کشکسرای

کُشکسَرای(به ترکی آذربایجانی:Köşkə saray) یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان مرند قرار دارد.این شهر در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.کشکسرای در ۱۵ کیلومترشهرستان مرند نه شهر بلکه یکی از باغ شهرهای ایران دارای موقعیت ارتباطی بالا و دروازه آذربایجان شرقی به اروپا محسوب می‌شود و آخرین شهر استان در مسیر اروپا و نزدیک ترین شهر استان به مرز ترکیه و از کشکسرای به بازرگان ۱۷۰ کیلومتر است.

لغتنامه دهخدا به نقل از جلد چهارم فرهنگ جغرافیایی ایران می‌نویسد: کُشک‌سرای شهری است که در بخش مرکزی شهرستان مرند واقع در ۱۸هزار گزی باختری مرند و پانصد گزی شوسه خوی به مرند دارای ۲۸۹۲ تن سینه. آب آن از رودخانه و قنات و راه شوسه است.کوشکه در ترکی به معنای ویلا و سارای هم به معنای کاخ است.

از صنایع دستی شهرستان مرند، بافت انواع سبدها برای حمل نان و میوه از ساقهٔ گندم است که به نوبهٔ خود از شهرت زیادی برخوردار است. این هنر ظریف ، در شهرستان مرند و بخصوص روستای کشکسرای، به سبب وجود گندمزارهای وسیع رواج زیادی دارد و زنان و دختران با بافت انواع سبد و وسایل و لوازم آشپزخانه، نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی خانواده ایفا می‌کنند. آنان بعد از چیدن ساقه های بلند گندم آنها را با آب نرم و در برخی موارد رنگ می کنند و سپس آنها را با هنر خود در آمیخته و سبدهای زیبایی می بافند. سبد بافی جزو هنرهای دیرین روستای کشکسرای مرند می باشد که در سال های اخیر کم کم دارد به فراموشی سپرده می شود.

در این راستا سازمان گردشگری و صنایع دستی استان با اقداماتی سعی در احیای دوباره این هنر دارد.در ادامه بخش معرفی بزرگان و نخبگان شهر امروز می خواهیم به معرفی شخصی بپردازیم که مطمئنیم بیشتر شما همشهریان از وجود چنین استادی بی خبر هستید.استاد ابوالفضل علی محمدی ،شاعر ، محقق و نویسنده نام آشنای کشور که متولد شهر خودمانیعنی کشکسرای هستند.متن زیر در  بخشی از زندگینامه ایشان  است که در وب سایت شخصی خودشان درج گردیده است.در شهریور ماه سال ۱۳۳۳ در روستای کشکسرای، روستائی که اکنون به شهر تبدیل شده و از توابع شهرستان مرند می باشد در یک خانواده مذهبی و دوستدار علم ودانش چشم به جهان گشود.

پدر بزرگ ایشان مرحوم حاج محمد علیمحمدی(راضی) از شخصیتهای خیر وشناخته شده منطقه بود که یک چند ی نیز به جهت مخالفت با زیاده خواهی اربابان که می خواستند بهره ی اربابی خود را به مرغ و تخم مرغ و میوه های سر درختی و…. هم تعمیم دهند ماه ها با هزینه شخصی خود در تبریز ماندگار شد و وکیل گرفت و علیه ارباب به دادگ

1 دیدگاه

  1. کارتان بسیار پر ارزشبوده وبسیار جالب هست دستتان درد نکنه.خانه ختایی (خانه هنرمندان) منزلپدر بزر من بوده بعدا عمویم آنجا سکونت داشت و بشتر دوران کودکیم آنجاگذشته. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.