قله های ساحلی مرموز که دانشمندان قادر به توضیح آن نیستند!

الگوهای مرموزی که در سواحل مختلف مانند ساحلی در دورست انگلستان دیده می شود، قله های ساحلی (beach cusps) نامیده می شوند. دلیل مرموز بودن این قله های ساحلی این است که دانشمندان نمی توانند چگونگی تشکیل این الگوها را توضیح دهند.

قله های ساحلی که اغلب در هنگام طوفان یا پس از آن ظاهر می شود، بسیار عجیب است زیرا فاصله آن ها یکنواخت و منظم است. قله های ساحلی خطوط ساحلی تشکیل شده از درجه های مختلف رسوب در یک الگوی هلالی است. قله ها از مواد زبرتر تشکیل شده اند و فروافتادگی ها شامل رسوب های ریزتر هستند. این پدیده در سراسر جهان به ویژه در سواحلی با رسوب های دانه درشت مانند ساحل های ریگی دیده می شود.

دو نظریه در مورد شکل گیری قله های ساحلی وجود دارد. اولین مورد، نظریه “لبه ایستاده” است که شامل تعامل بین امواج معمولی نزدیک شده به ساحل می باشد، در واقع “لبه” امواج است که موج بر روی ساحل شکل می گیرد. تعامل بین این امواج، نقاطی با فاصله منظم شکل می دهد که شدت موج آن ها متفاوت است. دومین نظریه، نظریه “خود سازماندهی” است که ادعا می کند امواج حاصل تعاملات منظم امواج و شن و ماسه در طول زمان هستند که حلقه های بازخوردی ایجاد می کنند. بسیاری از دانشمندان معتقدند که این دو نظریه ممکن است در هماهنگی با یکدیگر راز این قله های ساحلی را کشف کند.

ساحل ژوراسیک، دورست، انگلستان

beach-cusps (4)

beach-cusps (3)

ساحل Palomarin،نقطه ریس، ایالت متحده آمریکا

beach-cusps (2)

beach-cusps (1)

خلیج Ringstead، دورست، انگلستان

beach-cusps (6)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.