گشت و گذار تابستانی در دره شهدا

دره شهدا که به کردی “قاسملو” و به ترکی “خان دره سی” نامیده می شود، با مساحتی حدود ۳۵ هزار هکتار در محور جاده ارومیه-اشنویه در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

نامگذاری این دره به قاسملو توسط حزب دموکرات کردستان صورت گرفته است، که نام رهبر سابق این حزب می باشد. سپس با اتمام جنگ و درگیری ها، جمهوری اسلامی ایران نام این مکان را به دره شهدا تغییر نام داد، که عده ای زیادی در این منطقه کشته شدند. وجه تسمیه آن، احترام به شهدایی بود که در این دره در دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران مردانه جان باختند.

دره قاسملو (5)

رودخانه دره شهدا و جاده آسفالته ارومیه ـ اشنویه از وسط منطقه عبور می نماید و در ضلع شمالی آن رودخانه باراندوزچای جاری است. سمت غربی آن را جاده خاکی زیوه به آغبلاق محدود می سازد. از نقطه نظر شرایط طبیعی دره شهیدان منطقه‌ایست کاملا کوهستانی و صخره ای و در بعضی از مناطق صعب العبور و بخش هایی از دامنه ها و ارتفاعات به صورت تپه ماهوری می باشد. اراضی نسبتا وسیع و هموار در بالای بعضی از ارتفاعات و در اطراف رودخانه ها و خط القعر رشته کوه ها وجود دارند.

در سطح منطقه رشته‌کوه های متعدد با اختلاف ارتفاع زیاد در سطح منطقه قرار داشته که مرتفع ترین آن ها کوه کانی‌سیو با ارتفاع ۲۵۹۸ متر و پست ترین آن دره دولاما با ارتفاع ۱۳۰۰ متر وجود دارد که در فصل زمستان نقاط مرتفع برف سنگینی را بر پیکر خود می پذیرند و در بهار سرچشمه جویبارهای متعددی می‌گردند.

وجود رودخانه های باراندوز و شهدا (قاسملو) و جویبارها و رودهای مختلف و چشمه های متعدد بزرگ و کوچک و همچنین پوشش جنگلی و گیاهی دره شهیدان را علاوه بر زیستگاه وحوش به یک منطقه تفریحی و گردشگری مبدل ساخته است.

دره قاسملو (2)

منطقه شکار ممنوع دره قاسملو (دره شهدا) به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی زیبا، یکی از تفرجگاهای ارومیه نیز می باشد. به منظور احیای قوچ و میش ارمنی که نسل آن در منطقه به علل مختلف منقرض شده بود، ۱۳۷۶ حدود ۲۰۰ راس از جزیره قویون داغی (کبودان) به این منطقه منتقل شد.

روستاها و باغات سیب زیادی در این دره وجود دارد. این دره که با وسعت زیاد و چشم‌انداز‌های طبیعی خود و همچنین چشمه‌هایی که در داخل باغ‌ها و دره‌ها وجود دارند، زیبایی خاصی به این منطقه داده است.

در روزهای تعطیل و فصل بهار و تابستان افراد زیادی برای گذراندن اوقات فراغت به این دره می‌آیند.

دره قاسملو (1)

دره قاسملو (4)

دره قاسملو (6)

دره قاسملو (7)

دره قاسملو (8)

دره قاسملو (9)

دره قاسملو (10)

دره قاسملو (11)

دره قاسملو (12)

دره قاسملو (13)

دره قاسملو (14)

دره قاسملو (15)

دره شهدا

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.