فصل شکوفه های گیلاس در ژاپن

سراسر ژاپن این روزها غرق شکوفه های گیلاس است و مردم برای دیدن این زیبایی‌ها سر از پا نمی‌شناسند و لبخند چون شکوفه ها بر لبهای مردم شکوفا شده است.

با آغاز فصل بهار و سیزده نوروز رسم همانندی در سراسر ژاپن نیز اجرا می‌شود. رسمی‌که همانندی فراوانی با رسم کهن سیزده بدر دارد که امروزه بدان روز طبیعت می‌گویند. اگر چه روز ویژه‌ای را به این رسم لقب نداده‌اند، ‌اما ژاپنی‌ها چشم به طبیعت دوخته‌اند و خیره بدان می‌نگرند. حوالی سیزدهم فروردین ماه در سراسر ژاپن درختان گیلاس ( sakura) شکوفان می‌شوند و به اندازه‌ای زیبا هستند که دل هر رهگذر را می‌ربایند.

ژاپنی‌ها در این روزها که از خواب بر می‌خیزند می‌آیند تا به شکوفه های گیلاس در ژاپن خوش‌آمد بگویند. این شور شاعرانه که هر بهار مردم ژاپن را فرا می‌گیرد رخدادی باور نکردنی در عصر صنعتی ماست. بسیاری از آنان زمان درازی جلوی یک درخت شکوفان می‌ایستند و در سکوت خویش و بی‌حرکت بدان خیره می‌نگرند. هیچ‌کس دست دراز نمی‌کند تا شاخه‌ای را بشکند و یا گلی را ببوید.

ژاپنی‌ها به این رسم‌ ها.نا.می‌( Hanami) می‌گویند. ‌این واژه در برگیرنده دو واژه‌ ها.نا به معنی گل و «می.رو» به معنی فعل دیدن است و اصطلاح‌ ها.نا.می ‌یعنی این که دیدن گلهای زیبای شکوفای فصل بهار گیلاس در این روزها و فصل از سال است.

هانامی اولین بار در دوره نارا بین سال‌های ۷۱۰ تا ۷۹۴ میلادی در بین اشراف مرسوم شده‌است. در ابتدا دیدن شکوفه های آلو مرسوم بوده اما در دوره هِی‌آن (سال‌های ۷۹۴ تا ۱۱۸۵ میلادی) شکوفه های گیلاس جایگزین شکوفه‌های آلو شده‌است. از دوره ادو هانامی در بین عموم مردم رایج شد و امپراتور توکوگاوا یوشیمونه هشتمین امپراتوردوره ادو جهت تشویق مردم و ترویج بیشتر هانامی دستور کاشت گستردهٔ درختان گیلاس را در سراسر کشور صادر کرد.

ژاپنی‌ها گل را نه به خاطر عطرشان دوست دارند، ‌بلکه برای شکل بی‌عیب‌شان و رنگ شادابشان و ساختمان استادانه‌شان در گلدان یا بر درخت می‌ستایند و بدان عشق می‌ورزند. بی‌سبب نیست که از گذشته‌های دور ژاپنی‌ها به هنری دست یافتند که بدان آرایش گل در گلدان یا ای.که.با.نا (Ikebana) می‌گویند.

از نکات جالب در این رسم، ‌آشنا کردن کودکان دبستانی و نوجوانان مدرسه‌ای با این رسم است. این بچه‌ها را توسط مدرسه‌شان به صورت گروهی به پارکها می‌برند و از نزدیک با طبیعت و سپاسگزاری از آن آشنا می‌کنند. همچنین آوردن سالمندان به صورت تکی و یا گروهی به طبیعت و ایجاد سر زندگی و شادابی و امید به زندگی در میان این نسل از جامعه است. چنین کارهایی سبب شده است که امروزه ژاپن دارای افراد سالمند فراوانی باشد. همچنین فرستادن کارت تبریک با نماد ساکورا و پوشیدن لباسهایی به رنگ صورتی شکوفه گیلاس در این روزها برای هماهنگ شدن با طبیعت جلوه می‌نماید. شنیدن آهنگ ویژه‌ای به نام «سا.کو.را» نیز در میان جوانان در این برهه از زمان نیز بیش از گذشته دلنشین‌تر است.

پنج پارک در توکیو در فهرست صد پارک برگزیده ژاپن جهت هانامی قرار دارند.

  • پارک شینجوکو گیوئن
  • پارک اوئنو
  • پارک سومیدا
  • پارک اینوکاشیرا
  • پارک کوگانه‌ای

ژاپن

شکوفه ژاپن

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-03-30 19:17:18Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

شکوفه های ژاپن

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-03-30 19:22:34Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

شکوفه2

گیلاس ژاپن

شکوفه های گیلاس در ژاپن

شکوفه های گیلاس در ژاپن

شکوفه های گیلاس در ژاپن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.