برگزاری جشنواره های فرهنگی؛ گامی در جهت توسعه پایدار گردشگری آذربایجان شرقی

 مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت : برگزاری جشنواره کباب بناب در سطح ملی در مرداد ماه ، جشنواره ورنی در شهرستان اهر و هوراند  در شهریور ماه ، جشنواره باتیک در نیمه اول مرداد ماه ، جشنواره ملی صنایع دستی و گردشگری در شهریور ماه ، جشنواره ذغال اخته کلیبر ، جشنواره بازی های بومی و محلی در ملکان ، جشنواره کورس اسب سواری بندر رحمانلو و … از جمله جشنواره های فرهنگی درنظر گرفته شده برای تابستان سال جاری است که در راستای جذب گردشگر به استان انجام خواهد شد.

حق پرست همچنین تعریف تورهای خاص استان گردی با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی یکی از اقدامات مهم برای معرفی جاذبه های گردشگری استان عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جشنواره های فرهنگی و اجتماعی در شهرستان های مختلف تعداد و کیفیت این تورها نیزافزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، فرزین حق پرست امروز در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر ویژه تابستان در استانداری آذربایجان شرقی، افزود: با توجه به حضور قابل توجه گردشگران، علی الخصوص گردشگران خارجی، در ایام ماه مبارک رمضان هیچ یک از غذاخوری های داخل شهر امکان ارائه خدمات ندارند که کار گردشگران را دشوار می کند، لذا می بایست تدبیری اندیشید تا مانند سایر کلانشهرها با همکاری اماکن نیروی انتظامی تعداد محدودی از رستوران های داخل شهر در ساعات معین و با رعایت موازین شرعی امکان ارائه خدمات را داشته باشند.

وی با اشاره به نظرسنجی های انجام شده از مسافران نوروزی گفت: اساسی ترین مطالبه  گردشگران؛ وضعیت تابلوهای راهنمایی و رانندگی سطح شهر است و در این راستا باید درباره نصب تابلوهای پیش آگاهی اقدامات لازم با هماهنگی ارگان های ذی ربط انجام پذیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ورودی شهرها و روستاهای هدف گردشگری، یادآور شد: روستاهای هدف گردشگری و شهرها نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر دارند ولی متاسفانه ورودی آن ها عمدتا در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارند و به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با همکاری سازمان های مردم نهاد بخش خصوصی مانند رفتگران طبیعت این جاذبه های طبیعی را پاکسازی می کند ولی ما باید تلاش کنیم که  این اقدام به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی ادامه داد : با توجه به کمبود مراکز اسکان در محور شمالی استان به ویژه در شهرستان های جلفا، خداآفرین و کلیبر، آموزش و پرورش باید همکاری بیشتری  برای اسکان گردشگران در فصل تابستان داشته باشد.

حق پرست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های سفرهای تابستانی یادآور شد: تشکیل کمیته و تیم های نظارت بر تاسیسات گردشگری، تشکیل کیمته ویژه رسیدگی به شکایات استان، تشکیل کیمته راهنمایان گردشگری و به کارگیری تعداد صدنفر از راهنمایان گردشگری، تهیه و تولید نقشه و کتابچه، ایجاد مراکز اطلاع رسانی در مبادی ورودی استان و شهرستان ها و در نزدیکی جاذبه های گردشگری، فعالیت و پاسخگویی مستمر دبیرخانه ستاد واقع در خانه حیدرزاده، ادامه طرح آموزشی توانمندسازی فعالان بخش گردشگری از جمله برنامه های تنظیم شده برای تابستان ۹۴ است.

وی در خاتمه گفت: با توجه به اهمیت فعالیت مساجد در این فصل و به ویژه در ماه مبارک رمضان علیرغم اینکه شهرداری هزینه نگهداری و فعالیت ۲۴ ساعته تعدادی از  مساجد را در سال گذشته پرداخت کرده بود، با نظارت کم رنگ اداره کل اوقاف و امور خیریه  این امر محقق نشد، ولی امیدواریم امسال این تعهدات عملی شود.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.