گردشگران آلمانی مهمان امام رضا (ع) شدند

« آلمانی ها چادرهای رنگارنگ به سر می‌کنند و در صحن امام رضا (ع) عکس دسته‌جمعی می‌اندازند، برای‌شان تنوع لباس است و جالب می‌آید. آن را دوست دارند و از پوشیدن آن استقبال می‌کنند.»

در داخل هواپیما مهماندارهای آلمانی هم حجاب دارند، روسری‌های سفید با روپوش‌های آبی روشن، چهار روز سفر هوایی در ایران را با این لباس‌ها سر کرده‌اند، برای‌شان حکم یونیفورم دارد و آزاردهنده نیست.»

۳۴ آلمانی سفرشان را با هواپیمای مخصوص گردشگری از گرجستان آغاز کردند و بعد از دیدن تاجیکستان و ازبکستان به ایران رسیدند، توقف نخست در مشهد و تنها مکان مورد بازدید در این شهر هم حرم امام رضا (ع) بود.

عباس پیرمرادیان، راهنمای این گردشگران آلمانی در این‌باره به خبرنگار گردشگری ایسنا می‌گوید: حیاط، کاشی‌کاری‌ها، معماری و بزرگی حرم امام رضا (ع)، آن‌چنان به نظر این گردشگران قابل توجه بود که به یقین رسیدند امام رضا (ع) برای ایرانی‌ها خیلی مهم است.

او اضافه می‌کند: تردد دائم و زیاد مردم در حرمامام رضا (ع) ، آن همه شلوغی و حضور مسلمانانی از دیگر کشورها این گردشگران را متعجب کرده بود.

مقصد بعدی این گروه در ایران اصفهان بود، راهنمای آلمانی‌ زبان آن‌ها می‌گوید: دو روز در اصفهان، یعنی اهمیت این شهر برای گردشگران خارجی. آن‌ها تمام آثار تاریخی این شهر را دیدند و از تجمع این همه زیبایی و هنر در یک شهر ابراز حیرت کردند.

آن‌ها مثل تمام گردشگران دیگر تحت تاثیر برخورد و مهمان‌نوازی ایرانی‌ها قرار گرفتند و از غذاهای ایرانی رضایت کامل را ابراز کردند.

پیرمرادیان ادامه می‌دهد: به دلیل تنوع غذایی که یک راهنما می‌تواند در تور تامین کند، تاکنون گردشگری را ندیده‌ام که از خوردن غذای ایرانی اعلام نارضایتی کرده باشد. من در این سفر کوتاه سعی کردم برنامه‌ی غذایی متنوعی را برای آن‌ها داشته باشم.

وی در ادامه به بازدید این ۳۴ نفر از شهر شیراز می‌پردازد و می‌گوید: با آن‌که کل سفر آن‌ها در شیراز به تماشای تخت جمشید و باغ دلگشا خلاصه شد، ‌اما همین هم برای‌شان جالب بود. حتی تعدادی از آن‌ها که به کمک عصا حرکت می‌کردند سعی کردند این بخش از سفر را از دست ندهند.

او یادآور می‌شود: گردشگران خارجی ‌که به ایران سفر می‌کنند، مطالعات زیادی درباره‌ی تخت جمشید دارند و معمولا وقتی به دیدار آن می‌ِروند ظاهرا خاطرات‌شان را زنده می‌کنند.

این گروه که چهارشنبه شب گذشته (۲۵ شهریور) ایران را به مقصد ارمنستان ترک کرد، طبق آن‌چه راهنما روایت می‌کند، از سفر کوتاه‌مدت خود به ایران نارضایتی نداشتند. او می‌گوید: فقط ترافیک سنگینی که باعث شد وسیله‌ی نقلیه آن‌ها با تاخیر برسد و یا ناهماهنگی کوچکی که برای اقامت در یکی از هتل‌ها پیش آمد، برخی از آن‌ها را کمی شاکی کرده بود. البته آن‌ها گردشگران پولداری بودند که به ازای هزینه‌هایی که پرداختند توقعاتی داشتند. در هر حال ترافیک از اختیار ما خارج است، برای همین تمام سعی به کار گرفته شد تا آن‌ها ناراضی ایران را ترک نکنند که این اتفاق هم افتاد.

ورود نخستین هواپیمای اختصاصی گردشگری به ایران نتیجه‌ی سفر تحقیقاتی راهنمای این گروه آلمانی در سال گذشته به کشورمان بوده است. پیرمرادیان توضیح می‌دهد: راهنمای این گروه آلمانی که شخصی کاملا شناخته شده در عرصه گردشگری است، سال گذشته یک سفر تحقیقاتی به ایران داشت و این تور هوایی را ترتیب داد. او در پایان این سفر نیز اعلام کرد؛ تصمیم دارد سال آینده همین برنامه را با گروه دیگری اجرا کند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.