شوک پولی به گردشگران در موزه‌های ایران

خبرگزاری ارک: عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با انتقاد نسبت به شرایط موزه‌های کشور که متناسب با هزینه دریافتی از گردشگران نیست گفت: این تفکر که تا آخرین قِران پول جیب گردشگر کسب درآمد کنیم‌ اشتباه است، مخصوصا در کشور ما که پایه‌ی گردشگری‌، فرهنگی است.

علی صدرنیا در گفت‌وگو با ایسنا‌ با یادآوری این نکته که یکی از اهداف موزه‌ها‌، فرهنگ آفرینی و تشویق مردم برای یادگیری است‌، افزود: در بسیاری از کشورها وقتی می‌خواهند برای موزه‌ها نرخ بلیت تعیین کنند‌، توان اقتصادی مردم را در نظر می‌گیرند‌، چون آگاهند اقتصاد روی مسائل فرهنگی اثرگذاری مستقیم دارد.

او سپس با اشاره به رایگان بودن برخی موزه‌های بزرگ جهان اظهار کرد: موزه‌ی عظیم بریتانیا با حدود هفت میلیون گنجینه که منشور حقوق بشر ایران نیز در آن در نمایش داده می‌شود یکی از موزه‌های رایگان دنیا است، چرا که اهداف عالی‌تری را در فرهنگ آفرینی در نظر دارد.این راهنمای تور تاکید کرد: هدف از تشکیل موزه‌ها تجارت نیست‌، برای همین موزه‌های بزرگ و مشهور دنیا وقتی هزینه‌ای را برای بلیت ورودی تعیین می‌کنند نرخ معقولی را در نظر می‌گیرند تا مخاطبانی را از هر قشر و فرهنگ جذب کنند، در حالیکه ظاهرا این شرایط در کشور ما چندان مورد نظر نیست.

صدرنیا با بیان این‌که امکانات موزه‌های کشور پس از افزایش نرخ بلیت ورودی‌ها تغییری نکرد، گفت: در حالی قیمت موزه‌ها چند برابر شد که بیشتر آن‌ها مجهز به دستگاه کارت‌خوان نبودند و راهنما مجبور بود مثلا برای بازدید یک گروه ۱۰ تا پانزده نفر از کاخ گلستان‌، حدود یک میلیون تومان حمل کند.

ضمن آن‌که برنامه تورها فقط بازدید از یک موزه نیست و مجموعه‌های دیگری هم در طول روز جزو برنامه‌ی بازدید گردشگران است. با این حساب یک راهنما باید چند میلیون پول نقد حمل کند تا با مشکل روبرو نشود؟

وی تاکید کرد: اگر مسوولان قصد دارند دوباره نرخ موزه‌ها را افزایش دهند‌، دست‌کم امکانات را متناسب با آن ارتقاء دهند.

او ادامه داد: برخی از آژانس‌ها بلیت‌هایی را با قیمت تخفیف‌دار از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خریده‌اند، اما بسیاری از سایت‌های تاریخی این بلیت‌ها را که سازمان متبوع‌شان صادر کرده‌ است، قبول ندارند و ما باید دوباره پول بدهیم و بلیت دیگری تهیه کنیم. اگر قرار است شرایط برای سفر گردشگران به ایران تسهیل شود باید همه‌ی هماهنگی‌ها نیز انجام شود.

صدرنیا در عین حال بیان کرد: موزه‌ها فقط نرخ بلیت‌های ورودی را گران کرده‌اند، وگرنه نه‌تنها خدمات و امکانات متناسب با آن هیچ تغییری نکرده، بلکه به مشکلات اضافه هم شده است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

1 دیدگاه

  1. یک روش زشت دیگه برای درامدزایی که در موزه های ایران وجود داره اینه که از خارجی ها گرانتر پول میگیرند.
    مثلا در ورودی موزه نوشته ایرانی ۱۰۰۰۰ تومان و خارجی ۵۰۰۰۰ تومان.
    هیچ جای دنیا اینجوری نیست که بین بازدیدکننده ها فرق بذارن
    من امسال رفتم شیراز و تخت جمشید و پاسارگاد و در همه جاهایی که بازدید کردم این مساله رو به چشم خودم دیدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.