می باشد. زمین های همجوار بخش کوستانی دارای آب و هوای دلنشین کوهستانی بوده و درختان میوه بسیاری در آن به بار می آید که از جمله آن گلابی نطنز است که به تحفه نطنز شهره است.

گلابی تحفه نطنز
گلابی تحفه نطنز

بخش های مرکزی شهرستان با آب و هوای معتدلش به باغ شهر معروف شده و آرامشی به مانند باغی از باغ های بهشت دارد.

باغ شهر نطنز
باغ شهر نطنز

 

کناره های حاشیه کویر مرکزی ایران با آب و هوای گرم و خشکش زمین های مناسب صیفی جات ، حبوبات و گندم را بوجود آورده است. در این بین نباید انار بارود که با نام یاقوت سرخ کویر شناخته می شود و شهرت جهانی دارد را فراموش کرد.

انار بارود یاقوت سرخ کویر
انار بارود یاقوت سرخ کویر

گویش محلی این منطقه یکی از نزدیکترین گویش های نزدیک به فارسی باستان است که به خودی خود از دلایل سفر به این شهرستان می تواند باشد. زیبایی های فرهنگی این شهرستان را به وضوح می توان در پنج شنبه بازارهای آن مشاهده کرد، سنت پنج شنبه بازار نمونه داد و ستد سنتی ست و به راحتی می توان محصولات محل و سنتی منطقه را در آنها یافت و همجوار با مردم شهر سفری به دل تاریخ کرده و از فرهنگ سنتی و زنده طعم شیرینی به یادگار برد.

چینی نطنز
چینی نطنز

نطنز است و چینی اش ، هرگز بازدید از کارگاه های سنتی و تمام دستی را از دست ندهید، این کارگاه ها مانند موزه ای زنده اند که مراحل ساخت و پخت و رنگ آمیزی را می توان با تمام وجود در آنها دید و گرمای دلنشین آن را حس کرد. در بخش های قدیمی این شهر کارگاه های بافت پارچه و حلاجی با دستگاه های سنتی را نفس های آخر خود را می کشند. یکی دیگر از صنایع این  شهرستان که با نفس های تنگ پیرمردان به حیات خود ادامه می دهد صنعت شیلونگری یا قفل سازیست، در طول بازار دستانی فرسوده مشغول به قفل سازی هستند تا گره از کار مردم بگشایند و با قدم زدن در میانشان به راحتی می توان نفس های آخرش را شنید. همچنین به سان جای جای ایران زمین بافت قالی در روستاهای شهرستان نطنز رواج دارد و مقصد این بافته های برآمده از دل و جان بازار کاشان می باشد.

کارگاه سرامیک سازی در نطنز
کارگاه سرامیک سازی در نطنز

 

زیبایی های جغرافیای  و فرهنگی نطنز تنها بخشی از جاذبه های آن به شمار می رود و ۱۴ جاذبه ثبت شده آن نشان از اهمیت تاریخی و فرهنگی این بخش از میهنمان را داراست.

از جمله آثار تاریخی شهرستان نطنز می توان به منطقه باستانی اریسمان در ۱۳ کیلومتری مرکز شهر نطنزبا تاریخ چند هزار ساله ،آتشکده نطنز مربوط به دوران ساسانی در حوالی مسجد جامع نطنز در میانی باغی زیبا، مسجد جامع یا مسجد جمعه نطنز که آثار چندین دوره تاریخی از زمان الجایتو را در خود نهفته است و خانگاه شیخ عبدالصمد با قدمتی مربوط به سده هفتم هجری، رباط شاه عباس مربوط به دوران شاه عباس ، شکارگاه عباس آباد و بنایی میانی آن مربوط به عهد شاه عباس در ۱۰ کیلومتری شهر نطنز، قلعه وشاق نشسته بر ارتفاعات روستای اوره مربوط به سده هشتم هجری، مسجد جامع روستای ابیانه مربوط به سده چهارم هجری، گنبد باز که به احتمال محل تمرینات لشگری شاه عباس اول بوده است و در ارتفاعات پایین مشرف به شهر نطنز قرار دارد و در نهایت قلعه های متعدد در جای جای شهرستان نطنز با داستان هایی از ناامنی و جنگ که ساخت قلعه در کنار خانه های عادی را الزامی کرده بوده است اشاره کرد.

روستای ابیانه
روستای ابیانه

همچنین یکی دیگر از موزه ها ی زنده فرهنگ این شهرستان روستای ابیانه می باشد که حتی پوشش مردم آن شهر نیز در طول زمان تغییری نکرده و زیبایی و اصالت خود را در گذر زمان حفظ کرده است.

مردم محلی ابیانه
مردم محلی ابیانه

و در نهایت امام زادگان این شهرستان که منسوب به امام موسی کاظم (ع) هستند، منطقه آباد نطنز را به رایحه ایمان و اخلاص مزیین کرده اند و قطب زیارتی منطقه را تشکیل داده اند. زیارت این امام زادگان و دیدن معماری های ساده و زیبای مرقدشان روح را جلایی تازه می بخشد.

نطنز
نطنز

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.