روستای صخره ای کندوان رکورد گردشگر پذیری زد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: بازدید گردشگران از روستای صخره ای کندوان در ۱۲ روز نخست امسال با بیش از ۶۰ هزار گردشگر رکورد زد.

فرزین حق پرست افزود: بیشترین بازدید کننده از آثار تاریخی و موزه های استان با حدود ۴۰ هزار نفر مربوط به کلیسای سنت استپانوس جلفا بود که با سفر روزانه حدود پنج هزار گردشگر به کندوان، رکورد بازدید در استان به این روستای صخره ای اختصاص یافت.

وی رصدخانه مراغه و موزه آذربایجان تبریز را به ترتیب در رتبه های بعدی پربازدیدترین اماکن در سطح استان معرفی کرد.

روستای صخره ای کندوان در استان آذربایجان شرقی از منحصر به فردترین و نادرترین روستاهای دنیاست که مناظر بدیع و زیبای آن چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد و او را به تحیر وا می دارد و بارزترین تفاوتش با دو روستای مشابه در ترکیه و آمریکا جاری بودن زندگی در آن است.

به گزارش ایرنا، این روستای شگفت انگیز با خانه های مخروطی شکل و از جهتی شبیه کندوی زنبور عسل که نام کندوان نیز از آن گرفته شده است، با قدمتی هفت هزار ساله، آب و هوایی مسحور کننده و طبیعتی عجیب همه ساله پذیرای بیش از یک میلیون گردشگر از سراسر دنیاست.

از دیگر نکات قابل توجه این روستای توریستی، جاری بودن زندگی در خانه های صخره ای آن است که دو روستای دیگر شبیه آن در آمریکا و ترکیه فاقد این قابلیت هستند.

کندوان از جمله مناطق گردشگری خوش آب و هوا، طبیعی و تاریخی آذربایجان شرقی و جزو یکی از سه روستای شگفت انگیز جهان است که فقط دو نمونه از آن در آمریکای شمالی و کاپادوکیا ترکیه وجود دارد.

۱۹۵ خانواده در این روستا زندگی می کنند و آثار متعدد قبل از اسلام و بعد از اسلام در آن وجود دارد.

خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی و اراده آهنین مردم آن است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.

به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران نیز معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.

هر یک از این کران ها که بعضی تا پنج طبقه ارتفاع دارد، متعلق به اهالی آن است و ساکنان این کران ها تلاش کرده اند تمام اجزای خانه را از این صخره ها بسازند، حتی دامداران این روستا حفره های را برای نگهداری احشام خود ایجاد کرده اند که همچنان از آنها برای نگهداری دام و طیور استفاده می شود.

 منبع:tnews.ir

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.