درخشش سفالینه های منطقه فراموش شده ایران در موزه های جهان

کاغذکنان یکی از بخش های سه گانه شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی است. که زمانی دارای اهمیت فراوان و رونق اقتصادی و فرهنگی بوده تا بدانجا که هنوز هم سفالینه های به دست آمده از حفاری های این منطقه در موزه های بزرگ جهان همچون موزه لوور پاریس به نمایش گذاشته شده است؛ آثاری که تصاویر آن ها در کتاب کاغذکنان در گذر تاریخ منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، چاپ دوم کتاب کاغذکنان در گذرگاه تاریخ ایران به قلم اکبر پرندی و با تغییرات و اضافی حدود دو برابر کتاب نخستین منتشر شده و قرار است طی مراسمی با حضور نویسنده و مسئولان منطقه ای، این نسخه جدید رونمایی شود.

این منطقه در طول تاریخ فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده است. منطقه ای که امروز کمتر از ده هزار نفر جمعیت دارد روزگاری اوج شکوفایی هنر و صنعت سفالگری بوده است.

در این کتاب درباره منطقه کاغذ کنان آمده است: این بخش تا سال ۵۸ از توابع شهرستان خلخال و مشتمل بر ۱۱۲ روستا و ۳۵۴۲۹نفر جمعیت بود کعه در این سال با تصویب شورای نقلاب به میانه پیوست اما بر اساس سرشماری سال ۹۰جمعیت کاغد کنان به ۹۳۶۶ کاهش یافت که نشانه رشد منفی این منطقه است.

نویسنده این کتاب تلاش کرده تا این منطقه را در دوران مختلف تاریخی از اوایل قرون اسلامی و ظهور صفویه تا به امروز مورد بررسی قرار دهد و بدین منظور از اسناد تاریخی متعددی کمک گرفته است. شرح موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی کاغذکنان ، تحولات این منطقه در دوره قاجار و پهلوی و همچنین معرفی دانشمندان ، علما و مشاهیر ادبی این منطقه از دیگر بخشهای این کتاب است. همچنین حدود ۵۰ صفحه از کتاب به انتشار اسناد نوشتاری و تصاویری که در تحقیقات مربوط به انتشار این کتاب مورد استفاده قرار گرفته منتشر شده است.

این کتاب در ۳۱۱ صفحه و با قیمت ۲۲ هزار تومان از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.