غار چال نخجیر یکی از زیباترین آثار طبیعی استان مرکزی

غار چال نخجیر یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین اثار طبیعی در منطقه دلیجان استان مرکزی است. این غار متعلق به دوره سوم زمین شناسی است. در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی جاده دلیجان –نراق (استان مرکزی) ، در منطقه ای به همین نام در دل کوه کم‌ ارتفاع “تخت”قرار دارد. نخجیر به معنی شکار و چال به معنی غاراست. غار نخجیر در سال ۱۳۶۸ کشف شده و قدمتی حدود ۷۰ میلیون سال دارد و از نوع غار های آهکی و طبیعی است. این غار طبقاتی می باشد و جزء غار های خود احیای دنیا است ؛ یعنی به نوعی زنده است ولی چون سرعت تغییرات آن بسیار کم است ما متوجه آن تغییرات نمی شویم. این غار آنچنان از نظر دارا بودن اشکال و پدیده های رسوبی غنی می باشد که یکی از زیباترین غارهای جهان است. دهانه ی غار حدود ۱۰متر عرض و۳۰متر ارتفاع دارد ، ۱۲ کیلومتر از غار شناسایی شده و یک کیلومتر آن برای بازدید عموم کف سازی وآماده سازی شده است.

این غار به دلیل وجود مناظر بکر طبیعی و جذابیتهای حیرت آور فراوان از اهمیت ویژه‌ای در جذب توریست برخوردار است. در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز ، سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

از خصوصیات غار چال نخجیر می‌توان به تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد اشاره کرد. غار چال نخجیر از تالارهای مختلفی تشکیل شده که زیباترین تالار آن، چهلستون نام دارد ، از دیگر تالارهای غار می‌توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها اشاره کرد.

 2215

?????????????????

4549778123_65b2ff24e3

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.