سوغات تبریز

سوغات ارمغان سفر است و سوغاتی بردن، یکی از رسوم کهن و زیبای ما ایرانیان. در فرهنگ و آداب ما ایرانیان سوغاتی بردن از سوی مسافر بسیار مرسوم است و یکی از فرهنگ‌های جاافتاده برای مسافرت‌های ایرانیان است که در فرهنگ و آداب ما ریشه دارد، بطوری که هر مسافری خود را مقید می داند پس از بازگشت از سفر برای اقوام و آشنایانش ره‌آوردی را به ارمغان آورد. آشنایی گردشگران نسبت به سوغات و صنایع دستی منطقه ای حتی می تواند انگیزه سفر به آن خطه باشد.

آذربایجان شرقی به عنوان مقصد دیرین گردشگری با برخورداری از انواع گوناگون صنایع دستی و سوغات جزو استان‌هایی است که مسافران را نزد اقوامشان شرمنده نکرده و آنها را دست خالی به شهرشان برنمیگرداند. بدون شک این استان یکی از استانهای مستعد است که شیرینی ها و غذاهای آن در سراسر کشور مشهور است. اگر شهری و استانی، به خاطر یک نوع شیرینی خاص معروف گشته، آذربایجان، به خاطر تنوع شیرینی‌ها و مزه ماندگار و خاطره‌انگیز و سلامت و مقوی بودن شیرینی‌هایش معروف است.

معروف‌ترین شیرینی تبریز “قرابیه” است که به دلیل استفاده از مغزهای آسیاب‌شده مختلف و نوع پخت مخصوص، طرفداران بسیاری دارد. استفاده از مواد تازه و مرغوب در این شیرینی آن را به خاص‌ترین شیرینی این شهر تبدیل کرده است.
شکم باز‌ها باید بدانند ریس، نوقا و راحت‌الحلقوم‌ از دیگر شیرینی‌های خوشمزه ای است که با بسته‌بندی متنوع می تواند سوغات خوبی باشد. این شیرینی‌ها یا شهد یا خاک شکر دارند و به همین علت توصیه می‌شود خوردن چای را در کنارشان فراموش نکنید.
از دیگر شیرینی ها و سوغاتی های معروف آذربایجان می‌توان شیرینی کنجدی، شکلات تسبیحی، لبنیات آذربایجان به‌ویژه لبنیات دره لیقوان، باسلیق مراغه ، میان پر گلابی عجب شیر- مراغه ، حلوا گردویی اسکو، سوجوق مراغه ، دوشاب (شیره انگور) اسکو ، مربای گل (گل محمدی) تبریز ، ترشی ذغال اخته شهرستان کلیبر و عسل طبیعی کوهستان سهند را نام برد.
آجیل مخصوص تبریز از دیرباز مرغوبیت جهانی داشته و از بهترین محصولات ایران تولید می شود. انواع خشکبار از قبیل برگه هلو، زردآلو، آلو خشک که در شهرستان های جنوبی بخصوص در مراغه تولید می شود طرفداران بی‌شماری دارد.

5936 noogha شیرینی-ریس شیرینی-قرابیه-سوغات-آذربایجان-شرقی ajile tabriz

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.