عمارت مسعودیه پیشنهادی مناسب برای گردش نیمروزی در تهران

تهرانگردی، می تواند یکی از تفریحات جالب توجه و البته کم خرج برای ساکنان پایتخت باشد. از طرف دیگر ساکنان دیگر مناطق ایران نیز با معرفی جاذبه های تهران می توانند یک تصویر متفاوت از شهر دود و ترافیک داشته باشند.

پس بهتر است به آنان نیز پیشنهاد کنیم، برای هر کاری که به تهران می آیند سری هم به عمارت های تهران که یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری این شهر بزرگ است بزنند. امسال در ایام تعطیلات نوروزی باغ عمارت مسعودیه یکی از عمارت های قدیمی تهران به منظور بازدید مهمانان نوروزی و ساکنان تهران بازگشایی شد. این امر به همت بخش خصوصی با همکاری سازمان میراث فرهنگی محقق شد هرچند هنوز بازسازی این مکان به پایان نرسیده است و بنا به گفته مسوولان پروژه اگر این بازسازی تمام شود این عمارت به صورت دائم برای بازدید عموم علاقه مندان باز خواهد بود در حال حاضر این عمارت در ایام تعطیل پذیرای علاقه مندان و گردشگران است.

0,,18115740_303,00

باغ عمارت مسعودیه به وسعت ۴ هزار متر در دوران قاجاریه به درخواست مسعودمیرزا که لقب ظل السلطان را از پدرش یعنی ناصرالدین شاه دریافت کرده بود در سال ۱۲۹۵ هجری قمری به همت کارگران و نظارت رضاقلی خان معروف به سراج الملک ساخته شد. این عمارت شامل: عمارت دیوانخانه ، عمارت سفره خانه که وام گرفته از مشابه آن در کاخ گلستان است ، حیاط سیدجوادی ، عمارت سیدجوادی ، حیاط مشیری ، عمارت مشیرالدوله ، حیاط خلوت ، عمارت حیاط خلوت، عمارت سردر پیاده رو، عمارت سردر کالسکه رو، باغ دیوان خانه است. همچنین به این دلیل که در سال های گذشته از باغ عمارت مسعودیه به عنوان یکی از ادارات وزارت آموزش و پرورش و بعدها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استفاده می شد.

2014-04-16_12.59.49_masoodiyeh4

برخی ساختمان های جدیدالتاسیس نیز در این مجموعه دیده می شود از جمله: ساختمان آجری یک طبقه مرکب از قسمت کارت زنی ، حراست ، نگهبانی ، بانک ملی ، پست برق ،گل خانه و نیز ساختمان سه طبقه آجری که در آن کار های اداری مربوط به آموزش و پرورش صورت می گرفت. تاریخ عمارت مسعودیه یک تاریخ پر فراز و نشیب بوده و وقایع مهم تاریخی در این عمارت رخ داده است. در جریان انقلاب و جنبش مشروطه این عمارت به دلیل آنکه صاحب آن یعنی ظل السطان با برادرش مظفرالدین شاه که پادشاه وقت بود، اختلاف نظر داشت و نزدیکی آن به میدان بهارستان تبدیل به یکی از پایگاه های مهم مشروطه خواهان و مخالفان تبدیل محمدعلیشاه شد، اما شاید نام این عمارت در تاریخ با یک واقعه مهم عجین شده باشد.

52821-60944

درسال ۱۲۸۷ در نزدیکی همین عمارت بود که بمبی دست ساز توسط حیدرعمواوغلو از سوسیالیست های مخالف حکومت استبدادی شاه قاجار زیر کالسکه محمدعلیشاه انداخته شد. همین واقعه تبدیل به بهانه ای شد که محمد علی شاه به کمک کلنل لیاخوف روس تزاری مجلس را به توپ بندد. در ادامه این وقایع بود که عمارت مسعودیه نیز توسط عوامل استبداد به رگبار گلوله بسته شد و برخی از مشروطه خواهان پناه آورده به آن کشته یا زخمی شدند. اما بعد از پایان دوران استبداد محمد علی شاه و آغاز مشروطه بسیاری از ساختمان های این عمارت صرف کارهای فرهنگی شد. در سال ۱۳۰۴ به همت انجمن معارف اولین کتابخانه رسمی که در واقع پدر جد کتابخانه ملی فعلی بوده است، در این عمارت تاسیس شد. چندسال پس از آن نیز یکی دیگر از اتاق های عمارت مسعودیه تبدیل به محل نگهداری آثار تاریخی و عتیقه های باستانی شد که از چهار گوشه سرزمین پهناور ایران به آن جا آورده می شدند. درحقیقت عمارت مسعودیه جایگاه تاسیس اولین کتابخانه ملی و اولین موزه رسمی در ایران بود.

عمارت-مسعودیه-34601-همگردی

فراز و نشیب های این عمارت به اینجا پایان نگرفته است؛ در دوسال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ شمسی ، در محل باغ عمارت مسعودیه به مدت کوتاهی دانشکده افسری برپا شد، اما بعد از مدتی به دلیل جدا شدن وزارت آموزش وپرورش از وزارتخانه فرهنگ وهنر، باغ عمارت مسعودیه در سال ۱۳۴۵ به وزارت آموزش وپرورش داده شد و به این ترتیب کارکرد فرهنگی این عمارت ادامه یافت. بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، این عمارت همچنان کارکردی فرهنگی داشت، اما درنهایت در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. البته پس از این ثبت نیز هنوز در برخی از مراسم های فرهنگی و هنری از این عمارت استفاده می شود، به صورتی که در تاریخ ۲۵ شهریورسال ۱۳۹۰ میزبان پانزدهمین جشن خانه سینما بود. در حال حاضر به کمک بخش خصوصی بخش های عمده ای از این عمارت بازسازی شده است و بخش های دیگر آن نیز در دست بازسازی است. هم اکنون علاوه بر این که در برخی اتاق های آن نمایشگاهی از عکس های تاریخی مربوط به خود عمارت برپا است، در بخش دیگری از عمارت، موزه ای از آثار و عتیقه جات به چشم می خورد.

1__hamgardi_Untitled_Panorama2-copy

همچنین یک فروشگاه صنایع دستی در گوشه ای از عمارت تعبیه شده است. اما شاید یکی از مفرح ترین و قابل توجه ترین بخش های عمارت که می تواند یک بعدازظهر زیبای بهاری را برای شما رقم بزند کافی شاپ مستقر در آن است که می توانید برای چند دقیقه در این محیط بنشینید، چیزی بخورید و بنوشید تا یک روز زیبای بهاری را در یکی از تاریخی ترین و فرهنگی ترین عمارت ها و ساختمان های تهران تجربه کنید.

مسیر دسترسی: برای دسترسی به این عمارت کار ساده ای دارید، کافی است که از ایستگاه مترو بهارستان قدم زنان اندکی به سمت خیابان اکباتان بروید و با دادن یک ورودی اندک به این عمارت که خود گنجینه ای از تاریخ و فرهنگ شهر تهران و ایران است،وارد شوید.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.