خانه “نیکدل”،”خانه شهردار” شد!

خانه نیکدل یکی از خانه های قدیمی شهر تبریز مربوط به دوره قاجار است که به خانه شهردار تبدیل شد و در  خیابان امام خمینی، خیابان مقصودیه، پلاک ۷ واقع شده ، این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این خانه جزء معدود خانه‌هایی است که در تزئینات آن از آیینه کاری استفاده شده است. سرستون‌های زیبای گچی، ارسی‌های نمای جنوبی بنا و آجر کاری نما و هره‌های دیوار را شامل می‌شود.

با اتمام مراحل اولیه مرمت و بازسازی خانه نیکدل که به جهت اقامت سالار قلی خان قره باغی طنزپرداز مشهور آذربایجان به منزل ساری قلی خان نیز شهرت دارد، این خانه  تاریخی و قدیمی به خانه شهردار نامگذاری و افتتاح شد.خانه قدیمی و قاجاری موسوم به نیکدل که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و چندی پیش به همت شهرداری تبریز و تصویب شورای اسلامی شهر توسط شهرداری خریداری و تملک شد، پس از انجام مراحل  مقدماتی مرمت و بازسازی این اثر تاریخی مورد بهره برداری قرار گرفت.

شهردار تبریز در آئین بهره برداری از این اثر طی سخنانی تلاش برای خرید ، تملک و صیانت از آثار و خانه های قدیمی تبریز را ضرورت فرهنگی اعلام و خاطرنشان کرد: شهرداری طی سالهای اخیر با وجود آنکه وظیفه ای درخصوص خرید و تملک خانه های تاریخی نداشته، با این حال بمنظور حفظ و صیانت از هویت تاریخی تبریز و جلوگیری از تخریب خانه های قدیمی و تاریخی، برنامه ریزی جامعی برای خرید تعدادی از این خانه ها انجام داده که نمونه بارز آن خرید و تملک خانه خطایی ها ، خانه علی مسیو و خانه نیکدل می باشد.

از این پس این مجموعه به نام خانه شهردار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت تا به عنوان نماد و سمبل مدیران تلاشگر شهرداری و شهرداران قدیم و آینده ماندگار شود.

برای تملک و خرید دیگر خانه های تاریخی موجود در تبریز نیازمند مشارکت و همکاری تمامی مسوولان شهری و استانی بوی‍ژه میراث فرهنگی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.