کوه چهل چشمه

کوه چهل چشمه از جمله ی  کوه های معروف ایران است .چهل‌چشمه کوهی به ارتفاع ۳۱۳۷ متر از سطح آب‌های آزاد است که در استان کردستان در غرب ایران قرار گرفته‌است. این کوه در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی سقز, شمال غربی شهرستان دیواندره و شمال شرقی شهرستان مریوان واقع ‌است. مجموعهٔ کوههای چهل چشمه حدود بیست قلهٔ دیگر می‌باشد از جمله شاه نشین در چهل چشمه، دالاش، دوبرار، کوه سلطان ئه خزه ر توو، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزگت و میرزا(مسجد و میرزا)، باشورتی وکوه کل کوژ که هر کدام از این کوه ها ارتفاعات گوناگونی دارند.

چهل چشمه1

خود قلهٔ چهل چشمه یا شاه نشین دارای یالهای متعددی می‌باشد، ازجمله:کل با، یا یال مله که وه، یال کانی زلیخا یا قولی زلیخا، یال گاوه لال، یال برده قبله، یال شاه نشین، یال کال کالی، یال دلو، یال ئه ستیره ره ش. این منطقه از برف‌گیرترین و سردسیرترین مناطق کردستان محسوب می شود و در تمام طول سال از برف پوشیده ‌است. از روستاهای اطراف چهل چشمه می‌توان به، اسحاق آباد، بست، کا نعمت، سوله، نرگسله و درهوان اشاره نمود.از مسیرهای معمول برای فتح این کوه می‌توان به سه مسیر، اسحاق آباد، بست و درهوان اشاره نمود.

چهل چشمه2

لازم به ذکر است که در نزدیکی روستای بست یک پناهگاه جهت استفاده کوهنوردان احداث گردیده‌است. این مجموعه عظیم کوهستانی صدها گونهٔ گیاهی دارویی بی نظیر را در خود جای داده‌است ازجمله: سولان یاگل پامچال، کاشمه، لووشه، پسل یا کول، سموور، ریواس، منی، سووره بنه، گونی، کنیوال، پیچک، برزا، سنوبر، قیتران، بنفشه، سالمه و… بی نظرترین مجموعهٔ گل وگیاه رادر ایران به وجود آورده‌است.از جانداران این منطقه می‌توان به خرس، گرگ، روباه، خرگوش، کبک کوهی، مارهای فراوان و گراز اشاره نمود.

چهل چشمه3

در تمام جبهه‌های این منطقه چشمه‌های فراوانی وجود که که معروف‌ترین و پُر آب‌ترین چشمه آن کانی چاو ره ش نام دارد که در ضلع جنوب شرقی آن واقع است. از ییلاق‌های چهل‌چشمه می‌توان از ییلاق قولنگ احمد خدر در منطقهٔ شمال شرق دیواندره، ییلاق میکائیل کویره، هوار یا ییلاق کانی چاوره‌ش، ییلاق جمین، ییلاق کانی زلیخا و در آخر ییلاق مصطفی خان نام برد. در این مجموعه به دلیل مسیرهای پر شیب و دره‌های بهمن‌گیر آن در زمستان بسیار خطرناک می‌باشد و جهت صعود به آن باید حتماً از راهنماها و کوهنوردان آشنا به مسیر منطقه استفاده نمود.

چهل چشمه4

چهل چشمه6

آبشارهای کوه چهل چشمه مریوان در موقعیت جغرافیایی E4632 N3548 در استان کردستان قرار گرفته است. کوه چهل چشمه با ارتفاع ۲۱۳۷ متر به عنوان مرتفع ترین کوه استان کردستان شناخته می شود .

چهل چشمه7

چهل چشمه8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.