کهن‌ترین سلول خون انسان از اوتسی بدست آمد

درمقاله‌ای منتشر شده به صورت آزاد و در دسترس همگان ، اعلام شده است نمونه‌هایی از کهن‌ترین نمونه های سلول قرمز خون انسان از اوتسی مرد ۳۵۰۰ ساله استخراج شده است.

یک تیم محققان باستان شناسی از سوی آکادمی علوم” بوزان” و موسسه مومیایی و مرد یخی در” بولزانوی” ایتالیا ، در این مقاله شرح داده اند که  چگونه این سلول خون قرمز انسان را کشف کرده و چرا معقدند که مرد یخی بسیارسریع مرده است.

 

اوتسی-مرد یخی

اوتسی-مرد یخی

تیم تحقیقاتی برای کسب اطمینان از نتایج از تابش اشعه لیزربر مواد مشابه استفاده کرده و با بررسی طول موج بازتاب یافته مطمئن شدند که آرایش مولکولی مواد مورد بررسی باآنچه که در سلول‌های قرمز خون دیده شده، مطابقت دارد. .
این یافته‌ای است که به معنی کشف وشناسایی کهن‌ترین ذره از سلول خون انسان که تا کنون سالم برجای مانده نیز هست.

اوتسی-مرد یخی
اوتسی-مرد یخی

مردیخی که به نام اوتسی نیز شهرت دارد ودر۱۹۹۱ در کوهستان‌های آلپ کشف شده تقریبا ۳۵۰۰ سال پیش مرده است. درگذشته تلاش‌ها برای استخراج نمونه‌هایی از سلول واقعی خون قرمز از بدن این انسان باستانی با شکست مواجه شده بود اما درتلاش‌های اخیر محققان با استفاده از فناوری‌های اکتشافی نوین در سطح نانو، موفق شدندبا اهستگی برروی بخش‌هایی از بدن مومیایی که آثار جراحت را برخود داشت، حرکت کرده وسرانجام با کمک این ابزار اکتشافی نوین تصویرهای سه بعدی از بخش‌های مورد نظر تهیه کردند . این تصویرهای سه بعدی حاوی اشکالی از سلول های دونات شکل از سلول های قرمز خون است .

به گفته دانشمندان مرد یخی به هنگام مرگ حدود ۴۶ سال سن داشت و از بیماری‌ها و آسیب‌های مختلف جسمی، رنج می‌برد. آخرین بررسی‌هانیز آثار خالکوبی بر روی بدن او را کشف کرده است که تصور می شود هدف درمانی برای کاهش درد مفاصل یا آرتریت التهابی صورت گرفته و جنبه زیبایی نداشته است.

تیم تحقیقاتی بر روی مرد یخی
تیم تحقیقاتی بر روی مرد یخی

محققان همچنین با استفاده از نوار تشخیص” رامان” توانستند آثاری ازماده ” فیبرین” دربدن او بیابند که از عوامل لخته شدن خون در بدن است که بلافاصله پس از بروز هرگونه زخمی بر بدن انسان، آزاد می‌شود.
کشف این ماده نیزاین حدس را قویا تایید کرد که مرد یخی پس از زخمی شدن مدت زیادی زنده نمانده وبسرعت مرده است. زیرا این ماده عموما پس از مدت کوتاهی پس از بروز جراحت و آغاز به کار دیگر ارگان‌های حفاظتی و ترمیمی بدن، جذب می‌شوند.
درحالی که این ماده همچنان در نزدیکی محل جراحت مرد یخی باقی مانده و نشان میدهد که او تقریبا بلافاصله پس از بروز آسیب وجراحت احتمالا ناشی از یک نیزه برسرش، مرده است

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.